محموله‌های اهدایی امدادی جمعی از خیران و فعالان اقتصادی، به ارزش ٣٠ میلیارد ریال روز گذشته به شهرستان چابهار رسید. این اقلام امدادی که با توجه به نیازسنجی انبار مشارکت‌های مردمی جمعیت هلال‌احمر تهیه شده است، در روزهای آتی به صورت بسته‌های غذایی، بهداشتی میان سیل‌زدگان توزیع خواهد شد.

ارسال کمک‌‌های ٣٠‌میلیارد ریالی به مناطق سیل‌زده

سلامت نیوز:محموله‌های اهدایی امدادی جمعی از خیران و فعالان اقتصادی، به ارزش  ٣٠  میلیارد ریال روز گذشته به شهرستان چابهار رسید.  این اقلام امدادی که با توجه به نیازسنجی انبار مشارکت‌های مردمی جمعیت هلال‌احمر تهیه شده است، در روزهای آتی به صورت بسته‌های غذایی، بهداشتی میان سیل‌زدگان توزیع خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ، این کمک ٣٠میلیارد ریالی که با همت شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و برخی از فعالان اقتصادی تهیه شده، شامل مواد غذایی، پتو، محصولات بهداشتی، پوشک و مخازن نگهداری و حمل‌ونقل آب است.

«نذر آب»، مرهم ۲۰سال خشکسالی

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در مراسم ارسال این محموله‌ اهدایی به شعار جدید فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر «مداخلات در موضوع تغییرات اقلیمی»  نیز اشاره کرد و افزود: «براساس آمارها در پنج سال گذشته میزان مداخله فدراسیون در حوادث ناشی از شرایط اقلیمی بیش از مداخلات در حوزه جنگ‌ها بوده است.»

نصیری یکی از مشکلات جهان کنونی را تغییرات اقلیمی عنوان کرد و افزود: «در سیستان‌وبلوچستان ۲۰‌سال مداوم خشکسالی داشتیم که باعث شد افراد از این منطقه به استان‌های دیگر و حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت کنند. جمعیت هلال‌احمر برای اینکه حداقل زندگی در این منطقه فراهم‌شود، طرح نذر آب را اجرا کرد. 

از نگاه رئیس سازمان داوطلبان، انسان‌ها در ایجاد حوادث طبیعی نهایت مداخله را دارند، به شکلی که اگر بستر زندگی افراد به سمت بستر رودخانه‌ها نرود، شاهد بروز چنین حوادثی در سیلاب‌ها نخواهیم بود. نصیری در ادامه با اشاره به سیلاب اخیر در استان سیستان‌وبلوچستان گفت: «در ماه گذشته ۲۴ استان کشور درگیر بارندگی شدند و در بخش‌هایی از کشور به‌ویژه استان سیستان‌وبلوچستان در برخی بخش‌ها در مدت ۲۴ ساعت ۳۰۰میلی‌متر بارندگی داشتیم که ۱۴ شهرستان در این منطقه را دچار خسارت‌های ناشی از سیل کرد.»


گزارش یک عملکرد

محموله‌ کمک‌های اهداشده قرار است در قالب بسته‌های یک‌ماهه بسته‌بندی و با اولویت بین خانواده‌های محروم ۱۴شهرستان سیل‌زده استان سیستان‌وبلوچستان توزیع‌شود. رئیس سازمان داوطلبان در ادامه گزارشی از عملکرد جمعیت هلال‌احمر در سیلاب‌های فروردین ماه ارایه کرد. بنابر گفته نصیری ۲۴۰‌میلیارد تومان کمک‌های نقدی و ۱۷۰‌میلیارد تومان مشارکت غیرنقدی برای کمک به سیل‌زدگان نوروز جمع‌آوری شد.

از این بودجه ۵۰‌میلیارد لوازم خانگی تهیه شد و بین ۱۰‌هزار خانواری که لوازم خانگی آنها آسیب دیده بود، توزیع شد، به علاوه به  ۱۷‌هزار خانوار ۱۰‌میلیون تومان معادل کمک بلاعوض دولت اهدا شد. نصیری همچنین افزود: «پروژه‌های جمعیت هلال‌احمر برای کمک به سیل‌زدگان نوروز ‌سال ۹۸ با سرعت بیشتری از پروژه‌های کرمانشاه در حال انجام است و بسیاری از هموطنان عید امسال را در منازل خود می‌گذرانند.»

رئیس سازمان داوطلبان مجموع کمک‌های مردمی دریافت‌شده در سیل اخیر سیستان‌وبلوچستان را نیز ٤٠‌میلیارد تومان عنوان کرد. او در مورد مشارکت‌های بنگاه اقتصادی در فعالیت‌های اجتماعی گفت: «در آغاز‌ سال‌جاری و سیلی که در مناطق شمالی کشور اتفاق افتاد، شهروندان مشارکت خوبی داشتند و شرکت نیز با همکاری تأمین‌کنندگان و هلال‌احمر کمک‌های خوبی را انجام داد و امروز نیز این اتفاق تکرار شده است. به نظر من شهروند باوجود اینکه بنگاهی اقتصادی است؛ برندی اجتماعی نیز  قلمدادمی‌شود. این در شرایطی است که وضع اقتصادی به گونه‌ای است که عمل‌کردن به مسئولیت‌های اجتماعی قابل توجه و قدردانی است. ما امانتداری هستیم که این کمک‌ها را به دست شهروندان خسارت‌دیده از سیل می‌رسانیم.»


ضرورت آموزش

نصیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم آموزش در کشور در برابر حوادث تأکید کرد و افزود: «هفته گذشته زلزله‌هایی در یزد و شیراز داشته‌ایم. حوادث برای همه ما ممکن است روی دهد.» او بر برگزاری دوره‌های آموزشی امدادونجات تأکید کرد و افزود: «جمعیت هلال‌احمر آمادگی دارد تا دوره‌های آموزشی را برای هر سازمان و ‌نهاد و  مدیران و پرسنل بنگاه‌های اقتصادی به منظور افزایش توان مقابله ایمن در برابر حوادث طبیعی برگزار و از این آموزش‌ها حمایت کند.»

بنابر گفته رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر تمامی کمک‌های غیرنقدی اهدایی مردمی برای آسیب‌دیدگان از سیل جنوب‌شرق کشور با همراهی شرکت تیپاکس و از طریق نمایندگی‌های این شرکت در مراکز استان‌ها و با مشارکت سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از اول بهمن به صورت رایگان به مناطق سیل‌زده ارسال شده است. رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در پایان با بیان اینکه توزیع کمک‌های فعالان اقتصادی  روز جمعه در میان سیل‌زدگان آغاز شد، گفت: «همکاران ما اقلام را در بسته‌های یک‌ماهه تنظیم می‌کنند و با اولویت خانواده‌هایی که در اسکان اضطراری هستند، بین آنها توزیع می‌کنیم.»


توزیع ۱۰هزار بسته غذای

یرئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با ابراز امیدواری از اینکه به یاری همه نهادهای مردمی و حاکمیتی بتوانیم منطقه سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان را به حالت قبل بازگردانیم، گفت: «البته باید به این نکته توجه کنیم که ۱۴ شهرستان آسیب‌دیده‌اند و ۱۴۰‌هزار نفر از این حادثه متأثر شده‌اند که درحال حاضر برای ۱۷‌هزار نفر اسکان اضطراری برقرار و ۱۰‌هزار بسته غذایی یک‌ماهه و ۲۰‌هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته میان آنها توزیع شده است.»


اتحاد سمن‌ها و بنگاه‌های خیریه

اسلامی‌نسب، عضو هیأت‌مدیره شرکت خدماتی کالای شهروند هم یکی دیگر از سخنرانان این آیین احسان بود. بنابر گفته اسلامی‌نسب محموله‌ای که فروشگاه شهروند برای مناطق سیل‌زده ارسال کرد، مجموعه کالاهای ضروری است که تولیدکنندگان داخلی، به ارزش ۳۰میلیارد ریال تهیه کرده‌اند.

او افزود: «بنگاه‌های اقتصادی باید رسالت مشارکت اجتماعی خود را به خوبی انجام دهند. خانواده بزرگ شهروند این رسالت را در سیل نوروز ۹۸ انجام داد و اکنون بار دیگر با ارسال یک فراخوان از تولیدکننده‌های داخلی درخواست مشارکت در این پویش امدادرسانی به همو‌طنان در استان سیستان‌وبلوچستان را کرد.» عضو هیأت‌مدیره شرکت خدماتی کالای شهروند با اشاره به مشارکت ۵۰ شرکت در این پویش گفت:

«اجرای پروژه‌های جلب مشارکت اجتماعی ثابت می‌کند که اگر ما به کمک هم بشتابیم، می‌توانیم در همه حوزه‌ها رضایت هموطنان را بیشتر جلب کنیم. تجربه نشان داده است بحران‌هایی مانند سیل و زلزله مشارکت اجتماعی و اتحاد سمن‌ها و بنگاه‌های خیریه در استان تهران را بیشتر از پیش کرده است و امیدواریم این اتحاد و «هم‌خانواده»‌بودن سمن‌ها تداوم و توسعه پیدا کند.»


مقصد چابهار

مهدی امراللهی، مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های شهروند شهرداری تهران نیز در مورد ارسال کمک‌های فروشگاه شهروند به سیل‌زدگان استان سیستان‌وبلوچستان در جمع خبرنگاران گفت: «شهرداری تهران با همکاری تأمین‌کنندگان فروشگاه شهروند اقلامی را که اغلب از جنس شوینده هستند، به مناطق سیل‌زده استان سیستان‌وبلوچستان ارسال می‌کند.» امراللهی تصریح کرد: «کمک‌های ارسالی شامل ۱۰ کامیون ۱۰ تن، ۱۷ کامیون خاور و بیش از ۱۰۰ نوع کالا نظیر کنسرو و مواد شوینده است.»

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های شهروند شهرداری تهران با بیان اینکه این کار با دستور شهردار تهران و معاون مالی او انجام شده است، گفت: «مشارکت در امر کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان وظیفه ما است، زیرا ابعاد فاجعه بسیار وسیع بود و امیدواریم این کمک‌ها ادامه یابد.» مدیرعامل شرکت شهروند در جمع خبرنگاران همچنین  از   ارسال محموله‌ای دیگر در ماه اسفند خبر داد.


قدردانی از مشارکت‌کنندگان

در پی وقوع حادثه سیل در استان سیستان‌وبلوچستان و نیاز مبرم مناطق سیل‌زده برای دریافت کمک‌های اساسی، شرکت خدماتی کالای شهروند در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی شهرداری تهران طی نشستی مشترک با حضور مدیرعامل، اعضای هیأت‌مدیره و جمعی از تأمین کنندگان کالا اقدام به تهیه و جمع‌آوری بخشی از اقلام و کالاهای مورد نیاز هموطنان سیل‌زده کرد. در پایان این مراسم از جمعی از فعالان اقتصادی که در این پویش اجتماعی مشارکت داشتند، قدردانی شد.


توزیع‌ هدفمند یک احسان

سیدمحمدمهدی سجادی، معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با «شهروند» از دریافت محموله اهدایی در شهرستان چابهار خبر می‌دهد. سجادی دراین‌باره گفت: «نیروهای داوطلب جمعیت هلال‌احمر همزمان با تخلیه محموله؛ بسته‌بندی و بارگیری مجدد اقلام اهدایی را دنبال می‌کنند.» او ادامه می‌دهد: «ارسال این اقلام به مناطق زلزله‌زده از همین امروز آغاز شده است.»

سجادی در مورد نحوه ارسال این اقلام امدادی نیز گفت: «توزیع این اقلام هدفمند است و با توجه به ارزیابی که داشته‌ایم به مناطق آسیب‌دیده اقلام مورد نیاز ارسال می‌کنیم.» 

بنابر گفته سجادی جمعیت هلال‌احمر با بخشداری و فرمانداری‌ شهرستان‌های مختلف هماهنگی لازم را داشته تا این احسان به صورت هدفمند در دسترس  افراد نیازمند قرار بگیرد. بنا بر گفته معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان این محموله اهدایی در میان آسیب‌دیدگان شهرستان‌های چابهار، ایرانشهر، فنوج، نیکشهر، دلگان، سرباز، کنارک و میرجاوه توزیع خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha