یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 289334

کارشناسان از پیامدهای کاهش سن ابتلا به HIV در کشور هشدار می‌دهند و طبق هشدار آنها، سن ابتلا به HIV به ۱۵ سال رسیده است. طبق آمار رسمی نیز حدود ۴۰‌هزار نفر در کشور ما به این ویروس مبتلا هستند، این در حالی است که آمارهای غیررسمی حدود سه تا چهار برابر این آمار را بیان می‌کنند.

جمعیت پنهان مبتلایان HIV در روستاها

سلامت نیوز:کارشناسان از پیامدهای کاهش سن ابتلا به HIV در کشور هشدار می‌دهند و طبق هشدار آنها، سن ابتلا به HIV به ۱۵ سال رسیده است. طبق آمار رسمی نیز حدود ۴۰‌هزار نفر در کشور ما به این ویروس مبتلا هستند، این در حالی است که آمارهای غیررسمی حدود سه تا چهار برابر این آمار را بیان می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، عمده دلایل ابتلا به ویروس ایدز نیز در کشور مانند آمارهای جهانی، تحت تاثیر روابط جنسی کنترل نشده است که میانگین سنی آن به ۱۳ تا ۱۴ سال رسیده، هر چند که استفاده از سرنگ آلوده و اعتیاد از دلایل دیگر انتقال این ویروس به حساب می‌آیند.

اما نکته مهم در این رابطه جمعیت پنهان مبتلا به HIV در روستاها هستند که به دلایل کنترل کمتر در روند پیشگیری و درمان، به خاطر مسائل اجتماعی، جزو آمار مخفی و خطرناک ابتلا به این ویروس در کشور ما به حساب می‌آیند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شیوع ایدز در روستاها با توجه به تابوها و انگ اجتماعی که این بیماری در محیط‌های کوچ روستایی دارد می‌تواند به شیوع آن دامن بزند.

همین چند ماه پیش بود که داستان ابتلای چندین نفر از اهالی روستای چنارمحمودی، لردگان به HIV جنجال ساز شد و با وجود اینکه هم‌اکنون بسیاری از مردم این روستا در حال درمان هستند، اما تعدادی از آنها به‌دلیل انگ اجتماعی ایدز از زادگاهشان مهاجرت کردند.روز گذشته رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران صحبت‌های قابل تأملی را در رابطه با ابتلای مردم این روستا به HIV بیان کرد. مینو محرز، به فارس گفته است:

ما در روستاها چند مشکل عمده در رابطه با شیوع بیماری ایدز داریم. به‌دلیل خشکسالی، کار، تولید و کشاورزی کمرنگ شده و باعث شده که کارگران برای پیدا کردن کار به شهرها مراجعه کنند. به علت خشکسالی، تعداد کارگران مهاجر زیاد شده است و کارگر مهاجر هم مشکلی برای بیماری‌های منتقله از راه تماس جنسی و اچ‌آی‌وی است، چون فرد ممکن است ماه‌ها از خانواده دور باشد و این خطرناک است.

اعتیاد تزریقی و نیز ناآگاهی باعث این موضوع شده بود. در منطقه لردگان دلیل عمده ابتلا به ایدز، بیشتر از راه تماس جنسی بوده است. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به آمار تکان‌دهنده‌ای اشار می‌کند و می‌گوید:‌ الان در کل جمعیت ما میزان شیوع اچ‌آی‌وی کمتر از یک‌درصد است اما میزان رفتارهای پرخطر در جامعه ما اکنون بیشتر از 5‌درصد است. افزایش بیماران اچ‌آی‌وی از طریق تماس جنسی نگران‌کننده است. ما افرادی در سنین 15 و 16‌ساله داریم که دچار اچ‌آی‌وی شده‌اند و به ما مراجعه می‌کنند. در مطالعاتی که انجام شده، شروع تماس جنسی در ایران به حدود 13.5 تا 14 سالگی رسیده است.


روستاهای مرزی در خطر بیشتر هستند
یک مددکار اجتماعی و متخصص بیماری‌های داخلی در رابطه با صحبت‌های مینو محرز به «آرمان ملی» می‌گوید: متاسفانه هنوز بیماری ایدز در کلانشهرهایی همچون تهران، یک تابو و انگ اجتماعی در میان مردم به حساب می‌آید و خیلی‌ها حتی با وجود اینکه به بیماری‌شان نیز پی‌برده‌اند به پزشک و مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند، حال از محیط‌های بسته و کوچک روستایی چه انتظاری دارید که برای درمان بیماری‌شان به پزشک مراجعه نمایند. ایرج خسرونیا در ادامه خاطرنشان می‌کند:

از سوی دیگر بسیاری از مردم روستاها به‌دلیل عدم اطلاع رسانی و شناخت کافی، اطلاعی از بیماری‌شان ندارند و این می‌تواند به شیوع ایدز کمک کند. در این بین نقش رسانه‌هایی همچون صدا و سیما در شناخت و آگاهی این بیماری در روستاها بسیار پررنگ می‌تواند باشد.

یک کوشش دسته جمعی نیاز است تا بتوانیم این بیماری را در کشورمان ریشه‌کن کنیم. 80‌درصد مردم کلمه ایدز را اولین بار از طریق تلویزیون شنیده بودند،‌ اما تلویزیون در تمام مدت بیش از 30 سال که از اپیدمی آن می‌گذرد سکوت کرده است و تنها نزدیک روز جهانی ایدز چند مصاحبه انجام می‌شود و هر 13 سال یک بار هم یک سریال در این خصوص تولید می‌کنند. در کشورهای دیگر به مردم آگاهی شفاف و مستمر می‌دهند و همین آگاهی مردم را بالا برده و انگ اجتماعی آن هم از بین رفته و مردم از بیمار اچ‌آی‌وی وحشت نمی‌کنند.

وی در ادامه خاطر نشان می‌کند: این روزها پدیده مهاجرت روستاییان برای پیدا کردن کار، به یک مشکل در ارتباط با شیوع HIV تبدیل شده و بسیاری از مردم روستاها مخصوصا در جنوب ایران که برای کار به کشورهای عربی و کشورهای شرقی رفت و آمد می‌کند، با وجود بی‌اطلاعی از راه‌های پیشگیری، به این ویروس مبتلا می‌شوند و آنها بدون سر و صدا دیگران را آلوده می‌کنند.

تا چند سال پیش بسیاری از مردم روستاها بدون جواز دفن به خاک سپرده می‌شدند و کسی از بیماری احتمالی آنها اطلاعی نداشت، اما حالا جواز دفن برای آنها صادر می‌شود و تشخیص بیماری‌های عفونی در روستاها کار راحت‌تری شده است، اما بازهم در شناسایی این بیماری‌ها ضعف وجود دارد.

خسرونیا، کاهش سن ابتلا به HIV به 15 سال را زنگ خطر می‌داند و معتقد است که قبلا ایدز از اعتیاد و رابطه مشکوک سرایت می‌کرد، اما کاهش سن ابتلا به ایدز نشان می‌دهد که بسیاری از پدران و مادران به ایدز مبتلا هستند یا فرزندشان به مرکز بهداشتی برده‌اند و در آنجا آن کودک از طریق سرنگ آلوده به این ویروس آلوده شده است و این نشانه خوبی برای سلامت عمومی جامعه نیست.

با این حال اکنون این بیماری ویروسی قابل کنترل و درمان است و در این خصوص کاملا درمان، مراقبت و آزمایشگاه لازم را داریم و وزارت بهداشت بیش از 200 مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در کشور دارد که تمام خدمات در آنها ارائه می‌شود. ضمن اینکه تست و دارو به این افراد به‌صورت رایگان داده می‌شود. باید گفت آگاهی مستمر و شفاف مردم از طریق رسانه‌ها می‌تواند این انگ اجتماعی را از بین ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha