پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 28870
سلامت نیوز : گروهی از دانشمندان پرتغالی موفق شدند یک واکسن ضدچاقی را توسعه داده و آن را با موفقیت بر روی موشها آزمایش کنند.

به گزارش مهر، تیم تحقیقاتی "ماریانا مونته ریو" از دانشگاه پورتو که نتایج یافته های خود را در اجلاس سالانه انجمن غدد در بوستون آمریکا ارائه دادند واکسنی را ارائه کردند که از یک ویروس بی ضرر حامل دارو و مولکولی تشکیل شده است که سیستم ایمنی را برای شناسایی و حمله و "گرلین" فعال می کند.

"گرلین"، مهمترین تنظیم کننده اشتها است. با حمله به این تنظیم کننده، حس گرسنگی کاهش و مصرف انرژی افزایش می یابد.

درحال حاضر، این واکسن با موفقیت تنها بر روی مدلهای آزمایشگاهی آزمایش شده است. اما به اعتقاد این محققان، این دارو در کنار رژیم غذایی و تمرینات فیزیکی می تواند به افراد متاثر از چاقی مفرط در کاهش وزن کمک کند.

چاقی مفرط، یک بیماری چند فاکتوری است. چاق به فردی گفته می شود که جرم بدنی بالای ۳۰ داشته باشد. چاقی می تواند با بیماریهای دیگری از جمله مشکلات قلبی عروقی، دیابت، سکته و سندرم آپنه در خواب ارتباط داشته باشد.

یک رژیم غذایی کم کالری و فعالیت فیزیکی صحیح می تواند به افراد با مشکلات کمتر در کاهش وزن کمک کند اما برای چاقیهای وخیم تر درمانهای دارویی و حتی عمل جراحی نیز تجویز می شود. این احتمال وجود دارد که در آینده این واکسن نیز در گروه داروهای ضدچاقی قرار بگیرد.

محققان پرتغالی با آزمایش این واکسن بر روی موشهای چاق دریافتند که پذیرش غذا در ۸۴ درصد این موشها در مدت ۲۴ ساعت پس از دریافت اولین تزریق در مقایسه با موشهای گروه کنترل کاهش یافت.

این دانشمندان، این واکسن را به موشهای با وزن طبیعی و به موشهای چاق تزریق و ملاحظه کردند که هر دو گروه پادتنهایی را برای "گریلن" تولید کردند.

براساس گزارش eMaxHealth، به گفته این پژوهشگران، پس از تزریق نهایی، موشها ۵۰ درصد کمتر از گروه کنترل غذا خوردند.

موشها ۱۸ ماه زندگی می کنند و این واکسن ضد چاقی در آنها به مدت دو ماه بدون عوارض جانبی و مسمومیت عمل کرد. این دو ماه برابر با چهار سال در انسان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha