سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: با بومی سازی تولید 15 نوع دارو در كشور بیش از 300 میلیارد تومان صرفه جویی ارزی شده است.
 
به گزارش ایرنا، مرضیه وحیددستجردی در مراسم رونمایی از سامانه راهبری جراحی هوشمند كه با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران برگزار شد، افزود: با تلاش های متخصصان ایرانی در بخش تولید،تجهیزات پزشكی و تولید داروها و همچنین با بومی سازی تولید 15 نوع دارو، بیش از 300 میلیارد تومان صرفه جویی ارزی شده است.
وی، رشد و شكوفایی بخش علوم پزشكی كشور به ویژه در زمینه تولید تجهیزات پزشكی را درطول تاریخ پزشكی ایران بی نظیر دانست و افزود: باید از این فرصت ایجاد شده به بهترین شكل ممكن استفاده كنیم.
وزیر بهداشت، ساخت سامانه راهبری جراحی هوشمند توسط متخصصان داخلی را در افزایش كیفیت جراحی های حساس پزشكی بسیار موثر عنوان كرد و گفت: به وسیله این دستگاه خطاهای پزشكی به حداقل می رسد و كیفیت خدمات پزشكی به مردم نیز افزایش می‌یابد.
دستجردی ادامه داد: ساخت چنین دستگاه های پیشرفته در كشور در ادامه تحولات و پیشرفت در عرصه های مختلف پزشكی نام‌آوری ایران در دنیا را دوچندان می كند.
وی با یادآوری رونمایی از 6 داروی جدید ساخت داخل در نمایشگاه تجهیزات پزشكی و دارویی در كشور گفت: تلاش بر این است كه داروهایی كه ارزبری زیاد دارند از طریق صنعت داروسازی كشور بومی سازی و در اختیار بیماران قرار داده شوند.

** خودكفایی دارویی در سال جهاد اقتصادی
وزیر بهداشت یكی از مهمترین برنامه وزارت بهداشت در سال جهاد اقتصادی را خودكفایی دارویی بیان كرد و افزود: تولید داروی كاپاسی كاپین كه برای درمان سرطان سینه است، موجب صرفه جویی ارزی 30 میلیون دلاری شده است.
دستجردی، صرفه جویی 10 میلیارد تومانی با تولید دارویی خاص كه در جهان فقط رژیم صهیونیستی تولیدكننده آن است را از دیگر تلاش های متخصصان داخلی برای خودكفایی دارویی برشمرد و تصریح كرد: در سال جاری با بومی سازی داروها بیش از 80 میلیارد تومان صرفه جویی ارزی می شود.
وی همچنین به تولید داروی ضد انعقاد خون توسط متخصصان داخلی كه قرار است در سال جاری وارد بازار شود اشاره و خاطرنشان كرد كه تولید داخلی این دارو سبب صرفه جویی ارزی بیش از 30 میلیارد تومانی می شود.
وزیر بهداشت همچنین با یادآوری صرفه جویی 300 میلیارد تومانی در نتیجه بومی سازی 15 نوع دارو در كشور گفت: برخی از این 15 قلم دارو در طی دو سه ماه آینده و بقیه تا پایان سال تولید و وارد بازار داخلی می شوند.

** ایران دارای بالاترین رشد علمی در طی 9 سال
دستجردی در ادامه به تعداد مقالات علمی تولید شده در كشور در طی 9 سال (2000 تا 2009 میلادی) اشاره كرد و گفت: رشد 6.5 درصدی در تولید مقالات علمی در این مدت موجب شد تا ایران در جهان بالاترین رشد را در این زمینه داشته باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha