قرار دادن مطالبات زنان سرپرست خانوار در برنامه ریزی های اصلی کشوری میتواند نقش موثری در مسائلی نظیر کاهش آسیب های اجتماعی ،رونق تولید ملی و ... داشته باشد .

زنان سرپرست خانوار در برنامه ریزی های اصلی کشوری قرار گیرند

سلامت نیوز:تا قبل از برنامه چهارم توسعه  زنان سرپرست خانوار در حاشیه برنامه‌ریزی‌های کشور حضور داشتند. در رسیدگی به این زنان نوعی نگاه حمایتی در خدمات سازمان‌های خدمت‌رسانی همچون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) تعریف شده بود  اما از برنامه چهارم توسعه به بعد، بنا بود  رویکرد متفاوتی نسبت به این  به این قشر جمعیتی در پیش‌گرفته شود.زنان سرپرست خانواده بدلیل اینکه جزو قشر آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند رسیدگی و توجه به آنها بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

قرار دادن مطالبات زنان سرپرست خانوار در برنامه ریزی های اصلی کشوری میتواند نقش موثری در مسائلی نظیر کاهش آسیب های اجتماعی ،رونق تولید ملی و ... داشته باشد .

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی «در برآوردهای اولیه ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از زنان سرپرست خانوارپیش بینی شده» است اما در عمل کمتر از یک هزار میلیارد تومان در بودجه برای آن تعیین شده و «بنابراین نمی توان اقدام مناسبی در این زمینه انجام داد.»

گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره عدم کفایت اعتبارات لازم برای رفع فقر در میان زنان سرپرست خانوار و خانوارهای تک سرپرست را در کنار گزارش های حاکی از مثلا رشد سرسام اور قیمت مسکن بگذارید و الباقی تحلیل را خودتان انجام دهید  .

با وجودیکه در قانون قید شده است که حداقل یک سوم حقوق کارکنان دولت باید به زنان سرپرست خانوار تعلق بگیرد اما امسال فقط 180 هزار تومان کمک مستمری ماهیانه پرداخت شد که معلوم نیست با چه فرمولی به این رقم رسیده اند؟!آیا با این مبلغ میتوان از پس هزینه های مسکن برآمد؟برای زنی که فرزندی دارد آیا این مبلغ کفاف هزنیه های تحصیل فرزندش را میدهد؟ هزینه های خورد و خوراک چه میشود؟آیا این قشر نیازی به لباس ندارند؟هزینه رفت و آمد و .... ندارند؟

هرچند بنظر میرسد کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی توان خود را برای حمایت از این زنان بکار گرفته اند  اما برای خروج این افراد از چرخه حمایتی لازم است زمینه برای اشتغال مستمر و پایدار آنان فراهم شود تا خود بتوانند مسائل اقتصادی من جمله مسکن که مشکل اصلی زنان سرپرست خانوار در بخصوص شهرهای بزرگ است را مدیریت کنند.

رشد آمار زنان سرپرست خانوار نشان میدهد که دولتها باید از روش صدقه ای برای حمایت این زنان دست بردارند و راهکارهای عمقی تر و کاراتری مانند مهارت آموزی،اعطای وام های کم بهره یا قرض الحسنه برای راه اندازی کسب و کار و رفع بیسوادی و .... برای حمایت از آنان در پیش گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha