مهندسان علوم الکترونیکی حسگر زیستی میلیمتری را طراحی و ساخته اند که می تواند سلول ها و پروتئین ها را در نمونه های مختلف و تنها در چند دقیقه شناسایی کند.

از این حسگر زیستی می توان در طیف وسیعی از آزمایشات پزشکی از جمله سرطان پوستات، شناساییی آلودگی در محصولات غذایی (باکتری E. coli) و کنترل عوامل بیماری زا نظیر سیاه زخم استفاده کرد.

در آزمایشات پزشکی، این حسگر را می توان برای آزمایش 4 مورد مهم و اساسی خون، اوره، بزاق و مایع نخاعی به کار برد.

بر اساس گزارش اسپریت ایندیا، در روش های فعلی پزشکی حداقل به 24 ساعت زمان و سفری به آزمایشگاه برای بررسی تجمع میکروب ها در نمونه های مختلف نیاز است.

نتایج مطالعات اولیه مربوط به استفاده از چنین حسگری برای شناسایی و ردیابی غیرتهاجمی عامل زیستی سرطان پروستات در 15 دقیقه از سوی دیوید مارالدو در نود و ششمین نشست سالانه آکادمی آسیب شناسی آمریکا و کانادا منتشر شده است.

این حسگر دارای پایه لرزشی است که در یکی از پایانه های آن قرار گرفته و با آنتی بادی ها پوشیده شده است. این آنتی بادی ها با تخصص مورد هدف قرار دادن نمونه هایی نظیر باکتری E.coli و پروتئین ها در این پایه قرار گرفته اند.

دانشمندان امیدوار هستند تا با استفاده از چنین حسگری به تشخیص بسیار سریع عوامل بیماری زا و منتهی شونده به سرطان بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha