سلامت نیوز : مسئول پایگاه‌های سازمان امداد و نجات دریایی جمعیت هلال احمر گفت: شنا كردن در آبهای شیرین و شور توانمندی‌های متفاوتی می‌طلبد و نحوه مرگ در این آبها نیز متفاوت است.

محمد كبادی در گفت‌وگو با فارس،‌ اظهار داشت: بیشترین خطر غرق شدگی در فصل تابستان مربوط به نوجوانانی است كه از اصول صحیح شنا و شیرجه اطلاعی ندارند و در آبهای رودخانه، دریا و بدون مراقبت اقدام به شنا می‌كنند.

وی گفت: افراد باید برای شنا در آب‌های شور از جمله دریاچه ارومیه مسائل ایمنی را رعایت كنند زیرا غرق شدن پس از غوطه وری در آب‌های شور بسیار بیشتر از آب‌های شیرین است اگر آمار كلی غرق شدن در آبهای شیرین بیشتر از غرق شدن در آبهای شور است.

وی افزود: شنا در آب‌های شور و شیرین توانمندی‌های متفاوتی را می‌طلبد زیرا در آب‌های شور میزان فرورفتن و غوطه‌وری انسان بسیار بیشتر است.

مربی بین‌المللی نجات غریق ایران به تفاوت عمده غرق شدگی در آب‌های شیرین و شور اشاره كرد و بیان داشت: آب شیرین وقتی وارد ریه‌ها می‌شود بیشتر از آب شور وارد جریان خون شده و باعث می‌شود كه گلبول‌های قرمز از بین بروند، گلبول‌ها از بین می‌روند، كل سیستم الكترولیت‌ها به هم می‌خورند و بیشترین ارگانی كه آسیب می‌بیند قلب است اما در مسئله غرق شدن در آب شور این داستان رخ نمی‌دهد و بیشتر به علت كمبود اكسیژن مرگ اتفاق می‌افتد.

كبادی گفت: اگر فردی در دریاچه ارومیه شیرجه بزند با كمترین دست و پا زدن در آب فرو می‌رود و غوطه ور می‌شود ولی این به آن معنا نیست كه افراد از آب‌های شور هراس داشته باشند و نباید تصور كنند كه هر آب شوری باعث غرق شدگی می‌شود بلكه درصد فرورفتن و غوطه وری در آب‌های شور در صورتی كه فرد دست و پا بزند نسبت به آب‌های شیرین بر طبق قوانین فیزیك بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جواد ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
    3 1
    من امروز 95/3/14 تو دریاچه ارومیه بودم.اصلا تو اب غرق نمیشدم.مثل تیوب شناور بودم.بدون دست پا زدن راحت ریلکس رو اب خوابیده بودم.در ضمن احیا دریاچه دروغ عمق اب تا 10 کیلومتر تا مچ پام بود بعدا یکم عمیق شد.لامصبا دارن خشکش میکنن.