سلامت نیوز :  یك فوق‌تخصص روانپزشكی كودكان گفت: والدین باید ارتباط سازنده‌ای بین خود و كودكشان برقرار كنند اما برخی والدین انتظار دارند فرزندشان مثل ماشین هر فرمانی می‌دهند اطاعت كنند.

نسرین امیری در گفت‌وگو با  فارس  روش تربیتی "سازنده " را یكی از روش‌های مناسب تربیتی برای كودكان دانست و اظهار داشت: این روش زمانی كارساز است كه والدین ابتدا از ویژگی‌های خود مطلع باشند تا بتوانند ویژگی‌های كودك خود را كشف كنند.

وی گفت: متأسفانه اكثر والدین دارای مشكلاتی نظیر پرخاشگری و عصبانیت بوده و قادر به كنترل آن نیستند؛ در صورت رفع نشدن این گونه مسائل والدین توانایی كنترل پرخاشگری و عصبانیت در كودك خود را نخواهند داشت.

* والدین امروزی به كودكان خود به عنوان ماشین می‌نگرند

این فوق‌تخصص روانپزشكی كودكان افزود: والدین باید ارتباط سازنده‌ای بین خود و كودكشان برقرار كنند البته در بعضی از موارد بی‌توجهی، تنبیه و تشویق از سوی والدین برای تربیت كودك لازم است.

امیری درباره باورهای غلط به وجود آمده در تربیت كودكان بیان داشت: متأسفانه والدین امروزی، به كودكان خود به عنوان ماشین نگاه می‌كنند و انتظار دارند هر طور كه فرمان می‌دهند، فرزندانشان به آن عمل كنند.

* كودكان به نوعی ابزار دست والدین شدند

وی كودك را موجودی مستقل دانست و اضافه كرد: متأسفانه والدین خود را مسئول تام‌الاختیار ذهن، روحیه و حتی تفكرات كودكان خود می‌دانند، این در حالی است كه كودكان به نوعی ابزار دست والدین شدند و هر موضوعی كه والدین در ذهن خود دارند، به كودك تزریق می‌كنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان كرد: هر كودكی دارای پتانسیل‌ها و توانایی‌هایی است ضمن اینكه رشد و تكامل طبیعی دارد؛ نباید كودك را مدام تحت نظر قرار داد بلكه باید بر رفتارهای وی نظارت داشت و اگر دچار انحراف شد، به او كمك كرد؛ متأسفانه این مسئله در آموزش و پرورش رخنه كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha