دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: مربیان بدن سازی و افرادی که دوره‌های پرورش اندام را گذرانده‌اند به هیچ وجه صلاحیت تجویز و توصیه به مصرف دارو برای کاهش یا افزایش وزن را ندارند.

سلامت نیوز : دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: مربیان بدن سازی و افرادی که دوره‌های پرورش اندام را گذرانده‌اند به هیچ وجه صلاحیت تجویز و توصیه به مصرف دارو برای کاهش یا افزایش وزن را ندارند.

دكتر محمدرضا لطفعلیانی در گفت‌وگو با  ایسنا ، گفت: افرادی که علاقه‌مند به پرورش اندام، کاهش یا افزایش وزن هستند باید حتما با پزشک متخصص مشورت كرده و سپس در این مسیر قدم بردارند چرا كه توجه به توصیه‌های دارویی از سوی مربیان بدن سازی و پرورش اندام می‌تواند برای افراد مضر باشد چون آنان صلاحیت توصیه دارویی برای فرد را ندارند.

وی افزود: داروهایی با عنوان« fatberner» سوزاننده چربی در باشگاههای پرورش اندام توزیع می‌شود که نه تنها این دارو بلکه استفاده از سایر داروهایی که در باشگاهها توزیع می‌شوند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که از محتویات آنها اطلاع چندانی در دست نیست و گاهی دیده شده است که مقادیری آمفتامین در این داروها وجود دارد که عوارض مغزی را بر جای می گذارد.

وی بهترین راه برای کاهش وزن و تناسب اندام را عدم استفاده از چربی اشباع شده و چربی‌های حیوانی و انجام فعالیت بدنی مناسب عنوان کرد.

دكتر لطفعلیانی خاطرنشان کرد: گاهی فرآورده‌هایی بدون نظارت سازمان بهداشت و به صورت قاچاق وارد می‌شود و گاها بین ورزشکاران نیز توزیع می‌شود که در برخی موارد شاهد مرگ افراد مصرف کننده هستیم و این مواد حتی در کوتاه مدت نیز می‌توانند عوارض خطرناک یا مرگ را در پی داشته باشد.

وی گفت: هر دارویی که برای لاغری یا چاقی مصرف می‌شود باید دارای پروانه بهداشت بوده و از سوی متخصص مربوطه تجویز شود.

این داروساز افزود: برخی از داروهایی که در باشگاه‌های بدن سازی توزیع می‌شود و افراد بدون آگاهی و بدون تجویز پزشک متخصص از آنها استفاده می‌کنند اگرچه در ظاهر باعث رشد عضلات می‌شوند ولی عوارضی همچون سرطان کبد، عقیم شدن در مردان و در زنان عوارضی همچون ضخیم شدن تارهای صوتی و کلفتی صدا، تجمع غیرعادی چربی در بدن و سایر عوارض جبران ناپذیر را به همراه دارد که استفاده از آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود.

دكتر لطفعلیانی یادآور شد: افراد برای لاغری و یا چاقی باید طبق نظر متخصص تغذیه و غدد اقدام به مصرف دارو نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha