پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 289560

سبزی خشك در سه سطح خانگی و صنفی و صنعتی تولید می‌شود. تولید هر ماده غذایی همچون سبزی‌های خشك در صنعت بر اساس استانداردهای مربوطه و تحت نظارت مستمر سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد و زیر نظر مسؤول فنی كارخانه انجام می‌شود.

سبزی‌های خشك قابل اعتمادند؟

سلامت نیوز: سبزی خشك در سه سطح خانگی و صنفی و صنعتی تولید می‌شود. تولید هر ماده غذایی همچون سبزی‌های خشك در صنعت بر اساس استانداردهای مربوطه و تحت نظارت مستمر سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد و زیر نظر مسؤول فنی كارخانه انجام می‌شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در صنعت آزمون‌های بهداشتی دوره‌ای برای پرسنل برگزار شده و از نظر سلامت بررسی می‌شوند جالب تر این‌كه تستی وجود دارد كه از انگشتان پرسنلی كه با ماده غذایی در تماس مستقیم است كشت میكروبی گرفته می‌شود. 

همچنین دستگاه‌های دخیل در تهیه و تولید مواد غذایی به خصوص سبزیجات و سطوح كار به طور مرتب و مداوم ضدعفونی می‌شوند.   مراحل تهیه سبزی خشك در كارخانه به این صورت است كه ابتدا سبزیجات آبشویی مقدماتی شده و پس از ضدعفونی، آبشویی نهایی و آب چكان شده و برای خرد شدن آماده می‌شوند. گاهی برخی از انواع سبزیجات را به منظور حفظ رنگ طبیعی و به تعویق افتادن فساد بافت به مدت 5/1  تا 3 دقیقه در آب جوش یا بخار آب آنزیم بری (بلانچینگ) می‌كنند.

سپس سبزیجات با اندازه‌های یكسانی با دستگاه خرد و برای خشك شدن آماده می‌شوند. مزیت سبزی‌های خشك شده صنعتی دراین است كه با استفاده از دستگاه خشك‌كن در دما و رطوبت مشخص و در مدت زمان تعریف شده‌ای خشك می‌شوند. این ویژگی‌ها سبب می‌شود كه نه تنها سبزی افت ارزش تغذیه‌ای نداشته باشد، بلكه در حین خشك شدن سبزی‌ها فرصتی برای فساد آنها فراهم نشود.

در نهایت پس از خشك شدن سبزی‌ها برخی از انواع آن را كه بافت دار باشد در داخل جعبه‌هایی قرار داده و مدتی می‌گذارند تا چنانچه رطوبتی در بافت سبزی باقی مانده باشد حذف یا تبادل شود. سبزی‌های خرد و خشك شده ظرفیت جذب رطوبت بالایی دارند و می‌توانند انواع بوها را به خود جذب كنند.

بنابراین این نوع محصولات باید در ظروف شیشه‌ای، فلزی یا پلاستیكی دربسته در محیط خنك نگهداری شوند. 

سبزی‌های فله چطور؟

 محصولات تهیه شده در واحدهای صنعتی در مقایسه با واحدهای صنفی مقررات و نظارت جدی‌تری دارند.سبزی‌های فله‌ای اغلب تاریخ تولید و انقضای مشخصی ندارند و اغلب در عطاری‌ها و در محیط باز نگهداری می‌شوند ضمن این‌كه كیفیت شست‌وشو و نحوه خشك كردن آنها مشخص نیست.

 محصولات خشكی كه تاریخ مصرفشان گذشته باشد گرچه برای مصرف‌كننده بیماریزا نخواهند بود، اما از نظر كیفی و ارزش تغذیه‌ای افت چشمگیری دارند. بنابراین بهتر است سبزی خشك را از انواع كارخانه‌ای كه دارای تاریخ مصرف، پروانه بهداشت و نشانه استاندارد است انتخاب كنید.‌ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha