ویتامین‌ها مواد عالی هستند كه در بیشتر مواد غذایی به مقدار جزئی وجود دارند. گرچه نیاز روزانه بدن به هر یك از ویتامین‌ها كم است، ولی برای ادامه حیات، رشد و تولید مثل، وجود این مقدار كم ضروری و اساسی است. ویتامین‌ها در منابع غذایی حیوانی و گیاهی وجود دارند.

ویتامین‌ها با بدن ما چه می‌کنند؟

سلامت نیوز-*مهرداد رحیم زاده: ویتامین‌ها مواد عالی هستند كه در بیشتر مواد غذایی به مقدار جزئی وجود دارند. گرچه نیاز روزانه بدن به هر یك از ویتامین‌ها كم است، ولی برای ادامه حیات، رشد و تولید مثل، وجود این مقدار كم ضروری و اساسی است. ویتامین‌ها در منابع غذایی حیوانی و گیاهی وجود دارند.

نقش و تاثیرات ویتامین‌ها در بدن:
به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، هریك از ویتامین‌ها در بدن ما نقش جداگانه‌ای به‌عهده دارند. ولی به‌طور كلی نقش ویتامین‌ها در بدن را به‌صورت خلاصه می‌توان چنین بیان كرد:
    كمك به رشد
   حفظ سلامت بدن
      كمك به تولید مثل و نسل‌های سالم
    مقاومت در برابر عفونت‌ها و تضمین سلامت بافت‌ها
    شركت در واكنش‌های عصبی و روانی
    دخالت در واكنش‌های متابولیسم (سوخت و ساز) مواد كه از همه مهم‌تر است.
   اشتها‌آور
منابع غذایی ویتامین‌ها:
ویتامین A: این ویتامین ماده زرد كم‌رنگی است و در غذاهای حیوانی بیشتر از گیاهی یافت می‌شود.
منبع غذایی این ویتامین عمدتا در كبد حیوانات به‌خصوص كبد بعضی ماهی‌ها، در چربی شیر و تخم‌مرغ، سبزی‌ها، هویج، اسفناج و كدو تنبل است.
ویتامین  D: این ویتامین نقش هورمون را در بدن بازی می‌كند و فقط یك ویتامین نیست. برخلاف دیگر ویتامین‌ها، این ویتامین در طبیعت به‌صورت فراوان یافت نمی‌شود و در غذاهایی مثل ماهی‌ها به‌ویژه ماهی آزاد، ماهی تن، ماهی شیر و ساردین و نور خورشید یافت می‌شود.
ویتامین  K: ویتامین انعقاد خون كه وجود آن برای بدن حیاتی است. در منابعی همچون  كاهو، اسفناج، گل‌كلم، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، جگر حیوانات و زرده تخم‌مرغ یافت می‌شود.
ویتامین E: نام دیگر این ویتامین؛ ویتامین توالد و تناسل است و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی -   عروقی و سرطان و سقط جنین در دوران حاملگی كمك می‌كند. این ویتامین را در منابع غذایی زیر می‌توان به‌دست آورد:
روغن نباتی، سبزی‌ها، گوجه فرنگی، سبزی‌های برگ‌دار سبز، تخم‌مرغ، كره نباتی
نكته جالب توجه این كه روغن ماهی اصلا ویتامین E ندارد.
ویتامین C  : معروف‌ترین و نام‌آشنا در بین عموم مردم، حیوانات از طریق گلوكز قادر به ساختن این ویتامین در بدن خود هستند، ولی انسان، میمون و خوكچه هندی باید آن را از طریق غذای مصرفی خود به طور روزانه و مرتب دریافت كنند.


منابع غذایی این ویتامین:
سبزی‌ها، میوه‌ها، گروه مركبات، گوجه فرنگی، فلفل، جعفری، اسفناج، كلم پیچ و از میوه‌ها (طالبی، توت‌فرنگی، هندوانه، گریپ‌فروت، لیمو‌ترش، كیوی، پرتقال و...) غنی از ویتامین C هستند.
ویتامین‌های گروه  :B ویتامین‌هایی كه از نظر تغذیه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
ویتامین B1: این ویتامین از ماده حاوی گوگرد تشكیل شده و به‌عنوان ضدالتهاب عصبی شناخته می‌شود.

منابع غنی از این ویتامین:
مخمر آبجو، جوانه گندم، زرده تخم‌مرغ، غلات و نان.
ویتامین B2: منابع غذایی  حاوی این ویتامین شامل جگر، قلوه ، شیر و لبنیات كم چرب یا بدون چربی، قارچ، سبزی‌های برگدار سبز مثل اسفناج می‌شود.
ویتامین B6 :به طور كلی از كم خونی وناراحتی‌های عصبی مختلف جلو گیری می‌كند. منابعی مثل سیب زمینی، جو، باقلا، جوانه گندم، موز ، حبوبات، مخمرها و برخی سبزی‌ها، دل، جگر و قلوه حاوی این ویتامین است.
ویتامین B12: مانند ویتامین B6 از كم خونی و ناراحتی‌های عصبی مختلف جلو گیری می‌كند. این ویتامین فقط از منابع حیوانی یافت می‌شود و گیاهان قادر به ساختن این ویتامین نیستند.
منابع حیوانی این ویتامین ( جگر، قلوه، گوشت ماهی و تخم‌مرغ) حاوی این ویتامین هستند.
ویتامین P.P یا نیاسین: از گروه ویتامین‌های B  محسوب می‌شود.
كمبود این ویتامین باعث خستگی، سردرد، پشت درد، از دست دادن اشتها و قرمز و براق شدن زبان به طوری كه كل دهان درد می‌كند و عمل خوردن را مشكل می‌سازد. منابع غنی این ویتامین عبارتند: سبوس برنج، انواع مخمرها، گوشت ماهی و ماكیان ، حبوبات و بعضی از سبزی‌ها.
اسید فولیك (فولات): یكی دیگر از ویتامین‌های
گروهB است. و می‌توان به صورت حیوانی و گیاهی یافت كرد.


منابع غذایی اسید فولیك:
برگ‌های سبز مانند كاهو، كلم، اسفناج و در منابع حیوانی مانند جگر، گوشت و ماهی وجود دارد.
بیوتین: این ویتامین هم از خانواده گروه B به‌شمار می‌رود و در مواد غذایی به صورت ناچیز وجود دارد. در منابع غذایی همچون دانه غلات سبوس‌دار، تخم پرندگان، سفیده تخم‌مرغ، حبوبات و مغز‌ها (آجیل) یافت می‌شود.

*مشاور تغذیه و رژیم درمانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha