اگر هم دچار سردرد هستید و هم دندان درد، طبیعی است که این سؤال برایتان مطرح شود که آیا این دو علامت با هم ارتباطی دارند یا نه. شاید دندان درد شما عامل سردردتان باشد یا شاید ترکیبی از سردرد و دندان درد، نشان‌دهنده‌ی مشکلی در سلامتی‌تان باشد مثلاً یک عفونت سینوسی یا اختلال مفصل گیجگاهی فکی.

این دردها را با دندان درد اشتباه نگیرید

سلامت نیوز: اگر هم دچار سردرد هستید و هم دندان درد، طبیعی است که این سؤال برایتان مطرح شود که آیا این دو علامت با هم ارتباطی دارند یا نه. شاید دندان درد شما عامل سردردتان باشد یا شاید ترکیبی از سردرد و دندان درد، نشان‌دهنده‌ی مشکلی در سلامتی‌تان باشد مثلاً یک عفونت سینوسی یا اختلال مفصل گیجگاهی فکی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، ما می‌دانیم که دندان درد علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد از پوسیدگی دندان گرفته تا حساس شدن دندان و ... . اما همه‌ی دندان‌دردها به بافت دندان مربوط نیستند. بیماری‌ها و عوارض دیگری هم می‌توانند باعث شوند چیزی شبیه دندان درد احساس کنید و ممکن است تصور کنید لازم است به دندان‌پزشک مراجعه نمایید. اما همیشه هم مسئله این‌گونه حل نمی‌شود و ما به شما می‌گوییم چرا.

مشکلات آرواره‌ای
دندان‌های شما همیشه هم درد نمی‌کنند و این دندان‌دردی که دارید می‌تواند در واقع از آرواره‌تان باشد. دردی که در دندان‌هایتان احساس می‌کنید می‌تواند ناشی از اختلال مفصل گیجگاهی فکی باشد که سبب قفل شدن آرواره می‌شود. اسپاسم‌های عضلات آرواره ایجاد می‌شوند و مشکلات زمانی بروز می‌کنند که شما دهانتان را باز می‌کنید. این می‌تواند به دلیل جابجایی دیسک اتفاق بیفتد.

سینوزیت
سینوزیت سبب التهاب غشای موکوس در یک یا هر دو سینوس می‌شود. سینوزیت می‌تواند درد و فشار در دندان‌های عقبی بالا ایجاد کند زیرا ریشه‌ی این دندان‌ها نزدیک انتهای سینوس‌ها هستند. خوب است بدانید یک دندان درد واقعی هم می‌تواند احساس درد سینوزیت را به شما بدهد و شما را به اشتباه بیندازد. مشکلات دندان نیز می‌توانند دلیلی برای ابتلا به سینوزیت باشند.

مشکلات قلبی
دردی که در قلبتان احساس می‌کنید گاهی می‌تواند به بخش‌های دیگری از بدنتان مرتبط باشد. معمولاً شانه سمت چپ و بازوی چپ درد می‌گیرند و این اتفاق هم می‌تواند بیفتد که درد در دندان‌ها و فک پایین احساس شوند. این می‌تواند علامت آنژین باشد که مقدمه‌ی یک حمله قلبی است. بنابراین اگر شما دندان‌های سالمی دارید اما احساس دندان درد دارید، بهتر است به یک متخصص قلب مراجعه کنید.

سنگ غدد بزاقی
بیماری سنگ غدد بزاقی در مجرای یکی از غدد بزاقی روی می‌دهد. وقتی سنگ به اندازه‌ی بخصوصی می‌رسد، مجرای بزاقی را مسدود می‌کند. در نتیجه ممکن است دندان درد ایجاد شود و غده‌ی بزاقی مورد نظر شروع به متورم شدن کند. برای تشخیص این عارضه به عکس با اشعه X نیاز است.

بیماری ریه
بیماری ریه می‌تواند بر دندان اثر بگذارد و برعکس. دردی که در دندان‌ها و آرواره احساس می‌شود، یکی از علائم سرطان ریه است. درمان این عارضه می‌تواند تأثیرات منفی بر دهانتان بگذارد. خود سرطان ریه وقتی که در نواحی گردن و سر پخش شود هم می‌تواند درد ایجاد کند.

گوش درد یا دندان درد؟
تجربه‌ی دندان درد یا گوش‌درد هر دو به اندازه کافی ناراحت کننده‌اند اما اینکه ندانید دردتان از دندان است یا از گوشتان، می‌تواند بدتر و زجرآورتر هم باشد. خیلی از افراد نمی‌توانند تفاوت میان دندان درد و گوش درد را متوجه بشوند. گاهی یک دندان درد و یک گوش درد می‌تواند به هم مرتبط باشد یا همزمان رخ بدهد. برای اینکه تفاوت میان دندان درد و گوش درد را تشخیص بدهید، باید علائم هر یک را بدانید.

علائم دندان درد
. درد در داخل یا اطراف دندان
. احساس درد بعد از خوردن یا مصرف نوشیدنی‌های گرم و سرد
. بد بو شدن دهان
. تب
. تورم غدد
. گوش درد
دلایل دندان درد
. پوسیدگی یا عفونت
. بیماری لثه
. گیر کردن غذا بین دندان‌ها
. آسیب‌های ناشی از دندان قروچه
. عفونت سینوس‌ها

سینوزیت می‌تواند درد و فشار در دندان‌های عقبی بالا ایجاد کند زیرا ریشه‌ی این دندان‌ها نزدیک انتهای سینوس‌ها هستند

علائم گوش درد
. درد در داخل یا اطراف گوش
. تب
. از دست دادن اشتها
. مشکل در خواب
. مشکلات سینوس
. مشکل در شنوایی
. از دست دادن تعادل
دلایل گوش درد
. مایع در پرده‌ی گوش
. عفونت
. آسیب
. انسداد
. سرماخوردگی یا آنفلوانزا
. دندان درد یا درد آرواره

چند نکته برای تشخیص تفاوت میان گوش درد و دندان درد
. اگر علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا دارید، احتمالاً دچار یک عفونت سینوسی یا گوش درد هستید.
. داشتن سردرد معمولاً با گوش درد مرتبط است تا دندان درد
. به سوابق پزشکی‌تان توجه کنید. اگر در سال‌های گذشته سابقه‌ی گوش درد داشته‌اید پس احتمالاً درد الان‌تان نیز گوش درد است.
. مراجعه به دندان‌پزشک هم می‌تواند راهی باشد تا متوجه شوید واقعاً دندان درد دارید یا نه

دندان دردی که عامل میگرن است
همان‌طور که گفتیم عوامل زیادی می‌توانند سبب دندان درد شوند، از پوسیدگی گرفته تا درآوردن دندان عقل. اگر این عوارض، درمان نشده باقی بمانند فرد ممکن است دچار میگرن هم بشود. معمولاً سردرد یک طرفه که می‌تواند منجر به تهوع، استفراغ و یا حساسیت به نور یا صدا شود میگرنی است.

مشکلات دندانی که می‌توانند سردرد ایجاد کنند
علاوه بر اینکه یک دندان درد می‌تواند عامل میگرن باشد، پوسیدگی یک دندان یا بیماری پیشرفته‌ی لثه هم می‌تواند سبب سردرد شود. دلیل این مسئله، ارتباط‌های عصبی است که دندان و سایر عناصر صورت را به مغز مرتبط می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha