سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 288803

روز‌گذشته‌ شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست مرگ ۱۲ هزار پرنده مهاجر را که اکثر آنها فلامینگو و چنگرها بودند، در تالاب میانکاله تایید کرد.

ادامه مرگ دسته جمعی پرندگان در میانکاله

سلامت نیوز: روز‌گذشته‌ شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست مرگ ۱۲ هزار پرنده مهاجر را که اکثر آنها فلامینگو و چنگرها بودند، در تالاب میانکاله تایید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر این باورند که با انتشار ویروس کرونا در اکثر کشورها و جان‌‌باختن بیش از ۳۰۰ نفر در چین، اکنون این احتمال وجود دارد که ویروس یادشده از طریق پرندگان مهاجر وارد کشورها از جمله ایران شود یا دلیل مرگ این پرندگان وجود ویروس جدید باشد.

با این حال جمع‌آوری لاشه پرندگان با رعایت اصول بهداشتی ادامه دارد و سازمان دامپزشکی علت مرگ پرندگان مهاجر میانکاله را بوتولیسم اعلام می‌کند، اما بسیاری از کارشناسان بوتولیسم را رد می‌کنند و احتمال وبای پرندگان را دلیل مرگ آنها می‌دانند.

از سوی دیگر برخی از گمانه‌زنی‌ها وجود دام‌های سمی و عوامل انسانی‌ را در این موضوع دخیل می‌دانند. برخی از کارشناسان بر این باورند سمی که کشاورزان استفاده می‌کنند عامل آلوده کردن محیط زیادی از تالاب بوده و همین امر موجب مرگ آنها شده است.

روز‌گذشته‌ شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست مرگ 12 هزار پرنده مهاجر را که اکثر آنها فلامینگو و چنگرها بودند، در تالاب میانکاله تایید کرد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر این باورند که با انتشار ویروس کرونا در اکثر کشورها و جان‌‌باختن بیش از 300 نفر در چین، اکنون این احتمال وجود دارد که ویروس یادشده از طریق پرندگان مهاجر وارد کشورها از جمله ایران شود یا دلیل مرگ این پرندگان وجود ویروس جدید باشد.

با این حال جمع‌آوری لاشه پرندگان با رعایت اصول بهداشتی ادامه دارد و سازمان دامپزشکی علت مرگ پرندگان مهاجر میانکاله را بوتولیسم اعلام می‌کند، اما بسیاری از کارشناسان بوتولیسم را رد می‌کنند و احتمال وبای پرندگان را دلیل مرگ آنها می‌دانند.

از سوی دیگر برخی از گمانه‌زنی‌ها وجود دام‌های سمی و عوامل انسانی‌ را در این موضوع دخیل می‌دانند. برخی از کارشناسان بر این باورند سمی که کشاورزان استفاده می‌کنند عامل آلوده کردن محیط زیادی از تالاب بوده و همین امر موجب مرگ آنها شده است. مرگ دسته‌جمعی پرندگان در چند سال گذشته، موضوع جدیدی نیست.

پیش‌تر و در دهه 80 نیز در مورد مشابه‌ای تعداد زیادی از پرندگان به صورت دست‌جمعی جان دادند. علت مرگ آن پروندگان اما پس از بررسی و رد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا و نیوکاسل از سوی کارشناسان وقت دامپزشکی استان مازندران، تنها با طرح «احتمال مسمومیت» و بدون پیگیری علت مسمومیت مختومه شد. در سال 96 مرگ دسته‌جمعی پرندگان «یاکریم» در شهرستان کنارک در هفته‌های اخیر سبب نگرانی فعالان محیط‌زیست و مردم محلی شده است.

در مرداد ماه امسال بود که در بوستان غدیر قم حدود 200 کلاغ به صورت کاملا عجیب و دسته‌جمعی مردند و دلیل مشخصی برای تلف شدن این پرندگان اعلام نشد. از سوی دیگر چند روز پیش در خبری دیگر رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجنورد از مرگ دسته‌جمعی و مشکوک شماری از سارها، در جوی آب و معابر اطراف میدان بازرگانی بجنورد در مرکز خراسان‌شمالی خبر داد.

محمد خالقی با بیان اینکه شمار پرندگان تلف شده، حدود 30 قطعه اعلام شده است، اظهار کرد: یکی دو لاشه به‌عنوان نمونه، توسط دوستداران محیط‌زیست به این اداره تحویل داده شد که در بررسی‌های اولیه و با توجه به شرایط ظاهری پرندگان، احتمال مسمومیت آنان وجود داشت. وی افزود: لاشه پرندگان برای بررسی بیشتر به اداره کل دامپزشکی استان ارسال شده است.


گمانه‌زنی‌ها درباره مرگ پرندگان
میانکاله از سال 1348 به عنوان «منطقه حفاظت‌شده» تعیین شده و تالاب‌ها و سواحل این منطقه تحت‌حفاظت سازمان محیط‌زیست ایران قرار دارد. تالاب میانکاله بیش از 40 هزار هتکار مساحت دارد و سالانه بالغ بر یک میلیون و 500 هزار پرنده از150 گونه در این تالاب زندگی می‌کنند. این تالاب علاوه بر پرندگان مهاجر، محل تخم‌گذاری و زیستگاه اصلی بسیاری از ماهیان دریای مازندران است.

روز گذشته شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست احتمال ابتلای این پرندگان به بیمارهای آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و نیوکاسل را رد کرده و از مشاهده یک کانون تلفات جدید خبر داده است.

به گفته او بر اساس آخرین آزمایشاتی که سازمان دامپزشکی انجام داده است، بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و نیوکاسل منتفی است و در نمونه‌های تلفات دو روز گذشته این موضوع رد شده است. امروز کانون تلفات دیگری در میانکاله مشاهده شده که باید آزمایشات لازم روی نمونه‌های آن منطقه نیز صورت گیرد.

صفرعلی ماکنعلی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در یک نشست خبری گفت: ممکن است این پرندگان به خاطر مسمومیت با سم «بوتولیسم» جان داده باشند: ابتلا به بیماری نیوکاسل و آنفلوآنزا منتفی است و احتمال می‌رود سم بوتولیسم باشد. یعنی ریشه گیاهان پوسیده، سمی تولید می‌کنند که بسیار کشنده است و ممکن است این موضوع عامل تلف شدن پرندگان باشد.

او همچنین اعلام کرد علت این موضوع ظرف یک هفته آینده مشخص می‌شود که چه نوع سمی بوده، همچنین در کنار آن نیز سایر علت‌ها همچون باکتری و انگل نیز بررسی می‌شود. سیدحسین رضوانی، مدیرکل دامپزشکی مازندران‌ در این باره می‌گوید: مرگ، تاکنون 23 گونه مهاجر را به کام خود کشانده است.

از سوی دیگر به نوشته ایران، مسعود مرعشی از جمله دامپزشکانی است که به میانکاله رفته است اما می‌گوید اجازه مصاحبه ندارد. او در اینستاگرام خود بوتولیسم را رد کرده است و علت احتمالی مرگ پرندگان این تالاب بین‌المللی را وبای پرندگان اعلام می‌کند. او مرگ تعداد بالای فلامینگو و چنگر را یکی از دلایل وجود وبای پرندگان می‌داند.

به اعتقاد او این دو گونه از حساس‌ترین پرندگان به این بیماری هستند. او معتقد است کاهش دمای محسوس باعث ایجاد استرس و شیوع این بیماری می‌شود. مرعشی دلیل سومی هم برای وجود وبای پرندگان در میانکاله دارد.

او در صفحه شخصی‌اش می‌نویسد: علائم کالبدشکافی تیپیک مثل وجود بتشی در بافت چربی اطراف قلب، وجود کانون‌های نگروتیک در کبد، وضعیت بدنی مناسب پرندگان تلف شده و همچنین ضایعات در پیش معده و سنگدان همه نشان از این بیماری دارد. سهیل اولادزاد، از کارشناسان و فعالان حوزه محیط‌زیست مازندران عامل انسانی را رد می‌کند و می‌گوید:

«برای آلوده کردن این محدوده از تالاب نیاز به سم بسیار زیادی است و این کار قابل اجرا نیست.» او حتی اعتقاد دارد که نباید صددرصد عامل بوتولیسم را رد کرد. اولادزاد از تشکیل گروهی از کارشناسان مستقل و خارج از چارچوب محیط‌زیست و دامپزشکی برای بررسی عامل مرگ‌ها در تالاب بین‌المللی میانکاله خبر می‌دهد و می‌گوید: نمونه‌ها را به یک آزمایشگاه معتبر فرستاده‌اند.‌ اما از نام بردن آن آزمایشگاه امتناع می‌ورزد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha