با گذشت یك ماه از شیوع كرونا ویروس و افزایش روزانه مبتلایان و موارد تلفات این بیماری در چین، بازار اخبار غیررسمی و شایعه‌سازی در ایران به شكل چشمگیری قوت گرفته است.

سلامت نیوز:با گذشت یك ماه از شیوع كرونا ویروس و افزایش روزانه مبتلایان و موارد تلفات این بیماری در چین، بازار اخبار غیررسمی و شایعه‌سازی در ایران به شكل چشمگیری قوت گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،نتیجه انتشار شایعات و اخبار تایید نشده‌ای درباره شناسایی مبتلایان كرونا ویروس در ایران، پنهانكاری وزارت بهداشت درباره ورود این ویروس به كشور، موانع امنیتی برای اعلام اخبار ورود ویروس به كشور، نایاب شدن ماسك‌های پزشكی در ایران به دلیل تداوم صادرات گسترده ماسك پزشكی به چین و هجوم چینی‌های مبتلا به ایران كه هیچ یك از طرف وزارت بهداشت تایید نشده، این بوده كه ظرف روزهای گذشته با وجود اطمینان‌بخشی مسوولان وزارتخانه متولی سلامت، تقاضا برای خرید انواع ماسك‌های پزشكی در حدی افزایش یافته كه برخی فروشندگان سودجو از این جو ملتهب سوءاستفاده كرده و نه تنها قیمت ماسك‌های پزشكی تایید شده و استاندارد را افزایش داده‌اند، بلكه ماسك‌های پزشكی تاریخ مصرف گذشته یا غیراستاندارد را هم به شهروندان فروخته‌اند.

افزایش قیمت و عرضه محصولات تقلبی یا تاریخ مصرف گذشته كه تخلف آشكار محسوب می‌شود، صرفا ناشی از افزایش تقاضای كاذب بوده چون از ابتدای انتشار اخبار مربوط به شیوع كرونا ویروس در چین، مسوولان وزارت بهداشت به دفعات در این باره اطلاع‌رسانی كردند كه كرونا ویروس هم مثل آنفلوآنزای H1N1 صرفا در صورت رعایت نشدن بهداشت فردی و خودمراقبتی پیشگیرانه، باعث ابتلا خواهد شد، ضمن آنكه بنا بر تاكید این مسوولان، با وجود آنكه قابلیت انتقال كرونا ویروس بسیار بیشتر از ویروس آنفلوآنزای H1N1 است و حالا به عنوان واگیردارترین بیماری قرن معرفی شده، اما تلفات آنفلوآنزای فصلی در صورت اپیدمی، بسیار بیشتر از كرونا ویروس خواهد بود و بنابراین، استفاده از ماسك‌های پزشكی جز در مواجهه با افراد مشكوك به ابتلا و در مراكز درمانی به دلیل وجود عفونت‌های بیمارستانی فعال، كاملا بی‌دلیل است.

با این حال ظرف روزهای گذشته، موج التهاب كه در جامعه و به‌دلیل جوسازی‌های مغرضانه شبكه‌های اجتماعی فراگیر شده، زمینه مساعدی برای سوءاستفاده فروشندگان ماسك‌های پزشكی فراهم كرده اما دیروز مودت همایی، سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره كل تجهیزات و ملزومات پزشكی با تاكید بر ممنوعیت افزایش قیمت ماسك‌های پزشكی، خطاب به تمام فروشندگان ماسك‌های پزشكی هشدار داد:

«با عنایت به رصد سطح عرضه در توزیع و عرضه ماسك‌های پزشكی، با تمام متخلفان فروش ماسك‌های تقلبی و فاقد اصالت و هرگونه گرانفروشی در این خصوص برخورد قاطع صورت می‌گیرد و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. مردم هم می‌توانند تخلفات را به سامانه ۱۹۰ گزارش كنند.

 

به دنبال اظهارات این مقام مسوول، مهدی پرهیزگار، معاون اجرایی مدیركل تجهیزات پزشكی سازمان غذا و دارو هم ضمن تاكید بر استاندارد بودن ماسك‌های ۹۵N كه همان ماسك‌های جراحی و كاملا استاندارد هستند، به ایلنا خبر داد كه به دلیل شیوع كرونا ویروس در جهان و امكان قاچاق معكوس ماسك‌های پزشكی تولید داخلی، طبق دستور مدیر كل سازمان تجهیزات پزشكی سازمان غذا و دارو، صادرات ماسك تا اطلاع ثانوی ممنوع است مگر آنكه جمعیت هلال احمر در قالب كمك‌های بشردوستانه، محموله‌های ماسك پزشكی به چین اهدا كند كه این اقدام هم با صادرات تجهیزات پزشكی كاملا متفاوت است و تا امروز هم جمعیت هلال احمر بنا به وظیفه انسانی یك میلیون ماسك پزشكی به چین اهدا كرده و محموله‌های بعدی هم ارسال خواهد شد.

حالا با گذشت یك هفته از اعلام آماده‌باش سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با كرونا ویروس و در حالی كه هم‌اكنون، تعداد تلفات این بیماری در چین به 490 نفر و تعداد مبتلایان هم به بیش از 24 هزار نفر رسیده، مقامات ایران هم مانند سایر دولت‌ها، تمهیداتی برای بازگشت اتباع خود به كشور درنظر گرفته‌اند كه بامداد دیروز، اولین گروه هموطنان ایرانی مقیم چین، به كشور بازگشتند.

خبر بازگشت گروه 50 نفره‌ای كه صبح دیروز وارد كشور شده و از ابتدای ورود، توسط تیم‌های مراقبتی به مركز قرنطینه منتقل شدند، توسط علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت و محمدمهدی گویا، رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام شد و مقامات وزارت بهداشت در نشست‌های خبری جداگانه، اطمینان دادند كه برخلاف شایعات و اخبار غیررسمی درباره كمك دولت ایران به پناهجویی اتباع چینی در كشور و فراهم كردن پروازهای ویژه برای اتباع چینی به مقصد تهران، از پرواز بامداد چهارشنبه فقط اتباع ایرانی پیاده شده‌اند كه هیچ‌یك از ایشان هم در معاینات بالینی اولیه آلوده به كرونا ویروس نبوده‌اند.

به گفته رییسی، در پرواز بامداد چهارشنبه كه حامل اتباع ایرانی ساكن شهر ووهان بود، ۶۵ نفر عراقی، ۲۴ نفر سوری و یك نفر لبنانی هم حضور داشتند كه به محض پیاده شدن مسافران ایرانی از هواپیما، با همان پرواز به كشورهای خود منتقل شدند.

گویا دیروز هم در یك نشست خبری با تاكید بر سلامت ایرانیان منتقل شده از شهر ووهان به كشور گفت: «در تمام گلوگاه‌های مرزی كشور اعم از هوایی، زمینی و دریایی، پایگاه‌های بهداشتی با ماموران آموزش دیده و تعلیم دیده مستقر هستند و مراقبت‌ها و غربالگری‌ها هنگام ورود به كشور صورت می‌گیرد. امكانات تشخیصی كرونا ویروس هم به میزان كافی در كشور موجود است و از نظر تشخیص بیماری نگرانی نداریم.

علاوه بر اینكه آمادگی تشخیص بیماری افراد مشكوك در كوتاه‌ترین زمان مهیاست، هنوز هم هیچ مورد تایید شده‌ای از بیماری كرونا ویروس در كشور گزارش نشده و 50 ایرانی ساكن شهر ووهان هم كه داوطلب بازگشت به ایران بودند با پرواز اختصاصی به كشور منتقل شدند كه من هم دیروز، با تمام مسافران ملاقات كردم و از این تعداد، جز یك نفر كه علایم نیازمند مراقبت‌های بهداشتی داشت، حال باقی هموطنان خوب است ولی با این حال، این افراد باید به مدت 14 روز در قرنطینه بهداشتی بمانند.»

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن درخواست از رسانه‌ها برای پرهیز از تشویش اذهان عمومی، بر لزوم حفظ سلامت روان هموطنان و پررنگ كردن اقدامات پیشگیرانه تاكید كرد، در عین حال كه دیروز در «سمپوزیوم كرونا ویروس جدید ۲۰۱۹» كه در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد، ضمن اشاره به علایم شایع این بیماری شامل تب و مشكلات تنفسی و مشابه علایم ابتلا به آنفلوآنزای ساده، مرگ ناشی از این بیماری را ۲,۱درصد عنوان كرد و با تاكید بر اینكه تاكنون، ۲۳ كشور جهان، ورود ویروس را گزارش كرده‌ اما هنوز درصد زیادی از مبتلایان شناسایی نشده‌اند، خبر داد كه ایران در حال تلاش برای دستیابی به امكان تشخیص سریع با كمك سازمان جهانی بهداشت است آن‌هم در حالی كه این نهاد بین‌المللی تخمین می‌زند تا چند هفته آینده بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت جهان به كرونا ویروس جدید مبتلا شوند.

رییسی، علاوه بر این دیروز در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به شایعاتی درباره پنهانكاری دولت و وزارت بهداشت به دلیل موانع امنیتی برای اعلام وجود ویروس در ایران، ضمن تاكید بر اینكه هیچ دلیلی برای پنهان كردن ابتلای احتمالی افراد به ویروس كرونا از طرف این وزارتخانه وجود ندارد، گفت:

«به تازگی موج آنفلوآنزا را در كشور پشت‌سر گذاشته‌ایم و بیش از ۱۰۰ نفر به واسطه این بیماری فوت كردند. در آن شرایط هم آمار ابتلا و فوتی‌ها به علت آنفلوآنزا را به صورت هفته به هفته اعلام كردیم، پس دلیلی برای پنهانكاری وجود ندارد.

از طرفی میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس كرونا از آنفلوآنزا كمتر است به این معنا كه حتی در صورت ابتلا به ویروس كرونا، از هر ۱۰۰ نفر، ۹۸ نفر بهبود پیدا می‌كنند چنانكه حالا هم در چین با جمعیت یك میلیارد و 500 میلیون نفری، ۱۷ هزار نفر مبتلا شده‌اند كه ۹۸درصد آنها بهبود یافته‌اند.»

در حالی كه هم‌اكنون بخش ایزوله فشار منفی تنفسی بیمارستان شهدای یافت‌آباد، با اختصاص 5 تخت، یكی از مكان‌های قرنطینه بیماران مشكوك به كرونا ویروس است، رییسی دیروز ضمن تاكید بر اینكه تمام موارد مشكوك و حتی بیماران، نیازی به بستری در بخش ایزوله منفی بیمارستانی ندارند، خبر داد كه در شهر تهران
8 بیمارستان برای پذیرش بیماران احتمالی درنظر گرفته شده و در هر استان هم یك بیمارستان‌ به تناسب جمعیت استان معرفی خواهد شد. رییسی با تاكید بر اینكه تمام بیمارستان‌های كشور در حالت آماده‌باش هستند، اعلام كرد كه اخبار مربوط به ورود این بیماری ویروسی در كشور بدون هیچ پنهانكاری و ملاحظات امنیتی و سیاسی اعلام خواهد شد گفت:

«نمی‌توانیم خیلی اصرار كرده و قسم بخوریم كه هنوز كسی مبتلا نشده اما اگر مورد ابتلایی وجود داشته باشد، حتما اعلام می‌كنیم كه خوشبختانه هنوز هیچ مورد ابتلا به ویروس كرونا در كشور اتفاق نیفتاده و مراقبت‌های بهداشتی و كنترل‌ها نیز ادامه دارد. اما مردم هم باید بهداشت شخصی و شست‌وشوی دست‌ها و پرهیز از بغل كردن و دست دادن را رعایت كنند.»

همان‌قدر كه شایعات و اخبار غیررسمی درباره كرونا ویروس می‌تواند التهاب عمومی را دامن زده و شرایطی مانند نایاب شدن ماسك‌های پزشكی ایجاد كند، بی‌توجهی به توصیه‌های متولیان سلامت هم می‌تواند خطرناك باشد چون هرگونه سهل‌انگاری در رعایت این توصیه‌ها، زمینه ابتلا به این بیماری مسری را تسهیل می‌كند.

روح‌الله درستكار، رییس بخش ویروس‌شناسی دانشگاه بقیه‌الله، دیروز در گفت‌وگو با فارس تاكید كرد: «جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و در بدترین وضعیت ممكن هم، بیمارانی كه مشكلات زمینه‌ای حاد نداشته باشند در صورت ابتلا به كرونا به احتمال زیاد بهبود پیدا می‌كنند و همه امكانات لازم برای مقابله با این كرونا ویروس جدید در سراسر كشور تعبیه شده است.

ویروس كرونا و آنفلوآنزا بسیار مشابه هم عمل می‌كنند و در ابتدا علایمی مانند هم در بدن انسان بروز می‌دهند، اما آنفلوآنزا بسیار خطرناك‌تر از كرونا است. آنفلوآنزا در سال گذشته با وجود واكسن در سراسر جهان صدها هزار نفر قربانی گرفته درحالی كه الان تعداد متوفیان كرونا بسیار كمتر هستند.

البته كرونا هنوز واكسن ندارد اما با این حال، كل تلفات خارج از كشور چین، فقط 2 نفر بوده و شمار اندكی از مردم سایر كشورها به این بیماری مبتلا شده‌اند، بنابراین در حال حاضر به هیچ عنوان وضعیت نگران‌كننده‌ای در مورد كرونا ویروس جدید وجود ندارد و پیش‌بینی متخصصان بخش ویروس‌شناسی این است كه اگر تا به حال كشوری درگیر این اپیدمی نشده، از این به بعد هم شیوع گسترده بیماری در آن كشور بسیار بعید به نظر می‌رسد.»

رستگار در ادامه افزوده است: «اساسا هیچ ویروسی قابلیت ماندن در بدن انسان را ندارد و جز برخی ویروس‌های ویژه مانند ویروس اچ‌آی‌وی هیچ ویروسی بیش از یك هفته در بدن نمی‌ماند. یعنی در صورت ابتلا به ویروس‌ها، اگر سیستم ایمنی بدن قدرتمند بوده و فرد مبتلا، سالخورده یا مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نباشد، به‌طور حتم بیماری او بهبود پیدا می‌كند در حالی كه حتی یك بیماری عفونی ساده هم برای سالمندان می‌تواند مخاطرات جدی به همراه داشته باشد.

كرونا ویروس به هیچ عنوان در ردیف ویروس‌های خطرناك دسته‌بندی نمی‌شود و كودكان به هیچ‌وجه در معرض ابتلا به این بیماری ویروسی نبوده اما از آنجا كه راه ابتلا به این بیماری، مجاورت طولانی مدت در كنار یك بیمار دیگر و آن هم از طریق سرفه، عطسه و دیگر ترشحات آلوده به ویروس است، بهترین راه پیشگیری، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

اگر كرونا شبیه به آنفلوآنزا بود شیوع آن همه دنیا را درگیر خود می‌كرد اما كرونا قابلیت‌های خطرناك آنفلوآنزا را ندارد. این بیماری كشنده نیست با این حال پیشگیری از ابتلا، بسیار مهم است.

البته اپیدمی كرونا ویروس به هیچ‌وجه به ایران نمی‌رسد، با این حال بیمارستان‌های كشور در آماده‌باش كامل به سر می‌برند و تكنیك شناسایی این بیماری هم به كادر درمانی بیمارستان‌ها آموزش داده شده، علاوه بر آنكه در مبادی ورودی و مرزهای زمینی و هوایی هم برای پیشگیری و غربالگری اولیه دوربین‌های حرارتی كار گذاشته شده و بر فرض مثال اگر كسی با علایم مشكوك به این بیماری تب پایدار وارد كشور شود در همان مبادی ورودی، از باقی افراد جدا شده و به قرنطینه منتقل می‌شود.»

طی روزهای گذشته و به دنبال تشدید موج نگرانی عمومی، جمعیت هلال احمر و سازمان نظام پزشكی كشور دست به كار شده و آموزش آنلاین مراقبت‌های پیشگیرانه از ابتلا به این بیماری ویروسی را در قالب یك برنامه ویدیویی 15 دقیقه‌ای در دسترس عموم قرار داده‌اند.

این برنامه آموزشی شامل مباحث علایم و نشانه‌ها، راه‌های انتقال، راهكارهای پیشگیری، روش صحیح استفاده از ماسك، كلیپ‌های آموزشی مفید در سامانه آموزش آنلاین معاونت آموزشی سازمان نظام پزشكی جمهوری اسلامی ایران به آدرس لینك http://corona.irimc.org قابل مشاهده است كه محتوای آن زیر نظر سازمان نظام پزشكی جمهوری اسلامی ایران و با همكاری جمعیت هلال احمر و همچنین انجمن پزشكان عمومی ایران تهیه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha