می‌گویند تولد هر كودك نشان می‌دهد خدا هنوز به انسان امیدوار است. می‌گویند، تولد كودك زندگی را شیرین‌تر می‌كند و می‌گویند مادر شدن، حس منحصر به‌فردی از تجربه عشق و علاقه و از خودگذشتگی است.

درباره مراقبت‌های پزشكی پیش از بارداری بیشتر بدانیم

سلامت نیوز:می‌گویند تولد هر كودك نشان می‌دهد خدا هنوز به انسان امیدوار است. می‌گویند، تولد كودك زندگی را شیرین‌تر می‌كند و می‌گویند مادر شدن، حس منحصر به‌فردی از تجربه عشق و علاقه و از خودگذشتگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، همه اینها، واقعیت است؛ زیرا خنده كودك، فارغ از هر شیرین‌زبانی دیگرش، از زیباترین تصاویر هستی است. اما بچه‌دار شدن یا بهتر بگوییم پدر و مادر شدن، پیش‌نیازهای خودش را دارد كه از مهم‌ترین آنها می‌توان به ارتقای آگاهی درباره تمهیدات پیش از بارداری و مراقبت‌های درطول بارداری اشاره كرد. البته كه بعد از تولد، پدر و مادر باید از اصول فرزندپروری كاملا آگاه باشند تا بتوانند كودك را به درستی تربیت كنند.

در كشور ما، 14 تا 28 بهمن ماه، هفته «ارتقای آگاهی درباره بارداری» نامگذاری شده است. به همین مناسبت با دكتر الهام‌السادات هاشمیان نائینی، متخصص زنان و زایمان و نازایی، درباره مراقبت‌ها و نیازهای پیش از بارداری گپی زده‌ایم كه در ادامه می‌خوانید. «‌برای داشتن فرزندی سالم باید پیش از بارداری به این مهم توجه كرده و برای آن برنامه‌ریزی كنید.

درواقع مراقبت‌های پیش از بارداری باعث حفظ و بهبود سلامت در دوران بارداری شده و در نتیجه بارداری بهتری در انتظار مادر خواهد بود.» دكتر الهام‌السادات هاشمیان ادامه می‌دهد: «پیش از بارداری لازم است آزمایش‌ها و بررسی‌هایی انجام شود.

علاوه براین، مشاوره قبل از بارداری زمینه‌ساز افزایش آگاهی و اطلاع شما درباره مسائل مربوط به زمان لقاح و بارداری خواهد شد و  تا حد زیادی اضطراب والدین كاهش خواهد یافت. برای دریافت این مشاوره‌ها باید به متخصص زنان یا ماماهای متبحر مراجعه كنند.» در نخستین مراجعهانجام می‌شودپس از مراجعه به متخصص زنان یا ماما، باید بعضی از آزمایش‌ها و بررسی‌ها از همان اولین مراجعه آغاز شود.

دكتر هاشمیان در این باره توضیح می‌دهد: «در نخستین مراجعه، فشار خون شما اندازه‌گیری می‌شود. درصورتی كه فشار شما بالاتر از حد طبیعی باشد، دارو تجویز خواهد شد.» او ادامه می‌دهد: «علاوه براین آزمایش‌های لازم پیش از بارداری ازجمله آزمایش كم خونی، گروه خون و RH، قند خون و آزمایش ادرار نیز در همین مراجعه توسط پزشك درخواست می‌شود.»

دكتر هاشمیان درباره تزریق واكسن‌ها می‌گوید: «آزمایش آنتی‌بادی ضد‌سرخجه در فردی كه سابقه ابتلا به سرخجه یا تزریق واكسن مربوط به آن را نداشته باشد، توصیه می‌شود. علاوه براین بهتر است آزمایش مربوط به بررسی بیماری هپاتیت و تیروئید نیز انجام شود.»

 آزمایشی كه باید تكرار شود

«معاینه داخل و تست پاپ اسمیر از دیگر مراحل بررسی است» دكتر هاشمیان ادامه می‌دهد: «برای خانم‌های جوان انجام تست پاپ اسمیر هر دو سال یك‌بار توصیه می‌شود.

درصورتی كه جزو گروه پرخطر هستید -برای مثال ابتلا به سرطان دهانه رحم یا رحم در خانواده درجه یك شما گزارش شده است-انجام واكسیناسیون علیه ویروس زگیل تناسلی به شما پیشنهاد می‌شود.»

 به دندان‌ها برسید

یكی از بخش‌هایی كه ممكن است درصورت بی‌احتیاطی در دوره بارداری دچار آسیب شوند، دندان‌ها هستند. دكتر الهام هاشمیان دراین باره می‌گوید: «قبل از اقدام به بارداری از سلامت دندان‌ها مطمئن شوید. زیرا در زمان بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، دندان‌ها و لثه‌ها دچار مشكلات متعددی خواهند شد.»

دكتر هاشمیان تاكید می‌كند: «حتما باید به دندان‌ها رسیدگی كنید زیرا انجام هر عمل دندانپزشكی در بارداری مخصوصا در سه ماهه نخست و آخر قابل انجام نیست، بنابراین سعی كنید پیش از بارداری، به دقت سلامت دندان‌ها و لثه‌ها را بررسی كنید.» 

خطر مصرف الکل 

آمار مربوط به مصرف الكل در بین خانم‌های ایرانی خوشبختانه پایین است. اما اگر اتفاقی این كار را انجام دادید، به توصیه دكتر هاشیمان دقت كنید. دكتر الهام‌السادات هاشمیان دراین‌باره می‌گوید: «حداقل دو ماه قبل از اقدام به بارداری باید نوشیدن نوشیدنی‌های الكلی و كشیدن سیگار را كاملا كنار بگذارید.»

او ادامه می‌دهد: «این ممنوعیت به این دلیل از دو ماه پیش از اقدام به بارداری باید اعمال شود كه تشخیص بارداری ممكن است هفته‌ها طول بكشد و با توجه به این‌كه اعضای مهم جنین مانند قلب و نخاع در اوایل دوران بارداری شكل می‌گیرند، كشیدن سیگار و نوشیدن نوشیدنی‌های الكی می‌توانند زمینه‌ساز خطرات جدی بوده و سلامت جنین را تهدید كنند.» اگر جلوگیری می‌كنید«خوردن قرص‌های ضد بارداری رایج مثل ال دی و انواع جدیدتر آنها، حاوی مقدار كمی هورمون بوده و مصرف این داروها تغییری در باروری شما ایجاد نخواهد كرد.»

دكتر هاشمیان ادامه می‌دهد: «اگر برای مدت طولانی است كه این داروها را مصرف می‌كنید، حداقل دو ماه قبل از اقدام به بارداری، مصرف آنها را متوقف كنید. اگر دوره عادت ماهیانه شما دچار اختلال شد، به متخصص مراجعه كرده و جویای علت آن باشید.» 

بار اضافه نداشته باشید

بارداری، تاحدی باعث افزایش وزن می‌شود. ضمن این‌كه اضافه وزن پیش از بارداری خودش مشكلاتی را به همراه دارد. دكتر هاشمیان دراین باره توضیح می‌دهد: «اضافه وزن غیرطبیعی هیچ‌وقت خوب نیست، به‌ویژه اگر تصمیم به بارداری دارید.» او می‌گوید:

«در صورتی كه چاق بوده یا دارای اضافه وزن هستید، باید قبل از اقدام به بارداری وزن‌تان را كاهش دهید. چاق بودن خطرات بارداری، از جمله دیابت و فشار خون بارداری را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد.»

 باید واكسینه شویدتا مادر شوید

پیش از بارداری، بدن باید نسبت به ابتلا به بعضی بیماری‌ها كاملا ایمن شود. دكتر الهام‌السادات هاشمیان دراین باره می‌گوید:«دریافت واكسن‌هایی مثل كزاز، دیفتری، هپاتیت B و آنفلوآنزا در دوران بارداری بی‌خطر هستند. اما در مقابل، دریافت واكسن‌های آبله‌مرغان، سرخك، سرخجه، اوریون و فلج اطفال در بارداری مجاز نیستند.» او ادامه می‌دهد: «در صورتی كه هنوز به بیماری‌هایی مانند سرخجه و آبله مرغان مبتلا نشده‌اید واكسن مربوط به این بیماری‌ها را تزریق كنید تا در زمان بارداری به این بیماری‌ها مبتلا نشوید.

اگر واكسن هپاتیت را قبلا دریافت نكرده‌اید، بهتر است پیش از بارداری این واكسن را نیز تزریق كنید.» قرص معجزه‌آسای مادرانه«در دوران بارداری، مصرف دارو، به غیر از داروهای تجویز شده توسط پزشك ممنوع است.» دكتر هاشمیان ادامه می‌دهد: «زمانی كه تصمیم به بارداری دارید، باید از مكمل‌های حاوی اسید فولیك استفاده كنید. كافی بودن این ماده در بدن مادر، خطر بروز ناهنجاری‌های مادرزادی را به نحو چشمگیری كاهش می‌دهد.»


از نخستین اقدام تا یك سال بعدشاید تصور این باشد كه بارداری بلافاصله بعد از تصمیم به آن انجام می‌شود. اما دكتر الهام‌‌السادات هاشمیان دراین باره می‌گوید: «باردار شدن همیشه به سرعت رخ نخواهد داد و گاهی بارداری ممكن است تا یك‌سال بعد از تصمیم به آن، به طول انجامد.» دكتر هاشمیان ادامه می‌دهد: «برای بارداری عجله نكنید. به این دلیل كه عجله زیاد و برنامه‌ریزی كوتاه مدت برای باردار شدن، نتیجه معكوس به دنبال خواهد داشت.»

او اضافه می‌كند: «به خاطر داشته باشید كه تصمیم گیری برای بچه‌دار شدن كار بزرگی است. قبل از تلاش برای باردار‌شدن، مطمئن شوید كه هم خودتان و هم همسرتان، از سلامت جسمی، روانی و احساسی لازم برای پذیرش مسؤولیت مهم پدر و مادر شدن، برخوردار هستید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha