یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 289338

عضو تیم تخصصی مرکز ناباروری ابن سینا به راهکارهایی برای حفظ باروری در بیماران سرطانی اشاره کرد و گفت: فریز کردن تخمک، اسپرم، جنین و بافت جنین، راهکاری مناسب برای حفظ باروری در بیماران سرطانی است.

باروری را در بیماران سرطانی حفظ کنیم

سلامت نیوز: عضو تیم تخصصی مرکز ناباروری ابن سینا به راهکارهایی برای حفظ باروری در بیماران سرطانی اشاره کرد و گفت: فریز کردن تخمک، اسپرم، جنین و بافت جنین، راهکاری مناسب برای حفظ باروری در بیماران سرطانی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر افسانه شه بخش، افزود: در حال حاضر روش هایی برای حفظ باروری در زنان و مردان مبتلا به سرطان وجود دارد تا از نگرانی های این افراد بابت ناباروری بکاهد و آنان پس از درمان سرطان، بتوانند صاحب فرزند سالم شوند.


وی با اشاره به اینکه روش‌هایی مانند فریز جنین، تخمک و اسپرم برای حفظ باروری بیماران سرطانی وجود دارد؛ گفت: روش دیگری که به بیماران سرطانی برای حفظ باروری می‌توان کمک کرد فریز کردن بافت تخمدان است که از طریق روش‌های جراحی ( لاپارسکوپی ) لایه خارجی تخمدان را برداریم و آن را فریز کنیم.
عضو تیم تخصصی مرکز ناباروی ابن سینا اظهار داشت: معمولا این روش‌ها حدود ۲ هفته زمان می‌برد که این کار با هماهنگی بیمار و متخصصان سرطان انجام می‌شود.


وی با اشاره به اینکه برای حدود ۱۰ سال می‌توان تخمک، اسپرم یا جنین را ذخیره سازی کرد، گفت: احتمال باردار شدن با جنین فریز شده ۳۸ درصد و با استفاده از تخمک فریز شده ۳۴ درصد است.


وی افزود: این راهکارها برای افرادی که زمان بسیار اندکی برای درمان قبل از بیماری دارند یا زنانی که به دلایل متعدد از جمله تحصیلات و اشتغال، تمایلی به فرزندآوری در حال حاضر ندارند هم توصیه می‌شود.

 
شیمی درمانی می‌تواند کارکرد تخمدان و اسپرم را کاهش دهد
وی با اشاره به اینکه درمان‌های سرطان اعم از شیمی درمانی و رادیوتراپی می‌تواند کارکرد تخمدان و اسپرم را کاهش دهد، گفت: لذا باید آگاهی را به بیماران بدهیم که روش هایی برای حفظ باروری آنان وجود دارد و می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
شه بخش ادامه داد: این افراد قبل از درمان بیماری خود، می‌توانند اقدام به نگهداری تخمک یا اسپرم و جنین کنند تا نگرانی در مورد باروری خود نداشته باشند.

جراح زنان و فلوشیپ ناباروری با اشاره به اینکه باید به باروری افراد سرطانی توجه جدی شود، اظهار داشت: در حال حاضر سرطان در اکثر موارد قابل تشخیص و درمان است و در نتیجه امید به زندگی این افراد افزایش یافته و باید با روش های نوین به دنبال رفع ناباروری آنان بود.

وی گفت: باتوجه به پیشرفت‌های خوبی که در حوزه درمان سرطان به وجود آمده است، میزان زنده ماندن بیماران به خصوص در سنین باروری افزایش یافته و به همین دلیل بهبود کیفیت زندگی آنان از اهمیت بالایی برخوردار است.
شه بخش اظهار داشت: با افزایش سن ذخیره تخمدان زنان کاهش پیدا می‌کند و در این صورت کیفیت تخمدان هم کاهش خواهد یافت و به همین دلیل آنان احتمال باروری مناسب را از دست می‌دهند.

وی بهترین سن برای بارداری زنان را ۲۰ تا ۳۵ سال اعلام کرد و افزود: بعد از ۳۵ سالگی، ذخیره تخمدان کاهش محسوس پیدا می‌کند و آنان مستعد مشکلات مختلف بارداری می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha