می گویند کار آلودگی هواست، می گویند ریزگردها و سمومی که در هوای کلانشهرهای بزرگ کشور موج می زند، سرطانزاست. حالا یکی از مسئولان رسمی می گوید این آلودگی ها، باعث جهش ناگهانی در ابتلای مردم به سرطان شده، هر چند او هم آمار دقیقی درباره افزایش شیوع سرطان نمی دهد.

سلامت نیوز :ریزگردها، سوختهای فسیلی، پسماندهای خانگی و صنعتی و همچنین امواج ماکروویو، باعث افزایش چشمگیر شیوع سرطان شده
خبرآنلاین نوشت : می گویند کار آلودگی هواست، می گویند ریزگردها و سمومی که در هوای کلانشهرهای بزرگ کشور موج می زند، سرطانزاست. حالا یکی از مسئولان رسمی می گوید این آلودگی ها، باعث جهش ناگهانی در ابتلای مردم به سرطان شده، هر چند او هم آمار دقیقی درباره افزایش شیوع سرطان نمی دهد.

مدیرعامل مراکز معاینه فنی خودروهای تهران گفته: "به دلیل افزایش آلاینده های هوا متاسفانه آمار بیمارهای سرطانی عجیب و غریب به صورت وحشتناکی رشد یافته است به طوری که پزشکان در این عرصه دچار شوک شده اند."

صدرالدین علی پور که امروز در مشترک اعضای شورای شهر و مسئولان مرکز معاینه فنی خودروها در مرکز معاینه فنی نیایش سخن می گفت، اضافه کرد: " سالها زحمت کشیدیم برای محیط زیست اما، به یکباره با تغییر قانون معاینه فنی در صدد از بین بردن اقدامات ما هستند. با توجه به آمار سال گذشته که 4 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا و 4 هزار نفر بر اثر نقص فنی خودرو جان خود را از دست دادند لازم است اقدامات مستمری در این حوزه صورت گیرد."

علی پور همچنین با انتقاد از افزایش سن عدم معاینه خودروهای صفر کیلومتر به 5 سال، گفت: "تعجب من از افرادی است که خود در این محیط زندگی می کنند اما، قانون افزایش سن معاینه فنی را تصویب می کنند."

حالا این که چگونه یک مسئول ترافیکی درباره شیوع انفجاری سرطان در شهرها سخن بگوید، جای حرف دارد، ولی مسئولان پزشکی مانند رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سال گذشته به خبرآنلاین از مرگ نزدیک به 4 هزار نفر از تهران نشینان به خاطر آلودگی هوا خبر داده بودند.

آماری که هیچگاه کسی گردن نگرفت

محمد حسین شهریاری سال گذشته در روزهای اوج آلودگی و تعطیل شدن پایتخت گفته بود نزدیک به 4 هزار نفر از پایتخت نشینان به خاطر سموم موجود در هوا، مرده اند. این آمار، البته از سوی مراکز مستقل و برخی دیگر از نمایندگان مجلس مانند انوشیروان محسنی بندپی نیز تایید شد. ولی در همان روزها وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور، با زیر سئوال بردن این آمار، گفتند اعتقادی به مرگ اشخاص به خاطر آلودگی هوا ندارند.

وزیر بهداشت در گفتگو با خبر آنلاین اعلام کرد با وجودی که مراجعان به مراکز اورژانس قلب و ریه در روزهای آلوده افزایش می یابد، ولی رابطه اثبات شده ای بین مرگ افراد و آلودگی وجود ندارد.

معاون عمرانی استاندار تهران نیز نظر مشابهی داشت. محمدرضا محمودی، در کافه خبر گفت: "اگر کسی بتواند اثبات کند شخصی به دلیل آلودگی هوا از دنیا رفته، جایزه دارد، زیرا آلودگی هوا به خودی خود کشنده نیست، بلکه باعث برخی از بیماریها می شود و ممکن است در تعدادی از موارد، بیماریهای قلبی و عروقی را تشدید کند، ولی عامل اصلی مرگ به شمار نمی رود."

اکنون به آلودگی ناشی از سوختهای فسیلی در تهران و دیگر شهرهای کشور، ریزگردهای عربی نیز اضافه شده اند. ریزگردهایی که استانهای غرب و شمال غرب و جنوب غرب را درنوردیده اند و پایشان این روزها به شهرهای مرکزی کشور و همینطور پایتخت هم باز شده.

ریزگردها، امواج پارازیت، پسماندهای صنعتی و خانگی

اکنون به جز آلاینده های هوا، که از سالهای دور به عنوان تهدید زیست محیطی برای کلانشهرهای ایران مطرح بوده، پسماندهای صنعتی و خانگی و امواج پارازیت ماهواره ای نیز جای ثابتی را در لیست بلندبالای مشکلات محیط زیست شهرهای بزرگ ایران، برای خود پیدا کرده اند.

تولید پسماندهای خانگی و صنعتی، رشد صعودی داشته. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی محمدی زاده،رئیس سازمان محیط زیست، در کشور روزانه 45 هزار تن زباله تولید می‌شود که حدود 7 هزار و 500 تا 8 هزار تن از این میزان متعلق به تهران است.

این مقام مسئول که امروز در نشست هفته محیط زیست سخنرانی می کرد، درباره افزایش پسماندهای صنعتی و شمیایی تولید شده در کشور افزود: "تنها 25 درصد پسماند شرکت‌های صنعتی پس از تصفیه وارد طبیعت می‌شود، با وزارت صنایع به منظور حل این مشکل توافقاتی صورت گرفته و مقرر شده در یک برنامه پنج ساله کنترل این پسماندها به سطح استاندارد برسد."

به بیان دیگر، تا 5 سال آینده، پسماندهای صنعتی نیز مانند آلاینده های هوای تهران و سایر کلانشهرهای ایران، عامل افزایش بیماریهای خطرناکی مانند سرطان می شوند. البته تا 5 سال دیگر، معلوم نیست روند رو به صعود رشد این بیماریها به کجا رسیده باشد.

ریزگردهای عربی نیز قرار است تا 5 سال دیگر، مهمان ایران باشند. سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان امروز در سخنان پیش از نماز جمعه سنندج، گفت: "برطرف شدن مشکل گرد و غبار در کشورمان مستلزم همکاری کشورهای عربی از جمله، عراق، عربستان، سوریه، و ایران و ترکیه است. "
ناصح قادری با خوش بینی به فرصت 5 ساله کشورهای همجوار برای کنترل این ریزگردها اشاره می کند: "در دو سال گذشته تاکنون پیگیری‌های مقامات ایرانی منجر به انعقاد توافقنامه‌های زیست محیطی شده است و تا پنج سال آینده کانون گرد و غبار مهار میشود."

به بیان دیگر، حداقل در 5 سال، ریزگردها، همچنان نفس مردم را در شهرهای بزرگ و کوچک ایران به شماره خواهند انداخت و منشا بیماریهایی خواهد شد که برای اولین بار توسط مسئولان مختلف، از جهت عجیب آنها، اظهار تعجب می شود.

اعلام افزایش نرخ رشد سرطان در تهران برای اولین بار از سوی منابع رسمی در حالی اعلام می شود که همچنین پیش از این بسیاری از پزشکان و کارشناسان نسبت به عواقب استفاده از پارازیت بر روی شبکه های ماهواره ای و سرطان زا بودن آنها هشدار داده بودند. به نظر می رسد افزایش آلاینده های هوا در کنار این عوامل خطر ابتلا به سرطان را در میان شهروندان تهرانی افزایش داده است.

سرطان، سومین علت مرگ در ایران است. روزانه حدود 105 نفر به دلیل سرطان فوت می کنند. سال های عمر از دست رفته به دلیل مرگ ناشی از سرطان به 650000 سال می رسد وحداقل هزینه های این بیماری 6000 میلیارد دلار در سال است. در سال حدود 57000 مورد جدید سرطان در کشور پیدا می شود که توزیع آنها برحسب تنوع بیماری در جغرافیای کشور متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha