سلامت نیوز :پزشكان بالاخره دریافتند كه چرا افراد سیگاری پس از ترك این عادت دچار افزایش وزن می‌شوند.

به گزارش ایسنا، این پزشكان می‌گویند: در مغز سلولهایی وجود دارند كه به طور طبیعی به افراد علامت می‌دهند كه وقتی سیر هستند، خوردن را متوقف كنند و به نظر می‌رسد كه نیكوتین تعداد این سلولها را در مغز افزایش می‌دهد.

به گفته متخصصان؛ هر چند ارتباط اضافه وزن با ترك سیگار چندان زیاد نیست یعنی به طور متوسط سیگاری‌های كمتر از 10 پوند، اضافه وزن پیدا می‌كنند اما با این حال می‌تواند یك عامل بازدارنده و موجب نگرانی در بسیاری از سیگارها باشد به طوری كه اكثر آنها اظهار می‌دارند به همین خاطر برای ترك سیگار تلاش نمی‌كنند. اكنون سوال این است كه آیا این یافته می‌تواند به شناسایی روش‌های درمانی بهتر برای كمك به ترك سیگار بدون نیاز به افزایش وزن منجر شود.

دكتر یان مینئور، استادیار دانشگاه ییل در این مطالعه خاطرنشان كرد: نیكوتین روی گیرنده‌های گوناگون یا محل‌های اتصال در سطح سلولها تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل در بخشی از مغز واكنش اعتیاد را ایجاد می‌كند.

این متخصصان دریافتند كه اگر مانع از تاثیر نیكوتین روی مسیرهای سلولی در موش‌های آزمایشگاهی شوند می‌توانند تاثیر نیكوتین را در كمك به كاهش وزن خنثی كنند. با این حال برخی از متخصصان معتقدند كه تولید داروی خاصی كه تنها این گیرنده‌های ویژه را مورد هدف قرار دهد كار دشواری است چون این گیرنده‌ها در واكنش‌های استرسی بدن نیز نقش دارند و دستكاری كردن آنها می‌تواند عوارض جانبی مثل بالارفتن فشار خون داشته باشد. به همین خاطر انجام مطالعات و آزمایشات دقیق‌تر در این زمینه ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha