یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 289318

طبق اعلام وزارت بهداشت چین شمار قربانیان کرونا به 1523 نفر رسیده است و این موضوع نگرانی‌ها را در خصوص این بیماری افزایش می‌دهد. این در حالی است که یک مشاور سازمان بهداشت جهانی هشدار داده:«ممکن است دو‌سوم مردم جهان به ویروس «کرونا» مبتلا شوند و اقدام‌های صورت‌گرفته از سوی چین، از جمله قرنطینه، تنها می‌تواند شیوع این ویروس را کند کند. این ویروس چین و دیگر کشورها را در خواهد نوردید.

قاچاق انسان؛ خطری برای ورود کرونا به کشور

سلامت نیوز: طبق اعلام وزارت بهداشت چین شمار قربانیان کرونا به 1523 نفر رسیده است و این موضوع نگرانی‌ها را در خصوص این بیماری افزایش می‌دهد. این در حالی است که یک مشاور سازمان بهداشت جهانی هشدار داده:«ممکن است دو‌سوم مردم جهان به ویروس «کرونا» مبتلا شوند و اقدام‌های صورت‌گرفته از سوی چین، از جمله قرنطینه، تنها می‌تواند شیوع این ویروس را کند کند. این ویروس چین و دیگر کشورها را در خواهد نوردید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،حتی اگر راهی هم برای کاهش ۵۰ درصدی انتقال این ویروس پیدا شود، باز هم این امکان وجود دارد که «کرونا» یک‌سوم جمعیت جهان را مبتلا کند.» با این حال به گفته مقامات وزارت بهداشت کشورمان کرونا ویروس با اینکه تاکنون 25 کشور جهان را درنوردیده اما هنوز وارد کشورمان نشده است. با این حال هر لحظه امکان ورود و شیوع این بیماری در کشور وجود دارد.

از طرف دیگر روز گذشته سخنگوی گمرک اعلام کرد که از ابتدای سال تاکنون گمرک کشورمان به میزان ۸۷۸ نفر قاچاق انسان را شناسایی و کشف کرده است و اکثر این افراد هم تبعه کشورهای دیگر بوده‌اند که یا به مقصد کشورمان به ایران آمده‌اند و یا قصد عبور از کشور و مهاجرت به یکی از کشورهای اروپایی را داشتند.

به نظر می‌رسد قاچاق انسان یکی از محتمل ترین راه‌هایی است که می‌تواند کرونا ویروس را وارد کشور کند، لازم به ذکر است که آمار ارائه شده توسط گمرک کشور از بخشی از قاچاق انسان در کشورمان خبر می‌دهد و خیلی از اتباع خارجی از همین مسیر‌ها تا کنون وارد کشور شده‌اند! این موضوع احتمال ورود کرونا به کشور را افزایش می‌دهد و به همین نسبت نیز بر نگرانی‌ها می‌افزاید.

>شناسایی اتباع ۱۶ کشور مختلف به هنگام خروج غیرقانونی از مرز‌های ایران

روز گذشته سیدروح الله لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: «از ابتدای سال تاکنون گمرک جمهوری اسلامی ایران به میزان ۸۷۸ نفر قاچاق انسان را شناسایی کرده است.

این کشفیات که خروج غیرقانونی افراد را شامل می‌شود بیشتر به سمت غرب یعنی کشور ترکیه گزارش شده است.»وی افزود: «دلیل این حجم از سفر‌های غیرقانونی به سمت ترکیه، قانونی است که در این کشور برای پناهندگان و مهاجران و عدم دیپورت آن‌ها بدون اوراق و مجوز‌های سفر تعریف شده است.

بیشترین اتباع کشف شده در قاچاق انسان در سال ۹۸ مربوط به اتباع افغان، پاکستان، ایران، سوریه، جمهوری آذربایجان، مصر، عراق، بنگلادش، ازبکستان، تاجیکستان، گینه، سریلانکا، سودان، سومالی، هند و گرجستان هستند که از این میان اتباع افغان بیش از ۵۱ درصد کشفیات را تشکیل داده‌اند. لطیفی در پاسخ به این سوال که چرا اتباع سوری برای رفتن به ترکیه از ایران قاچاق می‌شوند؟ گفت:

«بیشتر سوری‌ها که از کشور سوریه به قصد مهاجرت غیرقانونی به اروپا اقدام می‌کنند از کشور خود و از مسیر مدیترانه یا ترکیه به این موضوع مبادرت می‌ورزند، اما بعضا در میان افراد کشف شده که به صورت قاچاق قصد عبور از کشورمان را داشتند نیز از اتباع سوریه‌ای مشاهده شده است که امکان دارد سال‌ها در کشور دیگری زندگی کرده باشند که برای رسیدن به غرب از مسیر‌های ایران و سپس ترکیه بخواهند استفاده کنند. برای این ۸۷۸ نفر کشف شده ۲۱۷ فقره پرونده قضائی تشکیل شده است.

این تعداد کشفیات قاچاق انسان، همه کشفیات قاچاق انسان در کشور نیست و صرفا آمار گمرک است و کشفیات سایر دستگاه‌ها مانند نیروی انتظامی مطمئنا بسیار بیشتر از این تعداد است که آمار کشفیاتشان را از آن‌ها باید اخذ کنید، زیرا تعداد زیادی از طریق مسیر‌های کوهستانی و غیر رسمی قصد عبور از ایران برای ورود به ترکیه را دارند که در کنترل گمرک نیست و گمرک صرفا مبادی رسمی را تحت نظارت دارد، اما در شرایط سخت زمستان که برف و سرما مسیر‌های کوهستانی را دربر می‌گیرد کشفیات سایر ارگان‌ها مانند نیروی انتظامی از مسیرهای غیر رسمی و کوهستانی نیز به دلیل مخاطرات برای افراد و قاچاقچیان کاهش می‌یابد، اما در مقابل مسیر قاچاقچیان به سمت مبادی رسمی و اختفا و استتار در کالا‌های صادراتی یا ترانزیتی تغییر می‌کند.»لطیفی در پایان تاکید کرد:

«از میان ۸۷۸ نفر کشفیات قاچاق در کشور از ابتدای سال، بیش از ۵۱ درصد اتباع افغانستان، ۲۰ درصد اتباع پاکستان، ۱۳ درصد اتباع ایرانی، ۶ درصد اتباع سوریه، سه درصد اتباع آذربایجان و مابقی از اتباع مصر، عراق، بنگلادش، ازبکستان، تاجیکستان، گینه، سریلانکا، سودان، سومالی، هند، گرجستان و بخشی نیز بدون تابعیت هستند، افراد پس از شناسایی در گمرکات تحویل مقامات انتظامی و قضایی می‌شوند و تصمیم‌گیری در قبال آن‌ها بستگی به تصمیمات این نهاد‌ها دارد به طور مثال برای اتباع سایر کشورها معمولا تصمیم بر برگردانده شدن آن‌ها به کشورشان اتخاذ می‌شود، اما اتباع افغان در کمپ‌هایی نگهداری می‌شوند تا تعیین تکلیف شوند.»

>باید مرزها را تقویت کنیم

به نظر می‌رسد که قاچاق انسان محتمل ترین راه برای ورود کرونا به کشور است؛ علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«هر چیزی که اسمش قاچاق باشد غیر قانونی است، این می‌تواند مواد غذایی، مواد مخدر و یا حتی انسان باشد. هر کدام از این موارد که اتفاق بیفتد قطعا روی سلامت انسان‌ها تاثیر‌گذار است.

در رابطه با کرونا ویروس و به صورت کلی بیماری‌های دیگر هم موضوع به همین منوال است؛ در کشور‌های دیگر بیماری‌های مختلفی شایع است که در کشور ما نیست و وقتی قاچاق انسان صورت می‌گیرد قطعا انسانی که کارت سلامت ندارد می‌تواند یک تهدید محسوب شود. البته به این موضوع هم بستگی دارد که آن انسان از کدام کشور وارد کشور ما شده باشد چرا که بعضی از کشور‌ها مخزن نوع خاصی از بیماری هستند.

به نظر من نباید به طور کلی روی بیماری کرونا متمرکز باشیم چرا که قاچاق انسان برای هرگونه بیماری می‌تواند عامل خطر باشد. همین چند روز پیش در برف و بورانی که اتفاق افتاده بود چند نفر تبعه کشور افغانستان سعی بر این داشتند که به صورت قاچاق از چالدوران وارد ترکیه شوند که در کوه‌ها گیر افتادند و با وضعیت بسیار بدی کارشان به بیمارستان کشید و ما متوجه شدیم که خیلی از آن‌ها دچار بیماری هستند، البته این بیماری‌ها واگیر نبود اما می‌خواهم بگویم به صورت کلی مبتلا به بیماریهایی بودند که با ورودشان به هر کشوری آن بیماری‌ها را وارد می‌کردند و چون کارت سلامت نداشتند همکاران ما مجبور شدند آن‌ها را درمان کنند. نمونه‌های این چنینی بسیار است.

این افراد بعد از اینکه گیر می‌افتند معمولا اقدامات اولیه روی آن‌ها انجام می‌شود و بعد هم به کشور خودشان بازگردانده می‌شوند ولی ما نگران قسمتی از این افراد هستیم که به صورت قاچاقی وارد کشور می‌شوند و رها می‌شوند و کسی نمی‌داند که به کجا می‌روند.

ما بیشتر در رابطه با افرادی که دستگیر شدند اطلاعات داریم، اما هیچگونه اطلاعاتی از افرادی که قاچاق می‌شوند، دستگیر نمی‌شوند و وارد کشور می‌شوند، نداریم.» او در پاسخ به این سوال که راه جلوگیری از ورود بیماری‌ها از این طریق چیست؟ گفت:«ما مرز‌های آبی و خشکی بزرگی داریم. از طریق مرز‌های آبی و زمینی قاچاق انسان صورت می‌گیرد.

مرزبانان ما هر ساله تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از این موضوع انجام می‌دهند و ما سالانه شهیدان بسیاری در راه حفظ و حراست از مرزهایمان می‌دهیم اما در هر صورت افرادی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و راه مقابله با این موضوع هم این است که مرز‌ها تقویت شود و رفت و آمد‌های غیر قانونی کنترل شود. گر چه این کار بسیار سخت است اما تنها راه حل اصلی همین است و هیچ راه دیگری به غیر از این وجود ندارد. در تمام کشور‌ها هم اوضاع به همین شکل است و مهاجرت غیر قانونی مشکلات زیادی برای همه کشور‌ها ایجاد کرده است.

تنها راه‌حل این است که مرز‌ها تقویت شود و از ورود این افراد به کشور جلوگیری شود.»این طور که معلوم است قاچاق انسان به کشورمان محتمل ترین راهی است که می‌تواند باعث ورود کرونا به کشور شود و در چنین مقطع زمانی باید رسیدگی به مرزهای کشورمان افزایش یابد، هر چند که در حال حاضر در فصل زمستان به سر می‌بریم و در این شرایط قاچاق انسان کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha