برای نخستین بار دركشور پروژه علمی انجماد اسپرم شتر دوكوهانه با موفقیت در مركز تحقیقات امور دام شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل اجرا شد.

"امیر نیاسری" مجری این طرح علمی و مدیركل امور پژوهش دانشگاه تهران  در گفت و گو با ایرنا افزود: این پروژه علمی از دو سال پیش با هدف حفظ ذخایر ژنیتكی شترسانان با همكاری موسسه تحقیات امور دام و سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل در مقیاس آزمایشگاهی در دست اجراست.

وی افزود: با اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه هم‌اكنون بیش از یكهزارو دویست دوز اسپرم شتر دوكوهانه در این مركز انجمادسازی شده كه‌حتی درصورت انقراض نسل این نوع شتر می‌توان نژاد این حیوان را بازیافت كرد.

دكتر نیاسری با بیان این كه كمتر از یكصد نفر شتردوكوهانه در كشور وجود دارد افزود: چهار نفر شتر تك كوهانه حامل جنین شتر دوكوهانه دراین مركز تحت نظر متخصین نگهداری می‌شود كه انتظار می‌رود این شترها زایمان موفقی داشته باشند.

وی اضافه كرد، گوشت و شیر شتر دوكوهانه از ارزش بالایی برخوردار است و با استفاده از فناوری انتقال جنین می‌توان نسل این نوع شترها را تكثیر كرد.

مدیركل امور پژوهش دانشگاه تهران در پایان افزود: در صورت موافقت مراجع ذیربط مركز تحقیقات امور دام مشگین شهر به مركز جمع‌آوری و تكثیر اسپرم شتر در كشور تبدیل خواهد شد.

مشگین شهر با ‪ ۱۷۰‬هزار نفر جمعیت در ‪ ۸۵‬كیلومتری شمال غرب اردبیل واقع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha