عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: خشکسالی‌های متعددی در طول تاریخ گریبان‌گیر کشور ما بوده است، بارورسازی ابرها در حد از بین بردن خشکسالی و افزایش ذخایر آبی کشور نیست.

بارورسازی ابرها مشکل خشکسالی کشور را حل نمی‌کند

سلامت نیوز: عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: خشکسالی‌های متعددی در طول تاریخ گریبان‌گیر کشور ما بوده است، بارورسازی ابرها در حد از بین بردن خشکسالی و افزایش ذخایر آبی کشور نیست.

به گزارش سلامت نیوز، علی ابراهیمی در گفت‌وگو با خانه ملت در مورد بارورسازی ابرها گفت: بی‌آبی و خشکسالی در کنار آلودگی هوا مسائلی هستند که هر از چند گاهی با بحرانی شدن آنها مسئولان محیط زیست را دست به کار می‌کنند تا به دنبال راه حلی باشند، هر یک در دوره‌ای از زمان بازخوردها و راهکارهای متفاوتی داشته است؛ از باران مصنوعی تا بارور سازی ابرها برای مدتی حلال مشکلات عنوان می‌شود و بعد از مدتی آزمون و خطا یا به دری بسته می‌خورند و در سکوت خبری خاموش می‌شود یا به عنوان پروژه‌ای قانونی و طرحی نو اجرایی می‌شود.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی،افزود: طرح بارورسازی ابرها سالهاست در حد حرف و حدیث ازطرف سازمان‌ها و نهادهای خاص عنوان می‌شود و در فصل داغ تابستان با مشکل بی‌آبی و در فصل زمستان با معضل آلودگی هوا برای اجرایی شدن روی میز مسئولان مربوطه قرارمی‌گیرد.

ابراهیمی تاکید کرد: طرح بارور سازی ابرها برای اولین بار نیست که در ایران اجرایی می‌شود، این پروژه از سال 1377 تاکنون 11 بار در کشور اجرایی شده است.

بارورسازی ابرها در حد از بین بردن خشکسالی و افزایش ذخایره آبی کشور نیست

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران به لحاظ اقلیمی در شرایط باران زایی قرار ندارد و خشکسالی‌های متعددی در طول تاریخ گریبان‌گیر کشور ما بوده است، بارورسازی ابرها در حد از بین بردن خشکسالی و افزایش ذخایره آبی کشور نیست؛ کشورهای دیگر از جمله امارات هم روی بارور سازی ابرها بسیار کار کرده اند و این بارور سازی در حد بارش‌های کم و اندک است.

نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: بارورسازی ابرها بیشتر در مناطق شرجی و کوهستانی مثل زاگرس، اصفهان، فارس، چهار محال و بختیاری و مناطق غرب و شمال غرب کشور انجام می‌شود و این پروژه در همه مناطق جغرافیایی و شهرهای ایران قابل اجرایی شدن نیست.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: به روش‌های متفاوتی می‌توان پروژه بارورسازی ابرها را انجام داد روش‌های استاتیک و دینامیکی دو نمونه بارز و رایج از بارورسازی ابرها است، این طرح هزینه بسیاری به همراه دارد.

ابراهیمی در ادامه افزود: گزارشات امیدوار کننده‌ای از بارورسازی ابرها موجود نیست؛ باید ابری وجود داشته باشد تا بتوانیم این پروژه را اجرایی کنیم. ایران در منطقه پرفشار قرار دارد؛ مناطقی که  ابرها را از سمت شرق و جنوب فراری می‌دهند؛ بارورسازی ابرها بیشتر در مناطقی انجام می‌شود که بارندگی در این مناطق کم نبوده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha