دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 289101

هنوز ویروس کرونا به ایران نرسیده، اما به‌دلیل افزایش تقاضای بیش از اندازه برای خرید ماسک‌های فیلتردار، قیمت آنها چند برابر شده و حتی این ماسک‌ها در سایت‌های فروش کالا به فروش می‌رسند.

سود «کرونا» در جیب دلالان

سلامت نیوز:هنوز ویروس کرونا به ایران نرسیده، اما به‌دلیل افزایش تقاضای بیش از اندازه برای خرید ماسک‌های فیلتردار، قیمت آنها چند برابر شده و حتی این ماسک‌ها در سایت‌های فروش کالا به فروش می‌رسند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،تقریبا در یک دهه اخیر این موضوع در کشور ما به یک امر عادی تبدیل شده که با ترویج شایعه در فضای مجازی، برخی از کالاها بی‌دلیل کمیاب و به چند برابر قیمت به فروش می‌رسند و در موارد مشابه می‌توان رب گوجه فرنگی، واکسن آنفلوآنزا، چای و ... را مثال زد.

تا چند روز پیش، سه عدد ماسک MSK حدود ۱۵‌هزار تومان به فروش میرسید، حالا همین ماسک حدود ۳۶‌هزار تومان فروخته می شود. یک ماسک ۹۵ N که ده‌هزار تومان در داروخانه ها قیمت داشت، در فروشگاههای اینترنتی، حدود ۳۵‌هزار تومان به فروش می‌رسد. ماسک هایی که بعد از افزایش قیمت چند برابری، بعد از چهار روز با پیک به دست مشتری میرسد و این تنها بخشی از تبعات اخبار و فیلم‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی است.

در این میان‌درصد تقلب هم بالا رفته است. حالا فیلتر این ماسک ها مثل هواکش های عظیم عمل میکنند و هوا و ویروس را مانند پنجره باز، به درون ریهها میکشانند. به جز اینها، درز ماسکها هم باز است و رسما به درد نمیخورد. تقلب در ماسک‌های فیلتردار آن قدر زیاد شده که سازمان غذا و دارو هم به آن واکنش نشان داده است.

مودت همایی، سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، با اشاره به افزایش قیمت ماسک و تخلفاتی که در این حوزه انجام شده، می گوید: با همه متخلفان در فروش ماسک های تقلبی و فاقد اصالت و هر گونه گرانفروشی در این خصوص برخورد قاطع می‌کنیم و متخلفان به مراجع قضائی معرفی می‌شوند. او به خروج و صادرات ماسک از کشور هم واکنش نشان داده و عنوان کرده بدون مجوز وزارت بهداشت، اجازه خروج هیچ ‌ماسکی از کشور داده نمیشود.

وی همچنین با اشاره به اینکه حتما ماسک‌هایی که مورد تایید هستند را خریداری کنند، می‌افزاید: ماسک‌های بی‌نام و نشان احتمال آلودگی‌شان زیاد است. متاسفانه بعضا در داروخانه‌ها هم این ماسک‌های فاقد اصالت را مشاهده کرده‌ایم، اما به داروخانه‌ها هم اطلاع‌رسانی شده که حتما از شرکت‌های دارای مجوز ماسک‌ها را تهیه کنند. در حال حاضر هیچگونه کمبودی در حوزه ماسک وجود ندارد و به اندازه کافی ماسک داریم.


از سوی دیگر اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران نیز درباره برخورد با فروشندگان ماسک‌های تقلبی گفت: درباره این موضوع گزارش‌هایی داشتیم که با موضوع تخلف گرانفروشی مواجه شدیم در این باره مواردی رویت شد که ماسک‌ها فاقد کیفیت هستند که پرونده‌های قابل توجهی نیز در خصوص برخورد با متخلفان این موارد تشکیل شده است. با دانشگاه علوم پزشکی در خصوص ماسک های تقلبی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است و تحقیقات ما در حال انجام است.


چه زمانی باید ماسک بزنیم؟
سه نوع ماسک پزشکی وجود دارد که نوع معمولی آن تحت عنوان ماسک جراحی شناخته می‌شود. نوع دوم، ماسک پلاسما است که هم می تواند فیلتردار باشد و هم بدون فلیتر. این نوع ماسک می‌تواند ذرات بالای پنج میکرون را تا حدود 80‌درصد از انتقال ویروس پیشگیری کند.

نوع سوم ماسک‌های پزشکی، ماسک 95 N است که تا 95‌درصد ذرات میکروبی را می توانند پوشش دهند و جلوی انتقال آلودگی را بگیرند. به اعتقاد پزشکان ماسک پزشکی برای جلوگیری از انتقال بیماری توصیه نمی‌شود، زیرا میکروب به‌گونه‌ای نیست که در هوا پخش شود و بخواهد از این طریق آلودگی و بیماری ایجاد کند و همه را مبتلا کند.

استفاده از ماسک پزشکی، برای کسانی است که بیمار هستند و در جامعه تردد می کنند. البته توصیه اول ما برای این افراد، استراحت در منزل است. معمولا ذرات تنفسی عامل اصلی انتقال بیشتر میکروب ها هستند، تا حدود 80‌درصد و بیشتر، احتمال اینکه یک ماسک معمولی پزشکی جلوی انتشار را بگیرد، وجود دارد.

اگر تشخیص قطعی شود و بیماری خطرناک باشد، آن وقت توصیه می‌شود از ماسک 95 N یا 100 N استفاده شود. از میان این ماسک‌ها، ماسک تنفسی95 N برای استفاده در محیط‌های صنعتی و محافظت در برابر جامدات غیرنفتی (گردوغبار و ذرات معلق در هوا) و مایعات نفتی طراحی‌شده و از آنجایی که یک پالایه ثابت و یک پل بینی بی‌رنگ دارد و جنس پارچه‌اش از ماسک‌های تنفسی نخی ضخیم‌تر به‌نظر می‌رسد، توانسته اعتماد ایرانیان را در حفاظت از سلامتی‫شان در برابر ویروس کرونا به خود جلب کند. براساس آنچه کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفته است:

باید توجه داشت که هیچ‌کدام از ماسک‌ها اطمینان قطعی در عدم انتقال عفونت یا ویروس کرونا را تضمین نمی‌کنند. سازمان بهداشت جهانی و مرکز بیماری‌های ایالات متحده استفاده از ماسک‌های طبی را برای عموم توصیه نمی‌کنند و صرفا استفاده از آنها را برای کارکنان مراکز درمانی و افرادی که در تماس مستقیم با بیماران هستند، پیشنهاد می‌‌شود. وی همچنین با بیان اینکه در حوزه تولید ماسک تولیدکننده هستیم، گفت: نیازی به مصرف ماسک در حال حاضر وجود ندارد و اکنون با هجوم غیرعادی برای خرید ماسک مواجه هستیم.

تقاضای غیرواقعی در خصوص ماسک شکل گرفته است. قاعدتا نباید همه ماسک‌های موجود در کشور توزیع شود، از این رو مدیریت در توزیع و هجوم غیرعادی برای خرید دو عامل اساسی نوسان قیمت ماسک است.

با این حال ذکر این نکته لازم است که اگرچه زدن ماسک در زمان حضور در اماکن عمومی می‌تواند به کاهش ابتلا به انواع بیماری‌ها کمک کند اما رعایت بهداشت شخصی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، عدم تماس دست‌ها با دهان، بینی و چشم‌ها برای جلوگیری از شیوع و ابتلا به بیماری کرونا موثر و ضروری است و استفاده صرف از ماسک تنفسی، آن هم بدون رعایت نکات بهداشتی و طرز استفاده صحیح از آن نمی‌تواند افراد را از ابتلا به کروناویروس مصون بدارد.

اگرچه افزایش تقاضا برای خرید ماسک در تهران حکایت از آن دارد که مردم به رعایت نکات بهداشتی شخصی اهمیت داده‌اند اما بررسی نحوه استفاده از این ماسک‌ها در اکثر افراد قابل تأمل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha