باگذشت حدود هفت ماه از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث جهانی ، هنوز اعتبار ویژه‌ای برای حراست از این عرصه‌ها اختصاص نیافته است.

حفاظت از جنگل‌های هیرکانی چشم‌انتظار اعتبار

سلامت نیوز:باگذشت حدود هفت ماه از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث جهانی ، هنوز اعتبار ویژه‌ای برای حراست از این عرصه‌ها اختصاص نیافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،جنگل‌های هیرکانی با قدمتی ۴۰ میلیون ساله یکی از ارزشمندترین عرصه‌های جنگلی ایران و جهان به شمار می‌رود که از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود.

این جنگل‌های پهن‌برگ به عنوان یک زیست‌بوم منحصر به فرد در جنوب دریای خزر قرار گرفته و بین کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان مشترک است. تقریبا ۲ میلیون هکتار آن در ایران و ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا شروع می‌شود و به ۲۸۰۰ متر می‌رسد.

مازندران بیشترین سهم را در جنگل‌های هیرکانی دارد که به‌حدود یک میلیون هکتار می‌رسد، اما آنچه از این پهنه در مازندران به ثبت میراث جهانی رسیده به دلیل تجاوز و تغییرات انسانی در گذشته و حال به میزانی کمتر از این رقم رسیده است.

از ۱۲ لکه ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، ۶ لکه در جغرافیای استان مازندران قرار دارد که وسعت آن ۴۶ هزار و ۸۰۰ هکتار است.‌ ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو که از مدت‌ها پیش مورد توجه دولت ایران بوده به یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید تبدیل شده است.

۱۴ تیرماه بود که جنگل‌های هیرکانی شمال کشور پس از یک دهه دوندگی به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. گذشته از اینکه از یک میلیون هکتار عرصه جنگلی تنها پنج درصد آن ثبت جهانی شد، اما آنچه مهم‌تر از متربندی‌ها است نگهداری از همین مقدار کم به عنوان یادگار و میراث چند میلیون ساله است. در تعریف و شناسایی مزایای ثبت جهانی جنگل‌هایی هیرکانی باید گفت وقتی یک اثر در فهرست جهانی این سازمان میراث فرهنگی یونسکو ثبت می‌شود همه اعضای کنوانسیون متعهد هستند با مشارکت جهانی از آن مراقبت کنند.

گذشته از افزایش توجه و تعهد در نگهداری‌، بهره‌مندی از تجربیات جهانی برای نگهداری و احیا و ایجاد حاشیه امن برای عرصه جنگل‌های ثبت شده، مهم‌ترین مزایای ثبت جهانی تخصیص اعتبار سالانه توسط یونسکو به منظور شناسایی، حفاظت و معرفی محوطه‌های میراث جهانی است که باید جنگل‌های هیرکانی ایران و مازندران از آن برخوردار می‌شدند.

اما در تازه‌ترین پیگیری از مدیریت استانی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی مازندران و میراث فرهنگی استان پس از گذشت حدود هفت ماه از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی مازندران هنوز هیچ اعتبار مازادی برای حفاظت از آن تخصیص نیافته است.

مدیر استانی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی مازندران در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: ثبت جنگل‌های هیرکانی تاکنون غیر از قوانین سفت و سخت‌تر آورده‌ای برای مازندران نداشت. محمد عموزاد افزود: طبیعتا باید اعتباری ویژه برای مراقبت مستمر و گسترده از جنگل‌های هیرکانی از سوی سازمان جهانی یونسکو اختصاص می‌یافت که این اتفاق هنوز رخ نداد. وی اظهار داشت: منابع طبیعی و جنگل‌بانی مازندران برای حراست از عرصه‌های جنگلی استان در حالت عادی با مشکلات متعددی در حوزه نیروی انسانی و امکانات مواجه بوده و هستند.

پیش از این نیز مدیرکل منابع طبیعی منطقه ساری مازندران با بیان اینکه حفاظت از جنگل‌های مازندران نیازمند تامین امکانات و اعتبارات است، گفت: نمی‌توان با دست خالی انتظار حفاظت از گنجینه سبز استان را از هیچ دستگاهی داشت. محسن موسوی‌تاکامی پیش‌نیاز نگهداری جنگل‌های جهانی هیرکانی را برطرف کردن نیازهای منابع طبیعی و جنگل‌بانان دانست و تصریح کرد: بدون جنگل‌بانان و امکانات، جنگلی نیز برای ثبت جهانی باقی نخواهد ماند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران نیز در این باره گفت: اعتبارتی که یونسکو برای کشورهای عضو جهت نگهداری‌، محافظت و احیا تخصیص می‌دهد، در قالب کمک و به صورت سر جمع به کشور داده می‌شود. مهدی ایزدی با بیان اینکه هنوز هیچ اعتبار مضاعفی جهت حفاظت بیشتر جنگل‌های هیرکانی به استان مازندران اعلام یا ابلاغ نشده است، افزود: تصمیمات در سطح ملی گرفته می‌شود و از حوزه اختیار ما خارج و ما نیز بی‌خبریم.

وی گفت: یکی برنامه‌های ثبت جنگل‌های هیرکانی تقسیم کار میان اعضای کمیته ثبت بوده که همه این اقدامات مشخص شده است. به گفته معاون میراث فرهنگی مازندران مساله حراست از عرصه جنگل‌های ثبت شده هیرکانی بر عهده منابع طبیعی قرار گرفته و آنها با سازو‌کار خود و منابع داخلی مسئولیت دارند که از عرصه‌های ثبتی جهانی همچون دیگر عرصه‌های جنگلی مراقبت کنند.

ایزدی گفت: اگر اعتباراتی نیز از سوی سازمان جهانی یونسکو در نظر گرفته شود، به صورت درون‌دستگاهی به نهاد مربوطه تزریق می‌شود. حال سوال مهم این است که اگر تاکنون اعتباری ویژه برای مراقبت از جنگل‌های کهن هیرکانی در نظر گرفته نشده و شرایط باید به همان روال سابق باشد، پس ثبت جهانی این جنگل‌ها چه نفعی برای مازندران و مازندرانی‌‌ها دارد؟ اعتباراتی که هنوز یا به گفته مسئولان از سوی سازمان یونسکو تخصیص نیافت‌، یا اینکه مازندران هنوز سهمیه‌دار این اعتبارات جهانی برای بزرگ‌ترین میراث فرهنگی کشور نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha