سلامت نیوز : اداره پیشگیری از حوادث اورژانس كشور وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكی، برای مواجهه با فرد گرما زده توصیه هایی ارائه داد.
آرزو دهقانپور كارشناس اداره پیشگیری از حوادث با اشاره به این كه گرمازدگی یك اورژانس پزشكی است، اظهار داشت:‌ بررسی علائم حیاتی مانند فشار خون و دمای بدن از مراحل اولیه بررسی مصدوم بوده و هدف درمان اولیه، كاهش سریع دمای بدن در حد امكان است.
وی درباره مواجهه با فرد گرمازده توصیه كرد: تا زمان رسیدن آمبولانس بهتر است مصدوم را به یك جای خنك منتقل كنند و بیمار را به پشت قرار داده تا سطح بیشتری از بدن او در جریان هوا قرارگیرد.
وی افزود: باید لباس بیمار را خارج كرده و بدن او را با آب سرد بشویند و اگر این كار ممكن نیست، بدن فرد را با حوله مرطوب بپوشانند همچنین می توانند در كنار گردن، كشاله ران و زیر بغل كیسه یخ بگذارند.
كارشناس آموزشی اورژانس كشور ادامه داد: با باد زدن مصدوم و یا استفاده از پنكه جریان هوا را افزایش داده و او را خنك كرده و پاهای بیمار را بلند كنند.
وی با تأكید بر این كه بدن فرد گرمازده باید ماساژ داده شود،‌ گفت:‌ بهتر است دست ها و پاهای فرد گرمازده را ماساژ داد تا خون سرد به مغز و قسمت مركزی بدن بازگردد و از دادن داروهایی مانند آسپرین و استامینوفن خودداری كنند.
دهقانپور افزود: توصیه می شود در صورتی كه فرد هوشیار است به او مایعات خنك داده شود و در طول مدت شستشوی بدن مصدوم، هر 10 دقیقه دمای بدن او را اندازه گیری کرده و مراقب باشند كه دمای بدن وی از  c ْ5/38 كمتر نشود و در صورتی كه دماسنج ندارند، خنك كردن بدن وی را باید تا زمانی ادامه داد تا پوست، در لمس خنك به نظر آید.
وی درباره درمان خستگی گرمایی و كرامپ عضلانی، گفت:  بیمار را در محیط خنك به پشت بخوابانند و لباس های وی را كم كرده و بدنش را با آب سرد بشویند، حتی می توان از حوله مرطوب و كیسه یخ استفاده شود.
كارشناس آموزشی اورژانس كشور تأكید كرد: به مصدوم مایع نمكی خنك بدهند و برای این كار یك قاشق چایخوری نمک را در یك لیتر آب حل كرده و سپس آن را در مدت یك ساعت به بیمار بدهند و همچنین می توان به مایع فوق یك قاشق غذاخوری شكر و یا پودر شیرین كننده اضافه كنند تا انرژی فرد تأمین شود.
دهقانپور افزود: اگر بیمار سالمند است و یا نمی تواند مایع نمكی را تحمل كند، او را سریع به بیمارستان منتقل كنند و افرادی كه دچار خستگی گرمایی و یا كرامپ شده اند باید به مدت 24 ساعت استراحت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha