شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2887

یك موسسه خیریه در بریتانیا هشدار داد كه از هر چهار نفر یك تن به علت بی‌خبری از داشتن فشار خون بالا با خطر سكته مغزی مواجه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی بی.بی.سی، "انجمن سكته" بریتانیا فشار خون ‪ ۱۹‬هزار و ‪ ۳۱۸‬نفر را در سراسر بریتانیا اندازه‌گیری كرد.

به طور متوسط ‪ ۲۴‬درصد از این افراد از اینكه مبتلا به فشار خون بالا هستند، خبر نداشتند.

كارشناسان مردم را ترغیب می‌كنند كه هر چند وقت یك بار فشار خون خود را اندازه بگیرند تا در دام این بیماری كه در محافل پزشكی به "قاتل بی‌سر و صدا" معروف است، قربانی نشوند.

طبق ارزیابی‌های انجام شده هر ساله ‪ ۱۵۰‬هزار نفر در بریتانیا دچار سكته مغزی می‌شوند كه عمدتا ناشی از اختلال در جریان خون به مغز در نتیجه لخته خون است.

حدود یك سوم از این افراد احتمالا در ‪ ۱۰‬روز نخست جان می‌بازند، یك سوم طی یك ماه بهبود می‌یابند و یك سوم دیگر نیز احتمالا معلول می‌شوند و به بازپروری نیاز خواهند داشت.

اما اگر مردم فشار خون خود را با ترك سیگار، كاهش مصرف نمك و چربی، ورزش كردن و زیر نظر داشتن وزن پایین بیاورند می‌توان از موارد زیادی سكته جلوگیری كرد.

"جو كورنر" مدیر "انجمن سكته" می‌گوید: "هیچ شكی نیست كه اندازه‌گیری فشار خون واقعا می‌تواند باعت نجات جان‌ها شود."
"هر پنج دقیقه یك نفر در بریتانیا به سكته مغزی مبتلا می‌شود اما می‌توان از بروز بیش از ‪ ۴۰‬درصد این سكته‌ها با كنترل فشار خون بالا پیشگیری كرد."
وی افزود همچنین می‌دانیم كه میلیونها نفر بطور كلی از میزان فشار خون خود بی‌خبرند. بسیاری از این افراد اصلا نمی‌دانند كه فشار خونشان بالا است و اینكه خطر سكته مغزی در آنان به شدت افزایش می‌یابد.

كورنر گفت: فشار خون بالا را می‌توان با دارو و تغییرات كنترل شده در رژیم غذایی و سبك زندگی كاهش داد.

كارشناسان می‌گویند خبر خوب این است كه فشار خون بالا قابل معالجه و اغلب قابل پیشگیری است اما تنها راه پی‌بردن به این كه كسی فشار خون دارد یا نه، اندازه‌گیری آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha