پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 289555

سوختگی از جمله عارضه‌هایی است كه در سطح جزئی‌اش هم دردناك و آزاردهنده است و در اشكال وسیع‌اش می‌تواند اثرات غیر قابل جبرانی بر زندگی فرد بر‌جا گذارد.

واکنش درست و سریع به سوختگی

سلامت نیوز:سوختگی از جمله عارضه‌هایی است كه در سطح جزئی‌اش هم دردناك و آزاردهنده است و در اشكال وسیع‌اش می‌تواند اثرات غیر قابل جبرانی بر زندگی فرد بر‌جا گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،خوشبختانه برای اكثر افراد در طول زندگی‌شان، سوختگی‌های درجه یك و معمولا در خانه به‌وجود می‌آید كه با دانستن راهكارهایی برای رفع عوارض آن به‌طور جدی مشكل‌ساز نخواهد بود.سوختگی درجه یك - كه سوختگی سطحی نیز نامیده می‌شود-صدمه‌ای است كه روی لایه‌های سطحی پوست تاثیر می‌گذارد.

ا ین‌كه مواجهه درست و سریع با این نوع سوختگی‌ها چگونه باید باشد در گفت‌و‌گویی با دكتر عبدالرضا روئین‌تن، فوق‌تخصص جراحی پلاستیك و بازرس انجمن جراحی پلاستیك و زیبایی ایران مرور خواهیم كرد.

سوختگی‌های درجه اول یكی از خفیف‌ترین انواع آسیب‌های پوستی است و معمولا نیازی به درمان‌های تخصصی ندارد. با این حال، برخی سوختگی‌های سطحی می‌تواند بسیار بزرگ یا دردناك باشد و ممكن است به ارزیابی و درمان یا پانسمان‌های خاص سوختگی نیاز باشد.

 سوختگی از نوع درجه اول

 علائم سوختگی درجه اول اغلب جزئی است و بعد از چند روز تمایل به بهبودی دارد.به گفته دكتر روئین‌تن، شایع‌ترین مواردی كه ممكن است در مواجهه با این نوع سوختگی‌ها ابتدا متوجه شوید قرمزی پوست، درد و تورم است. درد و تورم ممكن است خفیف باشد و پوست شما ممكن است بعد از یك روز یا چند ساعت پوسته كند. در مقابل، سوختگی درجه دوم، زخم شدیدتر و به دلیل افزایش عمق زخم سوختگی بسیار دردناك‌تر است.

وی می‌افزاید: برای سوختگی درجه اول كه در ناحیه‌های بزرگ‌تر پوست رخ می‌دهد، ممكن است سطح بالایی از درد و تورم را تجربه كنید. در كل بهتر است زخم‌های سوختگی بزرگ‌تر را به پزشك خود گزارش دهید. سوختگی‌های بزرگ‌تر ممكن است مانند سوختگی‌های كوچك‌تر درمان نشوند و نیاز به زمان بیشتری برای درمان داشته باشند. 

بهانه‌هایی برای سوختن !

دلایل شایع سوختگی درجه یك معمولا شامل موارد زیر است:  آفتاب‌سوختگی: آفتاب‌سوختگی پوست مشكلی است كه بیشتر در فصل بهار و تابستان بر اثر تابش مستقیم نور خورشید برای شما پیش می‌آید.

تغییر رنگ پوست، سوزش و خارش پوست و...  از علائم آفتاب‌سوختگی است. آفتاب‌سوختگی در واقع هنگامی كه شما از كرم ضدآفتاب استفاده نمی‌كنید و مستقیم در برابر نور خورشید قرار می‌گیرید به‌وجود می‌آید. خورشید، پرتوهای اشعه ماوراء بنفش (UV) را ایجاد می‌كند كه می‌تواند به لایه بیرونی پوست نفوذ كند و موجب قرمزی و سوزش پوست شود. سوختگی با آب جوش:

سوختگی با آب جوش یا بخار آب گرم یك علت شایع در سوختگی درجه اول در كودكان زیر چهار سال است. مایع داغ داخل ظرف یا بخار كه از مایع داغ پخش می‌شود، ممكن است باعث سوختگی دست، صورت و بدن شود. اگر شما آب بسیار داغ بنوشید، ممكن است سوختگی لب یا مخاط دهان رخ دهد. دمای آب مناسب باید حدود 50 درجه سانتی‌گراد یا كمتر باشد.

درجه حرارت بالاتر از این می‌تواند صدمات جدی به پوست یا مخاط وارد كند و به‌ویژه در كودكان به سوختگی منجر شود.   سوختگی الكتریكی: پریز برق، لوازم الكتریكی و كابل‌های الكتریكی مواردی هستند كه ممكن است باعث برق‌گرفتگی و سوختگی ناشی از برق‌گرفتگی شود. به‌خصوص باید مواظب بود كودكان اجسام نوك تیز را وارد پریز برق نكنند و آنها را از لوازم الكتریكی دور نگه داریم و جانب احتیاط را همیشه در این موارد رعایت كنیم. سوختگی ناشی از برق‌گرفتگی نیز می‌تواند از نوع درجه یك باشد.

گرچه در سوختگی با برق فشارقوی یا ولتاژ بالا عمق ضایعه بیشتر وگاهی با خطرات جانی همراه خواهد بود. درمانگر سوختگی  خود باشید شما می‌توانید سوختگی‌های درجه اول را در خانه درمان كنید. دكتر روئین‌تن در این باره توضیح می‌دهد: اگر مطمئن شدید سوختگی درجه یك است، می‌توانید از پمادهای سوختگی استاندارد یا درمان‌های خانگی استفاده كنید.

در درمان سوختگی درجه یك باید در نظر بگیرید عمق نفوذ سوختگی به لایه‌های پوست‌تان چقدر است.وی می‌افزاید: اگر سطح سوختگی بزرگ بوده یا در یك منطقه حساس مانند چشم، بینی یا دهان باشد، نیاز به درمان فوری دارد. اگر نشانه‌هایی از عفونت را نشان می‌دهد، مانند تاول یا تورم و التهاب یا ترشح چركی از موضع، باید حتما به پزشك مراجعه كنید.

بهبود سوختگی در مناطق خاص سوختگی در مناطق خاص ممكن است به ارزیابی توسط پزشك نیاز داشته باشد. این سوختگی‌ها ممكن است نسبت به سوختگی در سایر نقاط بدن آهسته‌تر بهبود یافته و نیاز به درمان خاص داشته باشد.این مناطق عبارتند از صورت، كشاله ران، دست‌ها، پاها و ناحیه تناسلی.

درمان خانگی سوختگی

به گفته این فوق تخصص جراحی پلاستیك، یكی از موثرترین راه‌های درمان اولیه سوختگی خنك كردن موضع با استفاده از جریان آب ولرم یا كمی خنك و كمپرس سرد است كه به محض سوختگی روی محل سوخته انجام شده و به‌مدت ۲۰ دقیقه ادامه می‌یابد.

با تاخیر حدود نیم ساعت هم این كار توصیه می‌شود، ولی دقت كنید از یخ یا آب بسیار سرد استفاده نكنید، چون ممكن است سوختگی را تشدید كند. وی تاكید می‌كند: در هیچ نوع از سوختگی‌ها از مواد روغنی (كره، روغن یا وازلین) و پماد غیر استریل برای مالیدن روی محل سوخته شده و زخم استفاده نكنید چون مانع بهبود زخم سوختگی می‌شود.استعمال خمیر دندان به‌دلیل خاصیت خنك‌كنندگی و ضد باكتری اثرات مفیدی در درمان اولیه سوختگی نشان داده است.

 التیام جای سوختگی با تركیبات دارویی و طبیعی

گرچه محصولات حاوی ژل لیدوكائین نیز می‌توانند به بهبود درد یا سوزش زخم سوختگی كمك كنند، فرآورده‌های طبیعی و گیاهی نظیر آلوئه‌ورا به همراه عسل نیز اثرات التیام‌بخش و ضد‌میكروبی قابل توجهی داشته و سابقه مصرف آنها به هزاران سال قبل بازمی‌گردد.

در بین فرآورده‌های دارویی كرم سیلور سولفادیازین با تجویز پزشك معالج می‌تواند در ترمیم سوختگی درجه یك بسیار مفید باشد و سرعت درمان سوختگی را افزایش دهد. 

دوره نقاهت سوختگی

معمولا سوختگی درجه یك ۳ تا ۲۰ روز طول می‌كشد تا بهبود یابد، ولی زمان بهبودممكن است به منطقه سوخته نیز وابسته باشد.دكتر روئین‌تن تاكید می‌كند: اگر سوختگی علائم عفونت را نشان می‌دهد یا رو به بدتر شدن است حتما باید با پزشك خود مشورت كنید.  

 نگذارید پوست‌تان بسوزد 

اگر اقدامات احتیاطی را رعایت كنید می‌توانید از سوختگی درجه اول پیشگیری كنید. برای جلوگیری از سوختگی درجه اول، این نكات را رعایت كنید:    از كرم ضد آفتاب با (SPF) 30 یا بالاتر برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی استفاده كنید.     همه سوكت‌های قابل انعطاف در خانه خود را با پوشش محافظ كودك پوشش دهید.     برق لوازم خانگی را كه در حال استفاده نیست، جدا كنید.    كابل‌های الكتریكی را در جایی كه فرزند شما نمی‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد قرار دهید. ارسال دیدگاه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha