شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 288989

حدودا یک مورد از ۶ مرگ و میرها در جهان ناشی از سرطان است؛ طبق آمارها سلانه بیش از 9 میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به سرطان جان خودشان را از دست می دهند.

سلامت نیوز: حدودا یک مورد از ۶ مرگ و میرها در جهان ناشی از سرطان است؛ طبق آمارها سلانه بیش از 9 میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به سرطان جان خودشان را از دست می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، در حال حاضر حدود یک سوم از مرگ و میرهای ناشی از سرطان ناشی از شاخص بالای توده بدنی بالا، عدم فعالیت بدنی، مصرف کم میوه و سبزی، مصرف دخانیات و الکل است.

دکتر رضا ملایری، فوق تخصص خون و سرطان در این خصوص به سیناپرس گفت: سرطان شامل گروهی از بیماری هاست که با رشد کنترل نشده و گسترش غیر طبیعی سلول ها مشخص می شود؛ اگر این گسترش غیرطبیعی کنترل نشود، نهایتا به مرگ بیمار منجر خواهد شد.

این متخصص بیماری های داخلی افزود: سرطان توسط عوامل مختلف خارجی(عوامل عفونی، مواد شیمیایی، استعمال دخانیات، پرتوتابی) و داخلی ( هورمون ها، جهش های ژنی ، شرایط ایمنی) به وجود می آید.

وی اظهارداشت: امروزه عامل اصلی ایجاد سرطان مربوط به شیوه زندگی، وراثت و محیط است. بسیاری از انواع سرطان به علت مصرف تنباکو، خوراکی و نوشیدنی ها ، قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید و مواد ایجاد کننده سرطان در محیط زندگی و محل کار( تا حد کمی) ایجاد می شوند.

وی سرطان های گوارشی مانند معده و روده را از شایع ترین سرطان ها در ایران و جهان عنوان کرد و گفت: هم اکنون سرطان روده، پس از معده، شایع ترین نوع سرطان در مردان است. همچنین سرطان روده، پس از سرطان های پستان و معده، شایع ترین سرطان در میان زنان است.

ملایری با تاکید بر اینکه نشانه های سرطان باید جدی گرفته شود، گفت: سرطان می تواند نشانه های متنوعی داشته باشد که بهبود نیافتن زخم، ضخیم شدن یا به وجود آمدن توده در پستان یا هر جای دیگر از بدن، تغییر واضح در یک زگیل یا خال، تغییرات در عادات روده ای یا ادراری، سوء هاضمه یا مشکل در بلع، سرفه آزار دهنده یا خشونت صدا، تغییرات غیر قابل توجیه در وزن، خونریزی یا ترشح نامعمول از جمله آنهاست. البته وجود این نشانه ها و علایم، به معنای ایجاد سرطان نیست. گاهی این علایم توسط عفونت ها، تومورهای خوش خیم نیز به وجود می آیند.
شایع ترین سرطان در میان زنان

دكتر لعبت گرانپایه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز سرطان پستان را شایع ترین نوع سرطان در میان زنان دانست و گفت: در کشورهای غربی، سرطان پستان در میان زنان در دهه چهارم و پنجم شیوعی زیادی دارد اما در ایران اغلب افراد در دهه سوم و چهارم به این نوع سرطان مبتلا می شوند.

وی افزود: وراثت یکی از فاکتورهای هشدار دهنده سرطان پستان در میان زنان است؛ معمولا 85 درصد مبتلایان به سرطان پستان، نخستین فرد مبتلا در خانواده شان هستند. گاهی این نوع سرطان در بین خانم های مجرد زیر 30 سال، بدون سابقه فامیلی نیز مشاهده شده است.

وی به مهمترین نشانه های این سرطان اشاره کرد و اظهارداشت: سرطان سینه در وهله اول بدون علامت است و فرد به طور اتفاقی با لمس توده متوجه آن می شود؛ این توده ها معمولا سفت و سخت بوده و بیشتر از 2-3 سانتی متر قطر دارند و به بافت های اطراف چسبندگی پیدا می کند و باعث کشیدگی پوست به سمت داخل می شوند.

گرانپایه خاطرنشان کرد: گاهی این نشانه ها با ترشح های خونی یا بیرون آمدن آب شفاف از نوک سینه همراه است. گاهی با پیشرفت بیماری، پوست آن ناحیه قرمز شده یا حالت پوست پرتقالی پیدا می کند. در مراحل پیشرفته تر سرطان با علایمی مانند دردهای استخوانی همراه است. همچنین توده سرطانی در صورت سرایت به مغز، می تواند همراه با نشانه های مغزی باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مراحل پیشرفته سرطان اشاره کرد و گفت: در مرحله کاملا پیشرفته، تومور زخمی شده و به سطح پوست سر باز می کند. در این مرحله گاهی بیماران با خونریزی و عفونت به نزد پزشک مراجعه می کنند.
سرطان کبد و هپاتیت

کبد( جگر سیاه) نیز یکی از بزرگترین ارگان های بدن است که به سرطان مبتلا می شود؛ بیماریی که معمولا مردان سنین بالای 50 سال را درگیر می کند.

دکتر سید موید علویان، فوق تخصص گوارش و کبد و استاد دانشگاه بقیه الله نیز در این خصوص به سیناپرس گفت: ابتلا به سیروز (تنبلی کبد)، عفونت مزمن با ویروس هپاتیت B و هپاتیت C ، مصرف آفلاتوکسین  و مشروبات الکلی  از جمله مهمترین علت شناخته شده سرطان اولیه کبد هستند. استعمال دخانیات نیز عامل مساعد کننده بروز سرطان است.

وی افزود: یکی از علل مهم سرطان کبد ابتلا به هپاتیت”سی” است؛ حدود ۵ درصد مبتلایان به هپاتیت C که دچار تنبلی کبد هستند، دچار سرطان کبد می شوند. در این میان خطر بروز سرطان کبد در مبتلا به هپاتیت"بی" بیشتر است. واضح است همه افراد مبتلا به هپاتیت C دچار سرطان کبد نمی شوند. افراد مسن و مردانی که به مصرف مشروبات الکلی ادامه می دهند یا هم زمان به هپاتیتB مبتلا هستند، بیشتر دچار سرطان کبد می شوند.

وی ادامه داد: نشانه های سرطان کبد در مراحل ابتدایی غیر اختصاصی است و شامل ضعف، لاغری و بی اشتهایی است اما در مراحل پیشرفته، علایمی مانند زردی و آب آوردن شکم بروز می کند.

وی خاطرنشان کرد: درمان هپاتیت C طبق دستور پزشک انجام می شود؛ حذف ویروس و کاهش شدت ضایعات کبدی می تواند از بروز سرطان جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha