وزیر بهداشت از آماده بودن برنامه‌های وزارت بهداشت برای اجرای برنامه غربالگری ملی سرطان پستان در كشور خبر داد و گفت: 11 میلیارد تومان اعتبار اجرای این برنامه با بخش‌های دیگر مخلوط شده است و ما باید طی مذاكراتی با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری به طور شفاف این 11 میلیارد را اخذ كنیم.

برنامه وزارت بهداشت برای غربالگری سرطان پستان آماده است
سلامت نیوز : وزیر بهداشت از آماده بودن برنامه‌های وزارت بهداشت برای اجرای برنامه غربالگری ملی سرطان پستان در كشور خبر داد و گفت: 11 میلیارد تومان اعتبار اجرای این برنامه با بخش‌های دیگر مخلوط شده است و ما باید طی مذاكراتی با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری به طور شفاف این 11 میلیارد را اخذ كنیم.

دكتر مرضیه وحیددستجردی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، با اشاره به اقدامات انجام شده برای غربالگری سرطان پستان در كشور، گفت: برای غربالگری سرطان پستان در كشور براساس مصوبه دولت باید 11 میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شد تا امكانات لازم، تجهیزات و برنامه‌ریزی در این زمینه برای سراسر كشور صورت گیرد.

وی ادامه داد: طبق اطلاعی كه به بنده دادند، اعتبار مورد نیاز برای آغاز غربالگری سرطان پستان را در قالب برخی برنامه‌های دیگر دیده‌اند و به طور خاص برای این قضیه اعتباری لحاظ نشده است. براین اساس ما باید سعی كنیم تخصیص این اعتبار را از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری اخذ كنیم.

دستجردی افزود: قرار بر آن بود كه 33 میلیارد تومان در سه قسمت 11میلیارد تومانی برای اجرای غربالگری سرطان پستان در كشور تخصیص داده شود. البته سال گذشته پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام شد و بنا هم برآن بود كه 11 میلیارد تومان آن برای بودجه امسال اختصاص داده شود.

وزیر بهداشت تاكید كرد: برنامه وزارت بهداشت برای انجام غربالگری ملی سرطان پستان آماده است و مشخص است كه در استان‌های مختلف چگونه این كار انجام شود. تعدادی دستگاه‌های ماموگرافی، تعدادی ماما، متخصص زنان و پرسنل پرستاری و جراح در دانشگاه‌های علوم پزشكی فعال هستند كه باید نظارت و مراقبت كنند و معاینات لازم را انجام دهند. علاوه بر آن لازم است آموزش‌های لازم در زمینه خودآزمایی به زنان ارایه شود.

دستجردی ادامه داد: برای مراكزی كه دستگاه‌های ماموگرافی نیاز دارند به ویژه در مناطق دورافتاده و كمتر قابل دسترس، برنامه‌ر‌یزی‌های لازم صورت گرفته كه با این بودجه‌ها دستگاه‌های ماموگرافی سیار تهیه كنیم و با استفاده از این دستگاه‌ها در مناطق مختلف مانند خانه‌های بهداشت، مراكز بهداشت و مراكز ارجاع پزشك خانواده خدمات ماموگرافی به گروه هدف ارایه شود.

وزیر بهداشت به زنان كشور توصیه كرد كه به منظور شناسایی زودهنگام سرطان پستان از سن 35 سالگی خودآزمایی را در دستور كار خود قرار دهند و گفت: همچنین بهتر است از سنین40 سالگی به بعد ماموگرافی دو سالانه یا سه سالانه را انجام دهند؛ چرا كه انجام خودآزمایی در زنان به منظور شناسایی به موقع بیماری بسیار مهم است.

دستجردی میزان آمار سرطان پستان در ایران را نسبت به دیگر كشورهای دنیا چندان متفاوت ندانست و گفت: در حال حاضر سالانه حدود هفت هزار مورد سرطان پستان جدید در كشور بروز می‌كند. لازم است غربالگری‌ها در سنین پایین‌تر انجام و بیماری به موقع شناسایی شود.

وزیر بهداشت میانگین سنی بروز سرطان پستان در زنان كشور را حدود 50 سال عنوان كرد و گفت: این میانگین سنی در دنیا 60 سال است. مسایل ژنتیكی در بروز سرطان پستان بسیار مهم است. درصد فراوانی از مسایل سرطان پستان ژنتیك و فامیلی است بنابراین وجود این بیماری در بستگان درجه یك احتمال انتقال این ژن به میزان حدود 25 تا 50 درصد را به دنبال دارد. بنابراین مساله ژنتیك در این موضوع كه سرطان پستان در سنین كمتر هم بروز كند، موثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha