سوال اینجاست که چطور سمِ به این خطرناکی که ۱۵ هزار پرنده رابه گفته سازمان دامپزشکی کشته، به سایر آبزیان در میانکاله،صدمه‌ای وارد نکرده است؟گره‌های کلاف سردرگم مرگ پرندگان مهاجر میانکاله همچنان ادامه دارد، آن هم در شرایطی که هر لحظه بر تعداد پرندگان قربانی افزوده می‌شود، اما حالا زمزمه‌های عجیبی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد منشاء و دلیل اصلی قربانی شدن این پرندگان هم عدم مدیریت مسئولان است، نقطه‌ای که مبداء خیلی از مشکلات امروز کشورمان به شمار می‌آید. روز گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «وارد نشدن آب به تالاب میانکاله سبب تولید سم بوتولیسم و مرگ پرندگان شده است.»

حقابه دلیل مرگ پرندگان در میانکاله

سلامت نیوز:سوال اینجاست که چطور سمِ به این خطرناکی که ۱۵ هزار پرنده رابه گفته سازمان دامپزشکی کشته، به سایر آبزیان در میانکاله،صدمه‌ای وارد نکرده است؟گره‌های کلاف سردرگم مرگ پرندگان مهاجر میانکاله همچنان ادامه دارد، آن هم در شرایطی که هر لحظه بر تعداد پرندگان قربانی افزوده می‌شود، اما حالا زمزمه‌های عجیبی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد منشاء و دلیل اصلی قربانی شدن این پرندگان هم عدم مدیریت مسئولان است، نقطه‌ای که مبداء خیلی از مشکلات امروز کشورمان به شمار می‌آید. روز گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «وارد نشدن آب به تالاب میانکاله سبب تولید سم بوتولیسم و مرگ پرندگان شده است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ، موضوعی که نشان میدهد بزرگترین قتل عام پرندگان مهاجر به دلیل خطای انسانی صورت گرفته است! اما همچنان تناقضات در صحبت‌های مسئولین نشان می‌دهد که مسائل پشت پرده‌ای درباره مرگ پرندگان مهاجر میانکاله وجود دارد.

وارد نشدن آب به تالاب میانکاله سبب تولید سم بوتولیسم شده است

کلانتری روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی درمورد علت مرگ پرندگان در میانکاله توضیح داد:«طبق آخرین گزارش رسمی سازمان دامپزشکی - که مسئولیت بررسی بیماری‌های حیات وحش را دارد - سم بوتولیسم سبب تلف‌شدن پرندگان شده است. بوتولیسم سمی بسیار خطرناک است که هر نانوگرم آن می‌تواند پنج نفر را به کشتن دهد. به عبارتی هر دو کیلوگرم از آن می‌تواند تمام انسان‌های روی زمین را نابود کند.

وارد نشدن آب به تالاب میانکاله سبب ایجاد شرایط بی‌هوازی و تولید این سم شده است چرا که سدها و پمپاژها جلوی ورود آب به تالاب را می‌گیرند.»یکی از دلایل دیگری که پیش از این برای اتفاق میانکاله ذکر شده بود مجوز‌های شکار بود که توسط سازمان حفاظت از محیط زیست صادر می‌شد؛ کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد و گفت:«۲۰۰ هزار راس حیوان در زیستگاه‌های کشور وجود دارد که هر ساله برای ۲۰۰ الی ۳۰۰راس از آن‌ها مجوز شکار برای اتباع خارجی صادر می‌کنیم. این مجوز شکار برای حیوانات نر بالای ۹ سال است.

به‌طورکلی کارشناسان براین باورند که نرهای پیر باید از گله‌ حذف شوند چراکه از یک‌سو مشکل بیماری برای گله ایجاد می‌کنند و از سوی دیگر در تکثیر و تولید مثل سبب مشکلاتی می‌شوند همچنین در فصل‌های خشک نرهای پیر اجازه تغذیه آب را به ماده‌ها نمی‌دهند.»

پرندگان میانکاله، قربانی حقابه؟

درحالی رئیس سازمان محیط زیست معتقد است که وارد نشدن آب به میانکاله سبب تولید سم بوتولیسم شده است که مدیرکل حوضه آبریز دریای خزر می‌گوید:

«در مسیر رهاسازی آب به میانکاله‌، سازه‌ای از جمله سد یا مخزن مهمی نداریم که جلوی این رهاسازی را بگیرد.» کیاست امیریان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حقابه تالاب میانکاله رها شده است یا خیر؟ می‌گوید:

«امسال سال خوبی از نظر بارش داشتیم و ما مشکلی در تامین حقابه تالاب میانکاله نداشتیم. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کنیم که در مسیر رهاسازی آب به میانکاله‌، سازه‌ای از جمله سد یا مخزن مهمی نداریم که جلوی این رهاسازی را بگیرد.این موضوع که وارد نشدن آب به میانکاله سبب تولید سم شده است نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

چون ما سازه‌ای برای ذخیره آب در میانکاله نداریم.»گزارش‌ها حاکی از آن است که سازمان حفاظت محیط زیست پرونده میانکاله را به استناد بررسی‌های سازمان دامپزشکی بسته است اما رسانه‌ها و فعالان محیط زیست همچنان ابهامات بسیاری در مورد مرگ پرندگان در میانکاله دارند. برخی از کارشناسان و فعالان محیط زیست علت مرگ پرندگان به دلیل مسمومیت با سم بوتولیسم را رد می‌کنند. آنان معتقدند که ورود پسماند و پساب صنعتی به آب سبب آلودگی آن و در نهایت مرگ پرندگان شده است.

حتی برخی کارشناسان همچنان معتقدند که پای شکارچیان نیز می‌تواند در پرونده مرگ پرندگان در میان باشد.با وجود تمام این احتمالات سازمان دامپزشکی سم بوتولیسم را علت نهایی مرگ هزاران پرنده مهاجر در میانکاله اعلام کرده است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز می‌گوید که سم بوتولیسم به قدری خطرناک است که دو کیلوگرم از آن می‌تواند تمام انسان‌های روی کره زمین را نابود کند. بیماری بوتولیسم بر اثر سم تولید شده توسط باکتری «کلستریدیوم بوتولینوم» ایجاد می‌شود و پرندگان با بلع گیاهان یا حیوانات آلوده به این سم به آن مبتلا می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند.

سوال اینجاست که چطور سمِ به این خطرناکی که ۱۵ هزار پرنده را هم کشته، به گفته سازمان دامپزشکی به سایر آبزیان در میانکاله صدمه‌ای وارد نکرده است؟

باز شدن یک پرونده مختومه

این اولین بار نیست که یک پرونده محیط زیستی با هزاران سوال و ابهام مختومه اعلام می‌شد، در دهه 80 نیز با پرونده‌ای روبه رو بودیم که مرگ تعداد زیادی از این پرندگان را در استان مازندران در پی داشت اما در نهایت بدون مشخص شدن علت مرگ آن پرندگان مختومه شد.

مطالعات آن پرونده می‌تواند برای پرونده جدید و یافتن سرنخ راهگشا باشد. لازم به ذکر است پرونده پیشین تلفات مرگبار پرندگان وحشی در تالاب میانکاله پس از رد شدن ابتلا بیماری آنفلوآنزا و نیوکاسل از سوی کارشناسان وقت دامپزشکی استان مازندران، تنها با طرح احتمال مسمومیت و بدون پیگیری علت مسمومیت بسته شده بود.در این شرایط انتظار می‌رود که تیمی تخصصی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دانشگاه‌ها به بررسی دقیق ابهامات در مورد مرگ پرندگان میانکاله بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha