همه ما می‌دانیم که خواب ناکافی می‌تواند منجر به مشکلات بهداشتی زیادی شود. اما آیا می‌دانید خواب ناکافی می‌تواند بر توانایی بدن در تنظیم متابولیسم گلوکز نیز تأثیر بگذارد؟

کمبود خواب چگونه خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟

سلامت نیوز: همه ما می‌دانیم که خواب ناکافی می‌تواند منجر به مشکلات بهداشتی زیادی شود. اما آیا می‌دانید خواب ناکافی می‌تواند بر توانایی بدن در تنظیم متابولیسم گلوکز نیز تأثیر بگذارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، بیشتر افراد مبتلا به قند خون، معمولاً افرادی هستند که شب به درستی نمی خوابند. هنگامی که سطح قند خون شما خیلی زیاد است، کلیه‌های‌تان سعی می‌کنند با ادرار کردن از شر آن خلاص شوند. بنابراین، اگر بارها از خواب بیدار می شوید تا شب به دست‌شویی بروید ، این نیز می تواند نشانه‌ای از قند خون بالا باشد.

مطالعات چه می‌گویند؟

در یک مطالعه، از بزرگسالان سالم خواسته شد که شب‌ها به مدت شش روز، فقط چهار ساعت بخوابند. بعد از شش روز، سطح تحمل گلوکز (توانایی تجزیه گلوکز) این افراد اندازه‌گیری شد. مشخص شد که میزان تحمل گلوکز آن‌ها ۴۰ درصد کمتر از گذشته و به حد معمول بزرگسالان مسن در معرض خطر دیابت است.

علاوه بر این، هنگامی که افراد دچار کمبود خواب بودند، صبحانه با کربوهیدرات زیاد مصرف می‌کردند و سطح گلوکز آن‌ها بطور قابل توجهی بالاتر از زمان استراحت بود.

چرا این اتفاق می افتد؟

وقتی فرد وارد خواب عمیق می‌شود، فعالیت سیستم عصبی‌اش کاهش می‌یابد، مغز از گلوکز کمتری استفاده می‌کند و سایر تغییرات مانند افزایش هورمون رشد و کاهش هورمون فعال‌کننده کورتیزول رخ می‌دهد. به همین دلیل است که مقدار کافی از خواب عمیق در تنظیم سطح گلوکز بدن بسیار مهم است.

و آزمایشی دیگر...

در آزمایشی دیگر، محققان مراحل خواب افراد را دستکاری کردند. دانشمندان به اندازه کافی خواب افراد را مختل کردند تا از ورود آنها به خواب عمیق جلوگیری کنند اما آن‌ها را به طور کامل از خواب بیدار نکردند. بعد از این شب‌ها، میزان حساسیت به انسولین و سطح گلوکز این افراد ۲۵ درصد کاهش یافت.

کارشناسان بر این باورند که دلیل کمبود خواب می تواند منجر به افزایش وزن و خطر دیابت شود.

خواب به اندازه رژیم غذایی مهم است

افرادی که دیابت دارند، باید در خواب بسیار مراقب باشند. زیرا حتی کمی تغییر در روال آن، باعث می‌شود که آن‌ها کمبود انرژی و خستگی را تجربه کنند. هرچه احساس خستگی بیشتری داشته باشید، موتور بدن شما بیشتر کار می‌کند و احتمال کمبود انسولین بیشتر می‌شود. بنابراین، خواب مناسب به اندازه رژیم غذایی برای مبتلایان به دیابت مهم است.

چه میزان خواب کافی است؟

هیچ فرمولی برای میزان خواب کافی وجود ندارد. نیاز خواب فرد از نظر ژنتیکی تعیین شده و متفاوت است. به طور متوسط ، ما به هر شب ۷.۵ ساعت خواب نیاز داریم.

منبع: thmesofindia

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha