در حالی که کمبود پزشک در کشور بحران آفرین شده است، همچنان اقدامی برای برطرف کردن این معضل انجام نشده است.

نسخه‌ پیچی‌های فوری نظام سلامت برای بیماران

سلامت نیوز:در حالی که کمبود پزشک در کشور بحران آفرین شده است، همچنان اقدامی برای برطرف کردن این معضل انجام نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، هرسیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هرکدام هدفی دارند و نهایتا به هدفی واحد می‌انجامد. نظام سلامت هم از اجزای مختلفی تشکیل شده و همان‌طور که از نامش پیداست؛ هدف واحداجزا، تامین سلامت جامعه است. با وجود مشکلاتی همچون عدم وجود پزشک متخصص در بسیاری از شهرها، ازدحام بیماران در مراکز درمانی، ویزیت‌های گروهی، دو یا حتی سه شغله بودن بسیاری از پزشکان، عدم حضورپزشک متخصص در شیفت شب و فراتر از آن نبود پزشک درمناطق محروم، مهرفروشی و بسیاری مشکلات دیگر، هدف نظام سلامت به‌درستی محقق نخواهد شد.


*دومینوی مشکلات درمانی
وقتی بیمار به مراکز درمانی مراجعه می‌کندخیلی دور از ذهن است که با ازدحام جمعیت روبه‌رونشود. همین شلوغی به معنای گذراندن زمانبیشتر در اتاق انتظار است. وجود آلودگی‌های مختلف در این محیط‌ها باعث انتقال بیماری می‌شود. این مسئله در مطب متخصصان اطفال بروز و ظهور بیشتری دارد.اما مشکل تنها در همین‌جا ختم نمی‌شود.
بر اساس استانداردهای ویزیتی که در مصوبه هیات وزیران آمده است، در بخش خصوصی، موسسات غیر دولتی و دولتی که وابسته به وزارت بهداشت نیستند، مدت زمان ویزیت یک پزشک عمومی ۱۵ دقیقه، پزشک متخصص ۲۰ دقیقه، پزشک فوق تخصص ۲۵ دقیقه و ویزیت روانپزشک ۳۰ دقیقه است، اما ازدحام جمعیت باعث ویزیت‌هایی کمتر از 5 دقیقه و یا حتی ویزیت‌های گروهی شده است و همین باعث تشخیص‌های نادرست و شروع مشکلات، یکی پس از دیگری است. مشکلاتی که نوبت گیری‌های طولانی مدتو نارضایتی بیماران از روند درمان و هزینه‌های سنگین سلامت را به دنبال دارد.


*افزایش سرانه پزشک، درمانی برای نظام سلامت
یکی از شاخص‌های مهم سلامتی افراد جامعه، میزان دسترسی به‌موقع و تعداد پزشک کافی در جامعه است. شاخص سرانه تعداد پزشک در بسیاری از کشور‌های پیشروی حوزه سلامت عموماً بین ۳۰ تا ۴۰ پزشک به‌ازای هر 10 هزار نفر است در حالی که سرانه تعداد پزشک در ایران ۱۱پزشک به‌ازای هر ۱۰هزار نفر برآورد می شود. خوب است بدانید بسیاری از کشورها نظیر مالزی، ویتنام، سوریه و فلسطین هم وضعیت بهتری نسبت به ما دارند.
افزایش سرانه پزشکی با وجود همه امکانات لازم در کشور نظیر دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها امری ضروری است. بالا بردن ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی نه‌تنها باعث ایجاد اشتغال می‌شود بلکه بسیاری از مشکلات مردم را در حوزه سلامت برطرف می‌کند.


*تبعات کمبود پزشک، گریبان گیر سلامت مردم
پیشگیری از ایجاد بیماری در جامعه از وظایف نظام سلامت است. در ایران سال‌های اولیه بعد از انقلاب مشکلات زیادی در این زمینه وجود داشت.مانندکمبود نیروی پزشکی، شیوع بیماری‌های واگیر، مرگ و میر نوزادان و... در آن زمان به‌منظور کاهش مشکلات و بالا بردن نرخ امید به زندگی اقدامات موثری انجام شداما حالا که چند سال از عمر انقلاب می‌گذرد، نظام سلامت بیشتر شبیه نظام درمانی شده است. وقتی نظام سلامت به سمت نظام درمانی حرکت کند شیوع بیماری بیشتر شده و هزینه‌هابرای درمان افزایش می‌یابد و در پی آن کیفیت زندگی در جامعه پایین می‌آید. به گفته جامعه شناسان: «این روزها در مجامع بین‌المللی دیگر امید به زندگی را به‌عنوان یک شاخص توسعه تلقی نمی‌کنند چرا که معتقدند جوامع به حد اشباع از نظر کمیت زندگی رسیده‌اند و آنچه مهم است امید به زندگی توأم با سلامتی است.»


کشوری مانند کوبا که جزء کشورهای کمتر توسعه یافته استاما در حوزه سلامت بسیار موفق عمل کرده است. سرانه پزشک در این کشور حتی بیشتر از استانداردهای جهانی است. در نظام سلامت کوبا به ازای هر هزار نفر شهرنشین، یک پزشک (پزشک خانواده) به همراه تیم سلامتی بومی، خدمات لازم را به بیماران ارائه می‌کنند.
این تیم‌ها تقریباً 80 درصد مشکلات سلامتی مردم را پاسخ داده و در صورت نیاز، بیماران را به کلینیک‌‌های تخصصی ارجاع می‌دهند. در این نظام، وقایع سلامتی مرتبط با جمعیت نیز به طور کامل و دقیق ثبت می‌شود. براساس این اطلاعات و عوامل تهدید‌کننده سلامتی، سطح سلامت تمام شهروندان مشخص شده و نمره سلامتی هر فرد بین یک (بدون خطر) تا چهار (در معرض خطر بالا) طبقه‌بندی شده است. تمام بیماران هر سال یک نوبت در منزل‌شان ویزیت می‌شوند و اگر سطح سلامتی آنها پایین‌تر از حد مجاز باشد، طی چندین نوبت خدمات لازم به آنها ارائه می‌شود.چنین نظام سلامت پیشرفته‌ای نتایج مثبت زیادی به همراه دارد.[2]
 اما در کشور ما که سرانه پزشک حتی از کشورهای کمتر توسعه یافته و جنگ زده‌ای همچون فلسطین و سوریه هم کمتر است تبدیل شدن نظام سلامت به نظام درمانی امری بدیهی بوده و کاهش روز افزون کیفیت درمان نیز دور از انتظار نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha