سلامت نیوز : یك كارشناس تغذیه گفت: استفاده شهروندان زنجانی از شیر و همچنین مواد غذایی سرشار از كلسیم، ضروری است.

مهران محسنی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار كرد: مردم شهرها و مناطقی كه در مجاورت با مواد سربی قرار داشته و احتمال جذب سرب در مواد تغذیه‌ای آنها زیاد است، باید نسبت به مصرف موادغذایی دارای كلسیم مانند شیر، حساسیت بیشتری نشان داده و از آنها بیشتر استفاده کنند، چرا که كلسیم در جذب نشدن مواد سربی در بدن، نقش تعیین‌كننده‌ای داشته و برای كم كردن جذب سرب در بدن باید به‌صورت مداوم از این ماده غذایی استفاده شود.

این مدرس دانشگاه با بیان این‌كه نقش تغذیه مناسب در خلق و خوی انسان نیز بسیار تأثیرگذار است، تصریح كرد: عملكرد و اخلاق انسان، خارج از فیزیولو‍ژی بدن نیست، به همین خاطر مواد غذایی نیز بر بدن انسان تأثیرگذار است، از این‌رو نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت.

محسنی، نقش بعضی از املاح و ویتامین‌ها را در بدن با اهمیت دانست و یادآور شد: بعضی از این مواد مغزی به شكل محدودی مورد نیاز بدن می‌باشد، اما تأثیر آن در سلامت انسان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است که از آن جمله می‌توان به ویتامین B6 اشاره كرد.

وی به كم‌خونی ناشی از فقر آهن در بدن، اشاره کرد و گفت: فقر آهن در بدن كه یكی از عوامل مهم در شكل‌گیری گلبول‌های قرمرخون است، باعث می‌شود که افراد دچار بی‌حالی و كسالت شوند. همچنین گلبول‌های قرمز، نقش خون‌رسانی به مغز و همه قسمت‌های بدن را برعهده دارند، از این‌رو هنگامی كه ضعف و كمبودی در آن به‌وجود آید، باعث اختلال در رسیدن خون مورد نیاز به بخش‌های مختلف بدن خواهد شد.

این کارشناس تغذیه، نوع و تفاوت تغذیه را منوط به عواملی از قبیل جنس و سن افراد دانست و افزود: با توجه به سن و جنس افراد، باید حجم و كیفیت تغذیه را مورد بررسی قرار داد، به‌گونه‌ای كه یك ورزشكار و یک فرد عادی دارای دو نوع تغذیه متفاوت هستند.

وی، اهمیت توجه به تغذیه مناسب در دوران حاملگی را بسیار ضروری خواند و یادآور شد: این دوران نیز دارای حساسیت بسیار بالایی است، به همین خاطر بانوان باید قبل و بعد از دوران حاملگی، با انجام آزمایش‌های مناسب، میزان موادمغذی از قبیل ید و اسیدفولیك بدن خود را سنجیده و از آن آگاهی یابند.

این مدرس دانشگاه، بعضی از مشكلات نوزادان در حین تولد را در دقت نكردن در تغذیه دوران بارداری و كمبود موادمغزی در بدن دانست و اظهار کرد: متأسفانه توجه نكردن جدی به این مساله، آسیب‌های مختلفی را برای مادر و كودك ایجاد می‌كند و این در حالی است که می‌توان با توجه به‌موقع، از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری كرد.

محسنی با بیان این‌كه در مواردی هم شاهد وجود تناقض در باورهای تغذیه‌ای مردم هستیم، خاطرنشان كرد: اطلاع نداشتن از دانش روز تغذیه توسط عده‌ای از افرادی كه مطالعاتی در این زمینه انجام داده و طبق عقاید خود توصیه‌های به مردم می‌كنند، امكان سوق جامعه در مسیر اشتباه را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha