دانشیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: استفاده از كرم‌های ضد آفتاب در تمام سنین به جز كودكان زیر 6 ماه توصیه شده است.

سلامت نیوز : دانشیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: استفاده از كرم‌های ضد آفتاب در تمام سنین به جز كودكان زیر 6 ماه توصیه شده است.

دكتر احمد رضا طاهری در گفت وگو با ایسنا، در خصوص استفاده از كرم‌های ضد آفتاب برای محافظت از پوست اظهار داشت: پوست خارجی‌ترین قسمت بدن بوده كه نور آفتاب با وجود مزایای مناسبی كه دارد باعث آفتاب سوختگی، تیرگی،‌ پیری زودرس پوست،‌ ایجاد سرطان‌های پوستی و لك‌ها و خال‌ها روی پوست می‌شود.

این متخصص بیماری‌های پوست در خصوص مراحل مراقبت از پوست به سه مرحله اشاره كرد و افزود: تغییر در روش زندگی، استفاده از پوشش فیزیكی،‌ استفاده از ضدآفتاب به روش فیزیكی و شیمیایی از جمله روش‌های مراقبت از پوست محسوب می‌شود.

دكتر طاهری استفاده از كرم‌های ضد آفتاب را بسیار مفید برشمرد و گفت: بهترین كرم ضد آفتاب باید spf آن 30 باشد زیرا حدود 97 درصد اشعه خورشید در مقابل پوست را می‌گیرد و تمام افراد می‌توانند از آنها استفاده كنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد با بیان اینكه كرم‌های ضدآفتاب باید در تمام زمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد، افزود: میزان استفاده از كرم‌های ضد آفتاب باید به اندازه مناسب باشد تا اثر خود را به اندازه كافی داشته باشد و همچنین میزان مصرف آن باید به اندازه یك بند انگشت در روز باشد و روزی دو بار استفاده شود، همچنین استفاده از كرم های ضد آفتاب دور چشم و لب مفید است.

وی تاكید كرد: استفاده از spfهای بالا به جای spf پایین به این منظور كه قدرت آن در برابر آفتاب زیاد باشد تا كمتر از این كرم استفاده شود صحیح نیست و تاثیر خود را به خوبی ایفا نمی‌كند.

این متخصص بیماری‌های پوستی در خصوص انواع كرم‌های ضدآفتاب افزود: كرم‌های ضدآفتاب دارای انواع مختلفی از جمله آن چرب، مرطوب كننده، روشن كننده و غیره هستند و افرادی كه دارای پوست چرب و جوش دار هستند می‌توانند از كرم‌های ضدچرب استفاده كنند.

دكتر طاهری درباره عوارض احتمالی كرم‌های ضدآفتاب گفت: استفاده از این كرم‌ها ممكن است برای برخی حساسیت‌هایی از جمله قرمزی، خارش و غیره داشته باشد كه افراد می‌توانند در صورت مشاهده هر نوع علایمی با مراجعه به پزشك خود با تعویض كرم از عوارض آن جلوگیری كنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: لكه‌های پوستی و از جمله آن كك و مك مخصوص پوست‌های روشن است و بیشتر ارثی است. كك و مك از اوایل كودكی شروع به ایجاد شدن می‌كند و افرادی كه دارای كك و مك هستند می‌توانند با استفاده از كرم‌های ضدآفتاب و قرار نگرفتن در معرض آفتاب از بیشتر شدن آن جلوگیری كنند.

دكتر طاهری درباره خالهای پوستی تصریح كرد: این خال‌ها از دوره نوجوانی یا جوانی ایجاد می‌شود و از بین نمی‌رود و با جراحی و غیرعمل جراحی برداشته می‌شود. همچنین می‌توان با استفاده از كرم‌های ضدآفتاب و قرار نگرفتن در آفتاب از ایجاد آنها جلوگیری كرد.

وی با اشاره به آكنه یا جوش صورت اظهار داشت: آكنه از ریشه مو ایجاد می‌شود و در جوانی شروع شده و سال‌ها ادامه دارد. در بعضی از خانواده‌ها شدیدتر است و محل آن روی پوست، سینه‌ و پشت است كه باید درمان شود و بر اساس شدت بروز آنها از داروهای متفاوت بر اساس تجویز پزشك استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha