شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 28924

خاکشیر التیام دهنده زخم و جراحات است و از جوشانده این گیاه جهت رفع اسهال ساده، اختلاط خونی، رفع ترشحات زنانگی و به عنوان مدر در موارد آب آوردن انساج استفاده می‌شود.

سلامت نیوز :یک استاد گیاه شناسی گفت: خاکشیر التیام دهنده زخم و جراحت است.

دکتر سیدمحمد معصومی، عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت وگو با  ایسنا ، اظهار داشت: خاکشیر التیام دهنده زخم و جراحات است و از جوشانده این گیاه جهت رفع اسهال ساده، اختلاط خونی، رفع ترشحات زنانگی و به عنوان مدر در موارد آب آوردن انساج استفاده می‌شود.

وی افزود: از دانه خاکشیر به عنوان تب بر، دفع کرم و رفع التهاب کلیه استفاده می‌شود و مصرف آن در دوران بارداری مفید است.

معصومی تصریح کرد: از دانه خاکشیر به عنوان خنکی و ملین به صورت مخلوط در آب سرد استفاده می‌شود.

وی در ادامه در مورد ویژگی‌های گیاه شناسی خاکشیر، ابراز داشت: این گیاه، گیاهی علمی است که ساقه آن تا ارتفاع یک متر دیده می‌شود و از مشخصات آن این است که ساقه منشعب در قسمت‌های انتهایی دارد و یا آن که این انشعاب از ناحیه سطح زمین منشا می‌گیرد.

معصومی ادامه داد: برگ‌های خاکشیر دارای بریدگی‌های بسیار و نخی شکل با ظاهر مشخص است به طوری که می‌توان گیاه را از روی شکل ظاهری برگ‌ها و میوه‌های خورجین و باریک آن به وضع تقریبا قائم كه بر روی ساقه ظاهر می‌شوند به سهولت تشخیص داد.

وی گفت: گلهای خاکشیر به رنگ زرد روشن دیده می‌شوند.

این استاد برجسته گیاه شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه ابراز داشت: میوه و دانه قسمت‌های مورد استفاده خاکشیر هستند و به صورت خام چاشنی غذا و دم کرده آن مورد استفاده قرار می گیرد.

معصومی افزود: اردیبهشت و خرداد زمان برداشت این گیاه از طبیعت است.

وی در پایان گفت: نام علمی خاکشیر «Descurainia Sophia» است که متعلق به تیره Cruciferae (شب بو) بوده و از گیاهان دارویی استان کرمانشاه نیز محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha