واردات گوشت‌های بدون کیفیت، ذرت‌های آلوده، کیک‌های قرص‌دار، شیرهای آلوده به سم آفلاتوکسین و حالا مرغ‌های تریاکی. معلوم نیست چند روز دیگر طشت رسوایی برای کدام‌یک از محصولات غذایی از بام بیفتد و دوباره در بوق و کرنا کنند که فلان ماده غذایی را نخورید و ترس را به جان شهروندان بیندازد.

مرغ‌های تریاکی، سر سفره مردم

سلامت نیوز:واردات گوشت‌های بدون کیفیت، ذرت‌های آلوده، کیک‌های قرص‌دار، شیرهای آلوده به سم آفلاتوکسین و حالا مرغ‌های تریاکی. معلوم نیست چند روز دیگر طشت رسوایی برای کدام‌یک از محصولات غذایی از بام بیفتد و دوباره در بوق و کرنا کنند که فلان ماده غذایی را نخورید و ترس را به جان شهروندان بیندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،ماجرای مرغ‌های تریاکی این روزها خیلی سر‌وصدا کرده و تبدیل به موضوع پر چالشی شده است. مگر ممکن است خوراک مرغ‌ها که یکی از معدود مواد پروتئینی پر مصرف ایرانی‌هاست، یک ماده مخدر سنتی باشد؟ درباره مرغ‌های تریاکی را بخوانید.
در یک سال گذشته این دفعه چندم است که حرف و حدیث ناسالم بودن محصولات غذایی بر‌سر زبان‌ها افتاده و قدرت فضای مجازی مسوولان را مجاب به پاسخگویی کرده است.

مواد غذایی‌ای که هر روز یکی از آن‌ها ناسالم یا حتی خطرناک معرفی می‌شوند و معلوم نیست اگر اینطور پیش برود، چند مورد دیگر به لیست ممنوعه‌های غذایی شهروندان اضافه می‌شود. این‌بار هم داستان مرغ تریاکی دستمایه انتقادهای شوخی و جدی زیادی شده و سؤالات زیادی را معطوف به خود کرده است.

مثلاً اینکه آیا در مرغداری‌ها به مرغ‌ها تریاک می‌دهند؟آیا مردم مرغ معتاد می‌خورند؟ مرغ تریاکی چه عوارضی دارد؟آیا مرغ‌ها هم نشئه می‌شوند؟

 اشتباه مدیریتی است

چهاردهم مهرماه همین امسال بود که برای اولین‌بار بحث مرغ‌های تریاکی مطرح شد. شاید در آن موقع سر و صدای زیادی نکرد اما واکنش رییس سازمان دامپزشکی در همان زمان جالب بود.

آقای علیرضا رفیعی‌پور، رییس سازمان دامپزشکی کشور ضمن رد نکردن این موضوع، آن را اشتباه مدیریتی خواند و گفت: «اگر کسی این کار را بکند اشتباه مدیریتی انجام داده چراکه استفاده از تریاک جز اینکه بیماری را مزمن می‌کند نتیجه دیگری ندارد.»

رفیعی‌پور با تاکید به اینکه خوراندن تریاک به مرغ وقت دادن به بیماری است، ادامه داد: «بهتر است به جای استفاده از چنین موادی، از طریق مصرف داروها و پروبیوتیک به سمت درمان طیور برویم.»او ابراز امیدواری کرده بود که افرادی که این کار را می‌کنند دست از این کار بردارند چراکه این ماده فقط به مزمن شدن بیماری، افزایش زمان درمان بیماری، افزایش چرک و زیاد شدن عفونت کمک می‌کند و مرگ پرنده و دام را به‌دنبال دارد. البته او اعلام کرده بود که از بابت مصرف تریاک در مرغداری‌ها هیچ گزارش رسمی به سازمان دامپزشکی نرسیده است.


حرف‌های کوچه بازاری

در مهرماه وقتی بحث مرغ‌های تریاکی مطرح شد همه آن را تکذیب کردند. البته کاملاً طبیعی است که کسی زیر بار تریاک دادن به مرغ‌ها نرود چون با این وجود میزان خرید مرغ هم مثل خرید شیر و ذرت و فرآورده‌های آن پایین می‌آید. آقای عظیم حجت، عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی هم در این‌باره گفته بود:

«بحث استفاده از تریاک در واحدهای مرغداری حرف‌های کوچه‌بازاری و نوعی تبلیغات در فضای مجازی است، چرا که هر ماده‌ای به‌عنوان دارو یا واکسن در واحدهای مرغداری به‌خاطر ریسک تولید استفاده نمی‌شود. ضمن آنکه در کل فارم‌ها (مزارع) دامپزشک مستقر است و تحت نظر او دارو یا واکسن به مرغ داده می‌شود.» حجت ادامه داد:

«در سال‌های قبل موضوع استفاده از هورمون در واحدهای مرغداری مطرح شده بود اما مسوولان امر توضیح دادند که مصرف هورمون به خاطر قیمت بالا برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست .هم‌اکنون نیز برای صنعتی که ماهانه ۱۰۰ تا ۱۱۰‌میلیون قطعه جوجه‌ریزی می‌کند، به هیچ عنوان این امر انجام نمی‌شود.»


 مرغ تریاکی داستانی قدیمی است

سازمان دامپزشکی اما در مواجهه با شایعه مرغ تریاکی برای بار دوم که در روزهای گذشته مطرح شده، جبهه گرفته است و آن را اساساً کذب می‌داند. این سازمان در بیانیه‌ای که به تازگی منتشر شده اعلام کرده: «سازمان دامپزشکی ضمن تکذیب برخی اکاذیب در فضای مجازی از جمله ادعایی از اساس جعلی وجود مرغ با طعم تریاک که موجب تشویش اذهان‌خاطر هموطنان می‌شود، خواستار پیگیری این دست اخبار از سوی منابع معتبر و موثق شد.

برخی کاربران در فضای مجازی از سر بی‌اطلاعی متوسل به پخش مطلبی قدیمی و سراسر کذب و بدون منبع موثق با عنوان «مرغ با طعم تریاک» کرده‌اند و ضمن جرح و تعدیل جهت‌دار یک گزارش و مصاحبه متعلق به تاریخ گذشته، با به اشتراک‌گذاشتن آن در افکار عمومی، مردم را دچار شک و تردید نسبت به موضوعی می‌کنند که از اساس صحت ندارد. لذا سازمان دامپزشکی ضمن تکذیب شدید بازنشر چنین اکاذیبی در فضای مجازی که موجب تشویش اذهان‌خاطر هموطنان می‌شود، خواستار پیگیری این دست اخبار از سوی منابع معتبر و موثق است.»

نمی‌گویم اصلاً وجود ندارد اما میزان آن کم است

در حالی که سازمان دامپزشکی داستان مرغ تریاکی را کذب می‌داند آقای ولی‌الله کاشکی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی اعلام می‌کند که در گذشته برخی مرغداران به‌دلیل اطلاعات پایین چنین کاری می‌کردند تا بیماری‌های آن‌ها از بین برود. او می‌گوید: «من نمی‌گویم این موضوع امروز اصلاً وجود ندارد بلکه به میزان کم در برخی مرغداری‌ها در حد بسیار پایینی وجود دارد که البته به هیچ عنوان علمی نیست.»


برای مرغدار به صرفه نیست

وقتی داستان مرغ‌های تریاکی برای بار دوم مطرح شد بالطبع واکنش بیشتری از مردم دیده می‌شود و نگرانی‌ها هم بیشتر می‌شود. آقای سعید صفاتیان، مدیرعامل مؤسسه دانش اعتیاد ایرسا به فارس می‌گوید: مواردی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه موادمخدر به بعضی از طیور می‌دهند تا با یبوست غذایشان دفع نشود و وزن‌شان بالا برود. او ادامه می‌دهد:

«سال‌هاست که این موضوع را بنده شنیده‌ام ولی گزارش رسمی و دقیقی در این خصوص نداشته‌ایم و آنچه که برخی کارکنان اعلام می‌کنند در حد یک حرف باقی مانده است.» مدیرعامل مؤسسه دانش اعتیاد ایرسا تأکید می‌کند: «در حال حاضر قیمت موادمخدر تریاک بین 4 تا 5‌میلیون تومان در هر کیلوگرم است که قطعاً برای مرغداری‌ها به صرفه نیست که برای چند گرم وزن بیشتر این مواد را در آب مصرفی مرغ‌ها حل کنند.»

او ادامه می‌دهد: «می‌توان به‌نحوی گفت استفاده تریاک برای افزایش وزن مرغ‌ها غیرممکن است و دلایل مختلفی از جمله قیمت دارد.» وی تاکید می‌کند: «قطعاً آن میزان تریاکی که برای مرغ‌ها مصرف می‌شود موجب سستی و اضطراب در بین مردم نخواهد شد چونکه مقدار آن خیلی کم است.»

به گفته او «در هر صورت دستگاه‌های ذی‌ربط می‌توانند خون مرغ‌های کشتار شده را در کشتارگاه‌ها مورد بررسی قرار دهند و در این خصوص برای یک‌بار تعیین تکلیف نهایی صورت بگیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha