آتش به جان 107 هکتار از جنگل های هیرکانی گیلان هکتار از آخرین بازمانده های جنگل های هیرکانی در گیلان بار دیگر در طی یکماه گذشته دچار حریق و آتش سوزی ناشی از وزش باد گرم شدند. این در حالیست که فعالان محیط زیستی عامل انسانی و سهوی بودن آتش سوزی را دور از ذهن نمی دانند.

آتش به جان 107 هکتار از جنگل های هیرکانی گیلان

سلامت نیوز: آتش به جان 107 هکتار از جنگل های هیرکانی گیلان هکتار از آخرین بازمانده های جنگل های هیرکانی در گیلان بار دیگر در طی یکماه گذشته دچار حریق و آتش سوزی ناشی از وزش باد گرم شدند. این در حالیست که فعالان محیط زیستی عامل انسانی و سهوی بودن آتش سوزی را دور از ذهن نمی دانند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، ۹۵ درصد عامل وقوع و گسترش آتش سوزی ها در این جنگل ها انسانی بوده و وزش باد گرم و گرمای شدید موجب گسترش آتش در منطقه شد. متاسفانه آتش سوزی در پایین دست، بسترهای زمین خواری را در آینده فراهم می‌کند.

بخش اعظمی از جنگل های ثبت شده هیرکانی کشور در وسعتی بالغ بر ۵۶۵ هکتار در گیلان واقع شده است. در دو روز گذشته جنگل های رودبار سرا، پونل، پره سر، نارنجدون، خرجگیل، کله سرا، رستم محله، طولارود، جوکندان در شهرستانهای تالش، بلوکات و کوه کنه رودبار و سیاهکل از پنجشنبه‌ی گذشته در آتش می‌سوزند.

«محمدحسن یاری» فعال زیست محیطی شهرستان تالش در گفت و گو با مرور گفت: ۹۵ درصد عامل وقوع و گسترش آتش سوزی ها در این جنگل ها انسانی بوده و وزش باد گرم و گرمای شدید موجب گسترش آتش در منطقه شد.

وی افزود: در طی چهل سال گذشته از میزان ۳ میلیون ۶۰۰ هکتار جنگلهای هیرکانی اکنون به یک میلیون ۸۰۰ هکتار رسیدیم و این کاهش صرفا نمی تواند به دلیل وزش باد گرم و وقوع آتش سوزی بوده باشد. لذا نباید عامل انسانی را در این اتفاقات نادیده بگیریم. قطعا عامل انسانی در این موضوع تحریک کننده بوده و متاسفانه آتش سوزی در پایین دست، بسترهای زمین خواری را در آینده فراهم می کند.

طبق بررسی های صورت گرفته درخت کیش تا حد ۹۰ درصد در این اتفاق نابود شده است. بر خلاف ادعای مسوولان منابع طبیعی مبنی بر اینکه آتش سوزی در کف جنگل رخ داده اما فیلم های منتشر شده از این آتش سوزی، نشان دهنده سوختگی و آسیب شدید به تنه درختان بوده است.

یاری با اشاره به وقوع آتش سوزی در دامنه ها و پایین دست و آسیبی که به گونه های درختان رسید اشاره کرد و گفت: درختانی همچون لکلکی، آزاد، انجیلی، توسکا و کیش در این مناطق وجود دارند و طبق بررسی های صورت گرفته درخت کیش تا حد ۹۰ درصد در این اتفاق نابود شده است. خوشبختانه گونه های افرا و راش به دلیل قرارگیری در بالادست این جنگل ها از آتش محفوظ ماندند.

وی تاکید کرد بر خلاف ادعای مسوولان منابع طبیعی مبنی براینکه آتش سوزی در کف جنگل رخ داده اما فیلم های منتشر شده از این آتش سوزی، نشاندهنده سوختگی و آسیب شدید به تنه درختان بوده است.

یاری همچنین به گونه های حیات وحش و پرندگان که در این مناطق و پایین دست جنگل ها زندگی می کنند اشاره کرد و گفت: قراقاول بومی تالش که مدتهاست به دلیل شکار بی رویه در حال انقراض است درهمین جنگلها زندگی می کند. زیستگاه شغال، روباه، جوجه تیغی و گزار و گونه دیگری از پرندگان از جمله سیاه مک در اثر این آتش سوزی ها در معرض تهدید و تخریب قرار گرفته است.

این فعال زیست محیطی به کمبود امکانات و تجهیزات منابع طبیعی در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به گستردگی جنگل های استان، از هلیکوپتر آپ پاش و تجهیزات تخصصی در منابع طبیعی استان محروم هستیم.

۵۲ فقره حریق در ۱۳ شهرستان

سرهنگ «محمد قربانی لرد» فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی گیلان در ادامه به مرور گفت: این آتش سوزی از بامداد پنجشنبه در شهرستانهای تالش، رضوانشهر، رودبار و سیاهکل آغاز شد. در کل ۵۲ فقره حریق در ۱۳ شهر استان داشتیم که تا الان حریق به جز در رودبار و سیاهکل مهار شده است.

اگر همکاری و حضور مردمی و روستاییان نبود، آتش سوزی در بسیاری از مناطق به راحتی مهار نمی شد. در حال حاضر پهباد و هلیکوپتر آب پاش از اصلی ترین نیازهای یگان حفاظت از منابع طبیعی استان است.

وی با تایید اینکه علت اصلی حریق به احتمال زیاد عامل انسانی اما سهوی بوده است گفت: وزش باد گرم و گرمای زیاد در شدت و گسترش آتش تاثیر گذار بوده است. خوشبختانه بر خلاف شایعات فضای مجازی در شدت و حدت آتش سوزی و نابودی درختان جنگلهای هیرکانی، بر اساس گزارشات رسیده از ماموران یگان اتش سوزی در کف جنگلها بوده و آسیب زیادی به گونه‌های درختان وارد نشده است. در حال حاضر عمدی بودن آتش سوزیها و خسارت وارد شده از سوی کارشناسان در دست بررسی قرار دارد.

وی به میزان وسعت حریق در شهرهای مختلف اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین برآورد های تقریبی در مجموع ۱۰۷ هکتار از عرصه های جنگلی استان دچار آتش سوزی شدند. شهرستان رودبار در مناطق کوه کنه و بلوکات با ۳۰ هکتار، رضوانشهر ۱۶ هکتار، تالش ۱۶ هکتار بیشترین وسعت آتش سوزی ها را داشتند. اما متاسفانه حریق در حلیمه جان و براگور رودبار و خرارود و گاوکول سیاهکل همچنان ادامه دارد و ماموران یگان با همکاری نیروهای مردمی و بومی منطقه در حال اطفای آتش هستند.

قربانی با تاکید به کمبود امکانات اطفای حریق در یگان حفاظت از منابع طبیعی استان گفت: امکانات فعلی ما تانکرهای آب، نیسان و خودروهای امدادی و آتش نشانی هستند که اگر همکاری و حضور مردمی و روستاییان نبود، آتش سوزی در بسیاری از مناطق به راحتی مهار نمی شد. در حال حاضر پهباد و هلیکوپتر آب پاش از اصلی ترین نیازهای یگان حفاظت از منابع طبیعی استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha