وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمام تولیدکنندگانی که پروتکل‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را رعایت کنند، مورد مهر ما قرار خواهند گرفت.

کاهش ۲۵ درصدی واردات دارو

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمام تولیدکنندگانی که پروتکل‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را رعایت کنند، مورد مهر ما قرار خواهند گرفت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم تقدیر از توانمندی‌های تولید صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور گفت: سال سختی برای ما و مدیران اجرایی گذشت. شاید بعد از انقلاب این یکی از سخت‌ترین سالهایی بود که به مردم قولی دادیم که کمبود دارو در کشور نخواهیم داشت. افتخار می‌کنم در سال سختی که به سر بردیم نسبت به سال گذشته اوضاع بهتری داریم.
وی در ادامه افزود: 25 درصد از واردات دارو را کم کردیم. پارسال 3 میلیارد و 600 میلیون یورو خرید دارو داشتیم که امسال این بودجه را با اتکا به تولید داخلی با 3 میلیارد یورو بستیم. همچنین هزینه تولیدمان نسبت به سال گذشته کمتر شده است.


وزیر بهداشت گفت: امروز در بدترین نقاط کشور، داروهای اساسی وجود دارد و کمبود پزشک نداریم. ما در سازمان غذا و دارو یک تشکیلات منسجم ایجاد و تلاش کردیم تا تمام واردکنندگان و تولیدکنندگان به گره کور نخورند. دو سال قبل بروکراسی محکمی در سازمان غذا و دارو وجود داشت اما برای همه نبود. کسانی بودند که مدتها پشت درب سازمان منتظر می‌ماندند که این انحصار تلخ امروز بسیار کمرگ شده است. در هیچ دوره‌ای وزیر بهداشت به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ نکرده بود که حق خرید مشابه تولیدات داخلی را از خارج از کشور ندارند و هیچ وزیری تجهیزات پزشکی را پیش‌خرید نکرده بود. ما 1200 دستگاه دیالیز را برای حمایت از تولید داخلی پیش‌خرید کردیم که این سیاست برای حمایت از تولیدات داخلی است.


نمکی گفت: بنده وزیر صمت نیستم بلکه وزیر بهداشت هستم و مسئولیت من سلامت مردم است و به هر قیمتی که شده است این مسئولیت را ایفا می‌کنم. اگر به هر دلیلی تولیدکنندگان، پروتکل‌ها و استانداردهای ما را رعایت نکنند، برای سلامت مردم اجازه واردات می‌دهیم. پیش‌تر یک شرکت که نام آن را نمی‌آورم، به هر دلیلی نتوانست واکسن‌های موردنیاز را به ما برساند، فوراً بنده اجازه واردات دادم. اما تمام تولیدکنندگانی که پروتکل‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را رعایت کنند، مورد مهر ما قرار خواهند گرفت.


وی گفت: مملکت نه ارث پدر من و نه ارث پدر هیچ‌کس دیگری است و وزارت بهداشت نیز ارث پدر کسی نیست. هرکس باید بتواند از امکانات استفاده کند. هر کسی که دانش و توان تولید را دارد باید به میدان بیاید و این انحصار باید شکسته شود. ما سامانه‌ای به عنوان تیتک داشتیم که اشکالاتی داشت. بسیاری از مسئولان به اطلاعات آن دسترسی نداشتند. امروز ما تمام مشکلات این سیستم را پیدا کرده‌ایم و امروز تمام آمارنامه ما مبتنی بر واقعیت است. ما بر آن عهد هستیم که از تولید ملی حمایت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha