پژوهشگران تایوانی نقش رژیم غذایی گیاهخواری را بر ایجاد عفونت‌های دستگاه ادراری موردبررسی قرارداده و دریافتند که این نوع رژیم از رشد باکتری‌ها در بدن جلوگیری کرده و با اسیدی‌ تر کردن روده، خطر ابتلا به این عارضه را كاهش می‌دهد.

کاهش خطر عفونت ادراری با رژیم غذایی گیاهخواری

سلامت نیوز: پژوهشگران تایوانی نقش رژیم غذایی گیاهخواری را بر ایجاد عفونت‌های دستگاه ادراری موردبررسی قرارداده و دریافتند که این نوع رژیم از رشد باکتری‌ها در بدن جلوگیری کرده و با اسیدی‌ تر کردن روده، خطر ابتلا به این عارضه را كاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، محققان بنیاد پزشکی بودایی تزو چی (Tzu Chi) در تایوان تحقیقاتی را در زمینه عفونت ادراری انجام دادند و اعلام کردند عفونت‌های دستگاه ادراری معمولاً توسط باکتری‌های روده مانند E. coli ایجاد می‌شود که از طریق منابع ادراری وارد مجاری ادراری شده و بر کلیه‌ها و مثانه تأثیر می‌گذارند درحالی‌که تحقیقات قبلی نشان داده است گوشت مخزن اصلی باکتری‌های روده مانند E. coli بوده که موجب ایجاد عفونت‌های دستگاه ادراری می‌شود اما مشخص نبود که آیا اجتناب از مصرف گوشت خطر ابتلا به این عارضه را کاهش می‌دهد یا خیر.

این تیم تحقیقاتی شیوع عفونت‌های دستگاه ادراری را در 9 هزار و 724 بودایی در تایوان که رژیم غذایی گیاهخواری را در سبک زندگی خود داشته‌اند و در مطالعه گیاهخواری پروژه شرکت کرده بودند، مورد ارزیابی قراردادند. در این پروژه بررسی نقش یک رژیم غذایی گیاهی بر پیامدهای سلامتی مورد هدف بوده است.

    کاهش خطر عفونت‌های دستگاه ادراری مرتبط با رژیم غذایی گیاهی در مردان بیشتر از زنان بوده اگرچه صرف‌نظر از رژیم غذایی، خطر کلی این عارضه در مردان 79 درصد پایین‌تر از زنان است.

یکی از نکاتی که در این ارزیابی به‌دست‌آمده، این است که خطر کلی عفونت‌های دستگاه ادراری در گیاهخواران 16 درصد كمتر از غیر گیاهخواران است. بر اساس داده‌هایی که در این تحقیقات به‌دست‌آمده، از 3 هزار و 40 نفر گیاهخوار، 217 نفر به عفونت دستگاه ادراری مبتلا شدند درحالی‌که از 6 هزار و 684 نفر غیر گیاهخوار، 444 نفر گرفتار این عارضه شدند.

بااینکه گیاهخواران ممكن است با خوردن منابع معمول از باکتری‌های E. coli مانند مرغ و گوشت که در ایجاد عفونت‌های دستگاه ادراری مؤثر بوده و خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهد، خودداری می‌کنند، اما کماکان خطر ابتلا در بین آن‌ها دیده می‌شود؛ اما همچنان محققان معتقد هستند که احتمالاً رژیم غذایی با فیبر بالا در بسیاری از گیاهخواران، از رشد باکتری‌های E. coli در روده جلوگیری كرده و با ایجاد اسیدی‌تر شدن روده، خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را كاهش می‌دهد.

علاوه بر آن، این تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش خطر عفونت‌های دستگاه ادراری مرتبط با رژیم غذایی گیاهی در مردان بیشتر از زنان بوده اگرچه صرف‌نظر از رژیم غذایی، خطر کلی این عارضه در مردان 79 درصد پایین‌تر از زنان است.

محققان این پروژه تحقیقاتی اعلام کردند بهتر است مطالعه و پژوهش‌های بیشتری برای شناسایی عوامل بیماری‌زا از کشت ادرار انجام شود تا رابطه خطر عفونت‌های دستگاه ادراری، عوامل بیماری‌زا و رژیم‌های غذایی گیاهی به‌طور کامل روشن شود.

خلاصه این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Scientific Reports منتشرشده و قابل‌دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha