شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 28926
سلامت نیوز :همه‌ ساله آغاز فصل گرما با شیوع بیماری‌های روده‌ای و به خصوص اسهال همراه است. اگرچه مسمومیت‌های غذایی در هر فصلی امكان وقوع دارند، ولی پزشکان و متولیان بهداشت و سلامت جامعه معمولا از گرما به عنوان عامل تشدید کننده بیماری‌های روده‌ای و مسمومیت‌ها نام می‌برند.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد آبشتن، متخصص بیماری‌های عفونی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز درباره بیماری اسهال گفت: اسهال به دلیل اهمیت بیماری و مرگ و میری که سبب می‌شود به‌ خصوص در کشورهای در حال توسعه باید مورد توجه قرار گیرد. اسهال معمولا به عنوان یک بیماری التهابی شناخته می‌شود که ممکن است به دلیل عوامل میکروبی و غیرمیکروبی ایجاد شود.

وی درباره علل ابتلا به اسهال گفت: اسهال معمولا به شکل عفونت‌های مختلف ویروسی، باکتریایی، انگلی و یا قارچی بروز می‌کند. بیماری‌های التهابی روده، تومورهای موجود در دستگاه گوارش، اختلالات پتاسیم و فوق کلیه، دیابت و پرکاری تیروئید نیز از دیگر عوامل بروز اسهال است.

دكتر آبشتن با بیان این ‌که در فصل گرما معمولا شاهد شیوع نوع میکروبی بیماری اسهال هستیم، تصریح کرد: اسهال ویروسی شایع‌ترین نوع این بیماری است که طی آن ویروس‌ها از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می‌شوند. روش ورود ویروس به دستگاه گوارش نیز معمولا از طریق آب آشامیدنی، مواد غذایی و همچنین انتقال از طریق افراد آلوده به میکروب است. باکتری‌ها هم می‌توانند موجب تولید سم شده و مخاط روده‌ها را مورد تهاجم قرار دهند و اسهال، التهاب روده بزرگ و یا اسهال خونی را موجب شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان كرد: این موارد ممكن است موجب آسیب سیستم گوارشی شوند و بسته به نوع مسمویت موجب اسهال و یا استفراغ می‌شوند. اسهالی که به طور معمول اتفاق می‌افتد با افزایش دفع در سیستم گوارشی همراه است.

وی تاكید كرد: معمولا اسهال حاد، یك هفته و اسهال مزمن 2 هفته فرد مبتلا را درگیر می‌كند. در فصل گرما معمولا اسهال‌های معمولی و حاد بروز می‌کند كه با علائمی مانند دل ‌درد، تهوع و استفراغ همراه است.

دكتر آبشتن گفت: فرد مبتلا به اسهال حجم زیادی از آب بدن خود را از دست می‌دهد که به این حالت "دهیدراتاسیون" گفته می‌شود. توجه به این موضوع در کودکان و نوزادان بسیار اهمیت دارد. در چنین شرایطی پس از تعیین درصد دهیدراتاسیون و ارزیابی اولیه توسط پزشک، كودك مبتلا به اسهال تحت سرم ‌تراپی قرار می‌گیرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: برخی افراد تصور می‌كنند زمانی كه به اسهال مبتلا می‌شوند نباید آب بنوشند این تصور نادرست است، زیرا بیمار مبتلا به اسهال حتما باید آب از دست رفته بدن خود را جبران كند.

وی تاكید كرد: برای پیش‌گیری از ابتلا به اسهال در فصل تابستان توصیه می‌شود همه افراد باید بهداشت فردی و عمومی را رعایت كنند. شست‌وشوی مكرر دست‌ها هم در پیش‌گیری از ابتلا به بیماری موثر است.

دكتر آبشتن گفت: در فصل تابستان باید از مصرف مواد غذایی خام پرهیز شود و مواد غذایی پیش از مصرف به دقت پخته شوند؛ پخت ناقص غذا موجب ایجاد انگل در آن می‌شود. میوه و سبزی نیز پیش از مصرف باید به دقت شسته شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha