سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 288843

یكی از واقعیت‌هایی كه در مورد اسفناج باید بدانید این است كه نگهداری اسفناج تازه در یخچال هم می‌تواند سبب افت ارزش غذایی آن شود. بنابراین بهتر است سریع‌تر آن را مصرف كنید، بپزید یا منجمد كنید.

ارزش غذایی اسفناج‌ چگونه افت می‌کند؟

سلامت نیوز: یكی از واقعیت‌هایی كه در مورد اسفناج باید بدانید این است كه نگهداری اسفناج تازه در یخچال هم می‌تواند سبب افت ارزش غذایی آن شود. بنابراین بهتر است سریع‌تر آن را مصرف كنید، بپزید یا منجمد كنید.

بهترین روش برای پخت اسفناج :

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، به یاد داشته باشید وجود آب در محیط پخت اسفناج سبب افت هر چه بیشتر ارزش غذایی آن می‌شود؛ زیرا مقدار زیادی از ویتامین‌های محلول در آب و نیز املاح آن وارد آب می‌شوند. پس هیچ گاه برای پخت اسفناج به آن آب اضافه نكنید. بهترین روش برای پخت اسفناج بخار پز كردن آن است. اسفناج را پس از شستن و حذف آب اضافی، در یك سبد ریخته و سبد را در ظرف یا قابلمه در بسته با حرارت بسیار ملایم قرار دهید. آب خارج شده از اسفناج در حین پخت سرشار از مواد مغذی است و آن را به هیچ وجه دور نریزید. با توجه به حجم اسفناج و ذائقه شما برای میزان پخته شدن اسفناج، زمان پخت را تنظیم كنید. مواظب باشید اسفناج‌ها نسوزد یا به ته ظرف نچسبند.


 انجماد اسفناج:

اگر حجم زیادی از اسفناج را خریده‌اید و نمی‌توانید آن را ظرف چند روز مصرف كنید، بایستی برای حفظ هر چه بیشتر ارزش غذایی، آن را منجمد كنید. اگر قرار است اسفناج را طی شش ماه آینده مصرف كنید، می‌توانید آن را به صورت بلانچ نشده منجمد كنید. اما اگر فكر می‌كنید مدت زمان بیشتری اسفناج‌ها در فریزر باقی خواهد ماند، می‌توانید آنها را بلانچ (نوعی روش نگهداری مواد غذایی) سپس فریز كنید. برای منجمد كردن اسفناج بدون پخت آن را شسته، آبگیری كرده و تنها در صورتی كه برگ‌های آن بسیار بزرگ هستند تا حدودی چند تكه كنید و در كیسه‌های مخصوص فریزر پر كنید. با این روش اسفناج تا شش ماه تازه خواهد ماند. هر چند افت ارزش غذایی در فریزر نیز وجود دارد.

برای بلانچ كردن اسفناج، بایستی آن را به آب به جوش آمده اضافه كنید. ریختن اسفناج در آب با دمای معمولی و صبر كردن تا جوشیدن آب، تمام ارزش غذایی آن را از بین می‌برد. برای بلانچ كردن آن دو دقیقه كافی است. پس از این زمان اسفناج‌ها را به درون ظرفی كه پر از مخلوط آب و یخ است، بریزید. به مدت یك دقیقه صبر كرده و سپس آن را كاملا آبكشی كنید. می‌توانید آب اضافی را با یك دستمال تمیز گرفته و در نهایت آن را در پلاستیك بسته بندی كنید. یك روش دیگر برای انجماد اسفناج، پوره كردن آن، سپس بسته بندی و فریز كردن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha