مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: داشتن وزن مناسب با شاخص توده بدنی یا همان BMI بسیار با اهمیت است و نکته قابل تامل‌تر در این خصوص، ثابت بودن وزن است یعنی اینکه فردی به صورت مستمر چاق باشد بهتر از فردی است که مدام دچار تغییر وزن می‌شود.

معاشرت با دوستان برای سلامتی سالمندان خوب است

سلامت نیوز: مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: داشتن وزن مناسب با شاخص توده بدنی یا همان  BMI بسیار با اهمیت است و نکته قابل تامل‌تر در این خصوص، ثابت بودن وزن است یعنی اینکه فردی  به صورت مستمر چاق باشد  بهتر از  فردی است که مدام دچار تغییر وزن می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فاطمه قاسمی در خصوص رژیم غذایی سالمندان گفت: تغذیه در تمامی دوران‌های زندگی عامل تقویت کننده روح و جسم است، سالمند به افراد بالای ۶۰ سال گفته می‌شود که در این سن مقدار نیاز فرد به دریافت انرژی کاهش می‌یابد البته این مقدار کم باید مفید و  تامین کننده نیازهای سالمندان باشد.


وی یکی از مشکلات اساسی سالمندان را در این دوره سنی سوءتغذیه دانست و افزود: سالمندان به طور عمده در این سن دچار بی اشتهایی و کم اشتهایی می‌شوند که تغذیه مناسب می‌تواند بیماری‌های خاص این دوران را پیشگیری، کنترل و یا حتی درمان کرد.


 قاسمی در ادامه به کاهش توده عضلانی در این دوران اشاره و اظهار کرد:  توده‌های عضلانی در دوره سالمندی کم شده و سالمندان عموماً دچار لاغری می‌شوند،  البته در این دوران آنزیم‌های گوارشی و اسید معده نیز کم می‌شوند که ما شاهد وجود سوءهاضمه به طور گسترده در سالمندی هستیم.


وی مشکلات دهان و دندان را از دیگر مسائل این سن دانست و گفت:  عدم وجود دندان سالم  و یا وجود دندان مصنوعی، سالمندان را مجبور به استفاده از غذای نرم می کند، این قشر از افراد می‌توانند با بخارپز و یا آب پز کردن میوه و سبزی  مواد مورد نیاز را از این گروه دریافت نمایند.


مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی البرز  وزن را نکته بسیار مهمی در سالمندی دانست و گفت: داشتن وزن مناسب با شاخص توده بدنی یا همان  BMI بسیار با اهمیت است و نکته قابل تامل‌تر در این خصوص، ثابت بودن وزن است یعنی اینکه فردی  به صورت مستمر چاق باشد  بهتر از  فردی است که مدام دچار تغییر وزن می‌شود، یک فرد عادی و سالم باید BMI  حدود ۲۰ تا ۲۵  داشته باشد و  البته این عدد برای سالمندان  حدود ۲۱ است و کمتر از آن فردی لاغر محسوب می‌شود.


 قاسمی در ادامه  کیفیت تغذیه را از مقدار کالری آن با اهمیت تر دانست و گفت:  کیفیت تغذیه سالمندان و بهره مندی از گروه‌های غذایی مناسب سن از حجم دریافتی  و کالری آن مهمتر است.


 مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی البرز وی در پایان گفت:  باید به حال عمومی این افراد توجه شود تا حال عمومی خوبی داشته باشند،  معاشرت با دوستان و فعالیت بدنی بر سلامتی این  رده سنی تاثیر فراوانی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha