بازدید وزیر بهداشت از بیمارستانی که پس از ۷ سال هنوز نیمه تمام است

سلامت نیوز: سال ۹۱ کلنگ ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی مهدی کلینیک در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) به زمین زده شد و اکنون با گذشت حدود هفت سال و بنا به دلایلی هنوز این پروژه به سرانجام نرسیده است. وزیر بهداشت امروز در بازدید از مراحل ساخت این بیمارستان، بر لزوم کمک گرفتن از بانک‌ها و سازمان‌ برنامه و بودجه جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در بازدید از پروژه در حال ساخت ۱۰۰۰ تختخوابی مهدی کلینیک واقع در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، ضمن تبریک ایام دهه فجر، گفت: این پروژه که مزین به نام حضرت مهدی (عج) است از مدت‌ها قبل آغاز به کار کرده بود که به دلایلی دچار مشکل بود، برخی از این مشکلات متوجه ساختار مدیریتی و مالی و بخش دیگر مشکل تزریق منابع به این بیمارستان بود.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از خیری که آغاز کار ساخت این بیمارستان را به عهده گرفته، گفت: در راستای رفع هر چه زودتر مشکلات این بیمارستان جلسات کارشناسی متعددی با حضور متخصصین و همکاران حوزه وزارتی داشته‌ایم.

تهران؛ فقیر از لحاظ تخت بیمارستانی

لزوم رفع مشکل اسکان همراهان بیماران

وی در ادامه افزود: شهر تهران و حاشیه آن علی‌رغم خدمات ارزشمندی که به مردم ارائه می‌دهند، متاسفانه یکی از محروم‌ترین نقاط کشور از نظر تعداد تخت بیمارستانی و برخی دیگر از امکانات مورد نیاز است. همواره زمانی که از کنار این بیمارستان و بیمارستان امام خمینی (ره) رد می‌شوم، خانواده‌های بیمارانی را می‌بینم که از شهرستان‌ها برای دریافت خدمات به تهران آمده‌اند و مجبور شده‌اند در چادر یا در ماشین چند روزی را سپری کنند؛ آن لحظه حتی به این فکر می‌افتم که آنها را با خود به خانه‌ام ببرم. این دست مشکلات باید سریعا برطرف شود.

پروژه‌های نیمه تمام بیمارستانی نیازمند کمک بانک‌ها و سازمان‌ برنامه و بودجه

وی با تاکید بر  این موضوع که این گونه مشکلات باید رفع شود خاطر نشان کرد: در این زمینه دو اقدام در دست داریم اول آن که استان‌ها باید به گونه‌ای فعال شوند که سرزیر بیمار کمتری به بیمارستان‌های شهرهای بزرگ را شاهد باشیم و اقدام دوم این است که مراحل ساخت پروژه‌های نیمه تمام را سریع‌تر پیش ببریم تا بتوانم از خدمات آنها استفاده کنیم که در این راستا نیاز به کمک بانک‌ها و سازمان برنامه و بودجه داریم.

وزیر بهداشت در خصوص زمان افتتاح این پروژه افزود: امیدوارم به حق این ایام عزیز، در سه ماه سوم سال آینده پروژه به سرانجام خوبی برسد تا بتوانیم در دهه فجر سال آینده شاهد بستری بیماران در این  بیمارستان باشیم. ساخت فیزیکی بیمارستان احتمالا تا شهریور ماه سال آینده به اتمام برسد و سپس کار تجهیز آن را آغاز کنیم.

نمکی، بیمارستان مهدی کلینیک را یک بیمارستان جنرال خواند و گفت: این بیمارستان با ۳۸ اتاق عمل و سایر امکانات  دیگر مکمل بسیار خوبی در کنار بیمارستان امام خمینی خواهد بود. اکنون به این فکر هستیم که چگونه به بهترین طریق از تخت‌های بیمارستانی در استان تهران استفاده کنیم. هیچ دلیلی ندارد که تمام بیمارستان‌های جنرال دانشگاه‌های علوم پزشکی همه نوع بیماری را پذیرش کرده و درمان کند.

وی همچنین اولین گام وزارت بهداشت را حمایت از دارو و درمان افراد فرودست و نیازمندان جامعه دانست و گفت: خدمات ارائه شده در این بیمارستان باید با تعرفه دولتی محاسبه شود. پیش از ساخت هر پروژه‌ای باید در زیرساخت آن به پیوست های سلامت و محیط زیست آن نگاه کنیم و ببینیم پروژه‌ها چه منفعتی برای فرودستان جامعه خواهد داشت. بنده در جلسه روز گذشته هیئت دولت هم عنوان کردم که اگر از کمک به فرودستان جامعه عدول کنیم، اصل اساسی جمهوری اسلامی را زیر سوال برده‌ایم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: البته؛  احتمال آن وجود دارد که تعدادی از تخت‌ها را به توریسم سلامت و  گردشگر خارجی اختصاص دهیم که آنها باید تعرفه‌های جدید را پرداخت کند و همین امر تامین کننده بخش مهمی از سبد درآمدی ما خواهد بود. همچنین ایرانیانی که توان پرداخت خدمات ویژه در این بیمارستان را دارند یا دارای بیمه‌های تکمیلی مناسبی هستند، می‌توانند از این دست خدمات در این بیمارستان استفاده کنند.

وی در ادامه سخنان خود به چند اشکال بنیادین در ساختار حقوقی این بیمارستان اشاره کرد و گفت: باید گام به گام برای اصلاح ساختار  حقوقی بیمارستان تلاش کنیم. باید قدرالسهم هر کس که آورده مالی به این پروژه داشته، مشخص باشد. شفافیت اولین اصل ما است، زیرا باید در آینده پاسخگوی مراجع قانونی باشیم که در زمان بحران و تصمیم گیری کنار ما حضور نداشتند تا بتوانند شرایط را مانند ما درک کند.

نمکی افزود: باید ظرف همین هفته تکلیف آرایش حقوقی این مجموعه مشخص شود و هیچ گونه حقی از کسی ضایع نشود.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید در سبد درآمدی این بیمارستان بخشی برای توریسم سلامت در نظر گرفته و برای بقیه منابع نیز به منابع هیات امنای ارزی و منابع دولتی نگاه کنیم.

وی همچنین بر لزوم جذب سرمایه از بانک‌ها تاکید کرد و گفت: بدون تردید می‌خواهیم سال آینده این پروژه افتتاح شود و آماده خدمت رسانی به مردم باشد. در این راستا بنده نیز با جناب آقای دکتر نوبخت در دولت صحبت خواهم کرد تا از طریق منابع اوراق نیز منابع مالی را تزریق کنیم.

وی همچنین برای پیشبرد بهتر اهداف برای ساخت این بیمارستان مقرر کرد ماهانه یک جلسه با حضور دست اندرکاران فعلی برگزار شود و گفت: هر دو ماه یکبار نیز شخصا به این جلسه آمده تا در جریان کار قرار گیرم.

نمکی خاطر نشان کرد: بیمارستان پناهگاه درماندگان بیمار ایران است و باید برای ارائه خدمات هر چه بهتر به این درماندگان تلاش کنیم.

به گزارش ایسنا، ‌ در ادامه این نشست نیز دکتر علی جعفریان – رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران به تشریح اقدامات صورت گرفته در این پروژه پرداخت و گفت: ساخت بیمارستان مهدی کلینیک با حدود ۹۰۰ تختخواب در ۱۸ طبقه از سال ۹۱ با حضور یک خیر آغاز به کار کرد و پس از مدتی که خیر اسکلت بیمارستان را ساخته بود آن را به دانشگاه تهران برای ساخت واگذار کرد. در این مدت علیرغم تمام مشکلاتی که پیش رویمان بود، طرح را به صورت مناسبی پیش بردیم.

جعفریان در خصوص منابع مالی این پروژه اظهار کرد: تاکنون وزارت بهداشت ۵ میلیارد تومان، بانک ملت ۱۵۸ میلیارد تومان، شرکت آوای پردیس ۱۹۰ میلیارد تومان و خیر نیز ۱۴۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه کرده است که امیدواریم با تزریق منابع مالی دیگر این پروژه سال آینده افتتاح شود و آماده خدمت رسانی به مردم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha