سلامت نیوز : ابتلا به عفونت هایی مثل سرخجه در اوایل بارداری زن باردار علاوه بر ایجاد عوارض قلبی بر جنین، می‌تواند بر سایر ارگان ها و اعضای بدن جنین اثر گذاشته و باعث بروز مشكلاتی شود.
دكتر داوود كاظمی صالح دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بیماری های مادرزادی قلبی به بیماری هایی گفته می شود كه دستگاه قلب و عروق دارای نقص و اشكال باشد كه این امر می‌تواند در هنگام تولد و یا مدتی پس از آن آشكار شود.

وی تصریح كرد: بیشتر مواقع علت بیماری های مادرزادی قلبی ناشناخته بوده اما به طور كلی دو دسته عامل كه محیطی و ژنتیكی هستند در ایجاد این بیماری ها دخیل هستند.

كاظمی صالح با اشاره به اینكه از عوامل محیطی می‌توان ابتلا به عفونت های مثل سرخجه در اوایل بارداری را نام برد افزود: بیماری سرخجه علاوه بر ایجاد عوارض قلبی همچون بحران شریانی باز، نقص دیواره دهلیزی و تنگی شریان ریوی، بر سایر ارگان ها و اعضای بدن جنین تاثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث ایجاد كری، آب مروارید و كوچكی سر شود.

وی گفت: علاوه بر سرخجه، مصرف الكل نیز می تواند ناهنجاری های قلبی و عروقی مانند نقص دیواره بین دو بطن ایجاد كند كه علاوه بر مسائل قلبی، مشكلاتی چون  كوچكی فك، سر و كمی رشد در دوران جنینی ایجاد كند.

كاظمی صالح افزود: از دیگر بیماری هایی كه ممكن است مادر مبتلا فرزند ناسالم به دنیا بیاورد لوپوس اریتماتوزوس بوده كه ممكن است قلب جنین توانایی منقبض شدن نداشته باشد.

*وجود نقایص قلبی در بیماران مبتلا به سندرم داون یا مونگولیسم

كاظمی صالح عنوان كرد: هر كروموزوم نیز از تعدادی ژن تشكیل یافته است و دانشمندان تخمین زده اند كه تعداد ژن یك فرد در حدود 50 تا 100 هزار تا است و هرگونه اختلال در ژن یا كروموزوم می‌تواند موجب بروز نارسایی و نقایص در جنین شود.

وی گفت: به عنوان مثال اگر فردی به جای 46 كروموزوم دارای 47 كروموزوم باشد یك سری علائم در وی ایجاد می شود در این بیماری كه سندرم داون یا مونگولیسم نامیده می شود ،نقایص قلبی عروقی از جمله نقص دیواره دو دهلیز وجود دارد.

كاظمی صالح افزود: بیماری سندرم داوم یا مونگولیسم با سن مادر رابطه مستقیم داشته یعنی هرچه سن مادر هنگام بارداری بیشتر باشد احتمال تولد فرزند مونگول نیز بالاتر خواهد بود.

*تنگی شریان آئورت از بیشترین مشكلات قلبی در افراد مبتلا به سندرم ترنر است

كاظمی صالح در ادامه اظهار كرد: در نوعی اختلال كروموزومی دیگر به نام سندرم ترنر به جای 46، 45 عدد كروموزوم وجود داشته كه این كمبود در كروموزوم های جنسی است و این بیماری زنانی هستند با قد كوتاه و مشكلات قلبی در این بیماران 20 تا 50 درصد موارد وجود دارد كه در این میان تنگی شریان آئورت (كواركتاسیون آئورت) 50 تا 70 درصد كل مشكلات قلبی را تشكیل می دهد.

وی افزود: افراد مبتلا به سندرم ترنر به طور معمول فشار خون بالایی داشته حتی اگر به كواركتاسیون مبتلا نباشند.

*پرولاپس میترال در 6 درصد زنان دیده  می شود

كاظمی صالح تصریح كرد: از دیگر موارد قلبی كه می‌تواند علاوه بر عوامل ژنتیكی، عوامل محیطی همچون ضربه و روماتیسم قلبی نیز در ایجاد آن دخیل باشد افتادگی یا پرولاپس دریچه میترال است.

وی افزود: پرولاپس میترال از شایع ترین موارد قلبی بوده كه در 6درصد زنان مشاهده می شود، در این حالت دریچه میترال هنگام بسته شدن به سمت چپ دهلیز برآمدگی پیدا می‌كنند كه در مواردی منجر به بازگشت خون از بطن به دهلیز هنگام یستول (انقباض قلبی) بشود.

كاظمی صالح گفت: گاهی پرولاپس دریچه میترال با یك بیماری خاص مانند سندرم مارفان و یا تنها بدون هیچ بیماری زمینه ای مشاهده می شود.

*تنگی نفس و طپش قلب از علائم بیماری پرولاپس دریچه میترال است

كاظمی صالح بیان كرد: از علائم بیماری پرولاپس دریچه میترال می‌توان درد قفسه سینه، تنگی نفس و طپش قلب را نام برد.

وی اشاره كرد: گاهی از نظر ظاهری فرد دارای اختلالات در فرم و حالت استخوان های قفسه سینه است كه تشخیص قطعی آن با آكوكارد دیوگرافی است.

*پیشگیری از اثرات سوء جنین

كاظمی صالح خاطرنشان كرد: به طور كلی در 90 درصد موارد علت بیماری های مادرزادی قلبی شناخته شده نیست اما در مواردیكه اثرات سوء یك سری عوامل بر جنین اثبات شده است لازم بوده تا مورد توجه و پیشگیری قرار بگیرد.

وی افزود: توجه به مصرف دارو در حین بارداری و حتی برخی موارد پیش از باردار شدن از اهمیت بسزایی برخوردار است بنابراین در این مواقع ضروری است با پزشك متخصص مشورت كرده و در صورت الزام به مصرف دارو، از نوعی مصرف شود كه كمترین اثر سو را بر جنین داشته باشد.

كاظمی صالح تاكید كرد: در موارد رادیو گرافی لازم است از تكنیك های استفاده شود كه غدد جنسی كمتر در معرض اشعه قرار بگیرند بنابراین سعی كنید هیچ گاه در حین بارداری بدون محافظ وارد اتاق رادیوگرافی نشده و در صورت عكس برداری لازم است به پزشك اطلاع داده كه باردار هستید.

وی به سن مادر باردار اشاره كرد و گفت: در صورت بالا بودن سن مادر باردار و مشكوك بودن به وجود مشكلاتی در جنین، باید كروموزوم های غیر طبیعی را در جنین تعیین نمود.

كاظمی صالح همچنین گفت: با بررسی آنزیم ها در سلولهای جنینی، در صورت وجود اختلال در آنزیم می‌توان به وجود بیماری قلبی مشكوك شد.

وی واكسیناسیون تمامی كودكان را علیه سرخجه لازم و ضروری دانسته و افزود: چون سرخجه در اوایل بارداری زن باردار باعث ایجاد عوارض قلبی و بسیاری از مشكلات دیگر بر جنین می شود پس باید به كودكان دختر قبل از بلوغ و بارداری واكسن سرخجه زده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha