خانواده؛ مفهومی مقدس در فرهنگ ماست که در روایت‌های دینی هم تاکیدات بسیاری درباره آن شده است. اما هر از گاهی به‌دلیل مشکلات و عوامل متعدد بنیان خانواده دچار تزلزل‌ها یا دشواری‌هایی می‌شود.

پرداخت یارانه جایگزین به خانواده کودکان بی‌سرپرست

سلامت نیوز:خانواده؛ مفهومی مقدس در فرهنگ ماست که در روایت‌های دینی هم تاکیدات بسیاری درباره آن شده است. اما هر از گاهی به‌دلیل مشکلات و عوامل متعدد بنیان خانواده دچار تزلزل‌ها یا دشواری‌هایی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این مسائل در جایی که کودکی معلول در خانواده‌ای متولد شده یا خدای نکرده کودکی به‌دلیل حادثه یا آسیب‌های اجتماعی بی‌سرپرست و بدسرپرست می‌شود نهادهای امدادی به میدان آمده و تلاش می‌کنند تا کمبودها را برای افراد آسیب‌دیده اعم از والدینی که کودک معلول داشته یا کودکانی که خانواده‌ای ندارند تا حدودی جبران کنند. رییس سازمان بهزیستی کشور روز گذشته توضیحات کاملی درباره کمک‌ها به مراکز مرتبط با این سازمان و خانواده‌ها ارائه کرد که می‌تواند نتایج خوبی در بر داشته باشد.


داشتن بچه آرزوی خانواده‌هاست. در این میان برخی خانواده‌ها به دلایل مختلف از نعمت داشتن فرزند محروم می‌شوند. برخی از این زوج‌ها شاید به سراغ مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست بروند تا پس از اقدامات قانونی، صدای کودکی در خانه‌شان بپیچد.

از سوی دیگر برخی دیگر از خانواده‌ها نیز فرزند یا فرزندان معلولی دارند که نگهداری از آن‌ها نیاز به خدمات و امکانات ویژه دارد که شاید در توان‌شان نباشد. آقای وحید قبادی‌دانا، رییس سازمان بهزیستی دیروز در آیین تجلیل از پیشکسوتان و منتخبان حوزه شبه خانواده آماری اظهار داشت: مبلغ یارانه فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست در مراکز شبه خانواده از بهمن ماه از ماهانه ۴۵۰‌هزار تومان به ازای هر فرزند به ۶۵۰‌هزار تومان معادل ۵۵‌درصد افزایش یافت.

وی همچنین در ادامه افزود: این مبلغ یارانه ماهانه برای فرزندان دارای معلولیت با توجه به اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت از ۵۷۰‌هزار تومان به ۹۲۴‌هزار تومان معادل ۶۲درصد افزایش یافته است. وی خاطرنشان کرد: با توجه به مخارج بیشتر فرزندان بزرگ‌تر مبلغ این یارانه برای فرزندان ۱۲‌تا ۱۸‌سال از ۴۲۰هزار تومان به ۷۵۰‌هزار تومان معادل ۷۹‌درصد افزایش خواهد داشت.

به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور، در مجموع یارانه مراکز شبه خانواده از ۵۵‌درصد تا ۷۹‌درصد با توجه به سن فرزندان و وجود معلولیت افزایش یافت. این اعتبار از دیروز در کارت مدیران مراکز شبه خانواده شارژ شده است. همچنین یارانه مراکز شبه خانواده از اردیبهشت سال آینده به صورت الکترونیکی و متمرکز پرداخت می‌شود.


افزایش اعتبار از محل شفافیت مالی

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه میزان مبلغ امداد خانواده‌های جایگزین از مبلغ یارانه مراکز شبه خانواده کمتر بوده، تاکید کرد: میزان مبلغ یارانه مراکز شبه خانواده برای هر فرزند حداقل ۴۲۰‌هزار تومان اما مبلغ امداد خانواده‌های جایگزین ۳۷۰‌هزار تومان بود که حال از ۳۷۰‌هزار تومان به ۶۵۰‌هزار تومان معادل ۷۶‌درصد افزایش یافت. قبادی‌دانا افزایش این اعتبارات را نشان‌دهنده شفافیت و انضباط مالی دانست و تاکید کرد:

همه این موارد از محل صرفه‌جویی‌ها نبوده است. به گفته وی هر ماه بیش از ۳۰۰‌میلیارد تومان به صورت الکترونیکی، کارت گروه هدف بهزیستی شارژ می‌شود که با کد ملی از سایت شفافیت بهزیستی قابلیت رهگیری دارد.قبادی‌دانا دیروز از ثبت اطلاعات دو هزار و ۸۰۰‌ملک بهزیستی در سایت شفافیت این سازمان نیز خبر داد.

وی همچنین درباره اشتغال فرزندان بهزیستی نیز گفت: با توجه به اینکه هر سال ۷۵۰نفر از فرزندان بهزیستی به سن بالای ۱۸‌سال می‌رسند، پرداختن به اشتغال آن‌ها کار سختی نیست اما نیاز به برنامه‌ریزی دارد. وی درباره لزوم دستور قضایی برای ملاقات خانواده‌ها با کودکان ارجاع داده شده به مراکز بهزیستی از طریق اورژانس اجتماعی افزود: یکی از درخواست‌های ما این بود که فرآیندهای موجود برای تسریع و تسهیل در این زمینه و موانع قانونی آن بررسی شود که نیاز به پیگیری دارد.


تغییر مددکاران مطلوب نیست

یکی از خبرهای مهمی که رییس سازمان بهزیستی کشور دیروز اعلام کرد مربوط به تشکیل مراکز مثبت زندگی در آینده‌ای نزدیک است. به گفته قبادی‌دانا این مراکز در حقیقت مراکز خدمات بهزیستی براساس مقررات مالی دولت است. قبادی‌دانا در این‌باره افزود:

مراکز مثبت زندگی در بستر فناوری اطلاعات شکل می‌گیرد و طی آن، پرونده‌های مددجویان الکترونیکی می‌شود. توزیع این مراکز براساس توزیع جمعیت هدف بهزیستی خواهد بود.

به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور این مراکز در قالب مؤسسات غیردولتی اداره می‌شوند و هر مرکز ۵۰۰‌پرونده در اختیار خواهد داشت و طی آن مددکاران به خانواده‌ها مراجعه و امکانات بهزیستی را به آن‌ها ارائه و ثبت می‌کنند و پرونده از قالب فرد تبدیل به پرونده خانواده می‌شود. نظارت براین مراکز با استفاده از فناوری اطلاعات انجام خواهد گرفت.

قبادی‌دانا همچنین با اشاره به وجود ۶۶۰‌مرکز شبه خانواده در کشور گفت: مطلوب ما این است که در هر مرکز هفت تا ۱۰‌ کودک نگهداری شوند که اکنون به‌طور میانگین ۱۳‌ کودک نگهداری می‌شوند.یکی دیگر از نکاتی که قبادی‌دانا به آن اشاره کرد مربوط به حضور مددکاران و مربیان در مراکز بدون تغییر بود.

وی در این‌باره نیز گفت: اینکه مددکاران و مربیان کودکان مراکز شبه خانواده تغییر کنند، مطلوب نیست و مربیان باید در کنار کودکان باشند و نسبت به مراکز شبه خانواده تعلق خاطر داشته باشند.

فرزندان بهزیستی هنگامی که از مراکز جدا می‌شوند احساس می‌کنند که جمعی به فکر آن‌ها هستند و این نشان می‌دهد که طی این سال‌ها مفهوم شبه خانواده، جاری و ساری شده است. وی ادامه داد:

هدف‌گذاری ما این است که فرزندی درون خانواده مراحل رشد و تکامل خود را طی کند؛ بنابراین به رغم اینکه تعداد فرزندان همواره افزایش می‌یابد اما تعداد فرزندان در مراکز شبه خانواده طی ۲۰‌سال اخیر تقریباً ثابت نگاه‌داشته شده است و حدود ۱۰هزار نفر است. چون یا به فرزندخواندگی می‌روند یا در خانواده‌های جایگزین ادغام می‌شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha