با توجه به اخبار ضد و نقیض درباره ورود ویروس کرونای جدید به ایران، به میزان مراجعه مردم به داروخانه‌ها برای خرید ماسک‌های صورت نیز افزوده شده است، به نحوی که می‌توان گفت این افزایش تقاضا برای خرید ماسک در کنار ارسال ماسک به کشور چین بازار عرضه را هم در ایران با مشکل مواجه کرده است.

کمیاب‌شدن و گران‌شدن ماسک در داروخانه‌های ایران

سلامت نیوز: با توجه به اخبار ضد و نقیض درباره ورود ویروس کرونای جدید به ایران، به میزان مراجعه مردم به داروخانه‌ها برای خرید ماسک‌های صورت نیز افزوده شده است، به نحوی که می‌توان گفت این افزایش تقاضا برای خرید ماسک در کنار ارسال ماسک به کشور چین بازار عرضه را هم در ایران با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،به گفته برخی از داروخانه‌دار‌ها شرکت‌های تولید کننده نمی‌توانند به موقع و به تعداد مورد نیاز ماسک را تامین کنند. همچنین با افزایش تقاضا شنیده‌ها از افزایش قیمت ماسک‌های موجود در داروخانه‌ها حکایت می‌کند. «همدلی» در یک گزارش میدانی از چند داروخانه این موضوع را بررسی کرده است، که در ادامه می‌خوانید.هر روز که می‌گذرد بر شمار مبتلایان به ویروس کرونای جدید در جهان به‌ویژه در کشور چین افزوده می‌شود.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده تا ظهر یکشنبه 19 بهمن چیزی حدود 38000 نفر به این ویروس کشنده مبتلا شده‌اند که از میان آنها حال 6196 نفر وخیم گزارش شده است. همچنین آمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به این ویروس تا ظهر یکشنبه عدد 814 نفر را نشان می‌دهد که خبر از این دارد این ویروس حالاحالاها قرار نیست عقب‌نشینی کند و کوتاه بیاید.همیشه با شیوع چنین بیماری‌هایی باید انتظار داشت کمبود یا نبود برخی از اقلام مورد نیاز احساس شود.

در همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونای جدید در چین، تصاویر منتشر شده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر ووهان، جایی که نخستین نشانه‌های این ویروس کشنده در آنجا رویت شده بود، نشان می‌داد که مواد غذایی توسط مردم به سرعت خریداری شده و فروشگاه‌ها از آنچه که باید داشته باشند، خالی شده‌اند.

حالا گویی این وضعیت به ایران هم سرایت کرده است، اما نه در خصوص کمبود مواد غذایی، بلکه این روزها بازار خرید ماسک در ایران حسابی گرم شد، به طوری که بسیاری از داروخانه‌ها از نبود ماسک و سختی تهیه آن از شرکت‌های تولیدکننده ماسک در یک هفته گذشته خبر می‌دهند.

از سویی دیگر به دلیل افزایش تقاضا و احتمالا نبود نظارت‌های لازم که لزوم آن در چنین مواقعی احساس می‌شود، ماسک‌های موجود با افزایش قیمت‌هایی تا حدود 100 الی 150درصد مواجه شده است.چند روز گذشته بود که «مهشید طالبی طاهر» مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی ایران به مهر گفته بود که در پیشگیری از ویروس کرونا استفاده از ماسک‌های پزشکی معمولی کفایت می‌کند.وی عنوان کرده بود:

«بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی حتی برای ویزیت مبتلایان به کروناویروس هم نیازی به استفاده از ماسک‌های تخصصی نیست.»به گفته وی:«طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی جز برای احیای دهان به دهان بیمار یا مواردی مثل ساکشن نیازی به ماسک‌ها یا تجهیزات ایمنی تخصصی مثل ماسک N95 نیست و در تماس با بیمار هم استفاده از ماسک جراحی معمولی، دستکش، گان و عینک برای کادر درمان کفایت می‌کند.

اگر افرادی هم به دلیل ابتلاء به بیماری‌هایی مثل آنفلوانزا و جلوگیری از سرایت آن به دیگران قصد دارند در خانه یا محل کار ماسک بزنند استفاده از ماسک‌های پزشکی معمولی که در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند کفایت می‌کند و به هیچ وجه نیازی به استفاده از ماسک‌های گران‌قیمت نیست.»

با این وجود مراجعه گسترده مردم به داروخانه‌ها در پی دست به دست شدن اخبار مربوط به مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس برای تهیه ماسک چیزی است که نمی‌شود چتر انکار بر سر آن گشود و همگی آنها هم درخواست خرید ماسک‌های حرفه‌ای موسوم به N95 را دارند.با مراجعه به داروخانه‌های سطح شهر به راحتی می‌توان متوجه گسترده شدن این اقدام توسط مردم شد، طوری که اگر شما تنها دقایقی در یک داروخانه توقف کنید قطعا تعداد بی‌شماری از مراجعین برای خرید ماسک را مشاهده خواهید کرد.

در این میان سوءاستفاده برخی از شرکت‌ها از وضع موجود هم سبب افزایش قیمت‌ها شده است.متصدی یکی از داروخانه‌های اطراف خیابان ولیعصر  می‌گوید:«هم مراجعه‌کننده برای خرید ماسک زیاد شده و هم این که ما با افزایش قیمت از طرف شرکت‌های تولیدکننده ماسک مواجه هستیم.

البته ما الان در انبار خودمان ماسک داریم که عرضه کنیم، اما بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ماسکی برای فروش ندارند.»مسئول یک داروخانه دیگر در حوالی همین خیابان با اشاره به افزایش قیمت ماسک در چند روز گذشته عنوان می‌کند:«تهیه ماسک کمی سخت شده است، یک بار می‌بینی شرکتی فقط ماسک ساده دارد و ماسک فیلتردار تمام کرده است و همین‌طور برعکس.

به هر صورت جنس به سختی جور می‌شود.»او ادامه می‌دهد:«از طرفی قیمت ماسک هم افزایش یافته است، به طوری که ماسک‌های ساده 300 تومان گران‌تر شدند، اما ماسک‌های فیلتردار حدود 4000 تومان افزایش قیمت داشته، یعنی اگر قبلاً 3700 تومان بوده الان شده 8000 تومان.»برای پیگیری بیشتر به سراغ داروخانه دیگری رفتیم، سرپرست داروخانه در پاسخ به پرسش  مبنی بر کمیاب شدن ماسک می‌گوید:

«بله همین‌طور هست، ماسک کلا کمیاب شده، خیلی مواقع ما از شرکت‌ها ماسک درخواست می‌کنیم، اما آنها ماسکی ندارند که بفروشند، من سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته هرچه تلاش کردم که ماسک بخرم اما شرکت‌ها هیچکدام ماسک نداشتند.»او ادامه می‌دهد:«همان‌هایی هم که هست گران شده‌اند.

امروز با یک شرکت تماس گرفتم برای خرید ماسک، قیمتی گفت که برایم عجیب بود، خرید ماسک استاندارد فیلتردار برای داروخانه دانه‌ای 18000 تومان است، من این را با چه قیمتی به دست مشتری برسانم؟»در رابطه با افزایش قیمت و کمبود ماسک یک کارمند داروخانه حوالی میدان فاطمی گفت:«الان یک هفته هست که مراجعه کننده برای خرید ماسک زیاد شده و متاسفانه سوءاستفاده شرکت‌ها این وسط سبب افزایش قیمت ماسک‌ها هم شده است.»

او ادامه داد:«ماسک فیلتردار ساده که 3000 تومان بود الان شده 7500 تومان، یک سری ماسک‌های حرفه‌ای هم هست که قیمت فروش آن الان شده 21500 تومان در صورتی که قبلا 15000بود. من خودم الان باید همین ماسک فیلتردار را 19000تومان پول بدهم.»وی می‌افزاید:

«از طرفی به راحتی هم ماسک گیر نمی‌آید، خود شرکت‌ها به ما می‌گفتند ماسک‌ها را دارند می‌فرستند به چین، به همین دلیل پیدا کردن ماسک کمی سخت شده است، مخصوصا روزهای اول که خیلی سخت ماسک پیدا می‌شد، اما مثل این که جلوی صادرات را گرفتند و کمی شرایط بهتر شده است.»

به نظر می‌رسد با ادامه‌دار شدن این شرایط در روزهای آینده هم باید شاهد افزایش بیشتر قیمت ماسک باشیم و هم شاهد نایاب شدن آن، چراکه تاکنون هیچ مورد تایید شده‌ای از ابتلا به ویروس کرونا در کشور اعلام نشده و کار به اینجا رسیده است؛ اما به نظر می‌رسد اگر اخبار موثق و تایید شده‌ای از ابتلا به این ویروس در کشور اعلام شود، بدون تردید موج گسترده‌ای از مراجعه‌کنندگان به داروخانه‌ها برای خرید ماسک صف می‌کشند و کمبود آن چیزی بیشتر از وضعیت امروز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha