سلامت نیوز : تغذیه در محیط‌های كار باید متناسب با میزان تحرك بوده و از تعادل و تنوع برخوردار باشد.

تأمین غذای مغذی و سالم سبب ارتقاء سلامت و افزایش بازده كاری كاركنان می‌شود و اضافه وزن و چاقی از عواقب پشت میزنشینی و كم تحركی در محیط‌های كار است.

بنابراین گزارش، با توجه به این كه تداوم كار نشسته و بدون تحرك می‌تواند موجب اختلال در كاركرد دستگاه گوارش و ایجاد یبوست شود، بهتر است از نان و غلات كامل (سبوس‌دار) استفاده شود.

این گزارش می‌افزاید: در صورتی كه امكان انتخاب غذا در رستوران محل كار وجود دارد، از غذاهای بخارپز، آب‌پز و یا كبابی به جای غذاهای چرب و سرخ شده استفاده شود.

این گزارش حاكیست، نحوه تغذیه در محیط كار می‌تواند به ایجاد استرس نیز كمك كند و استرس همراه با تغذیه نامناسب و بی‌تحركی زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های مزمن فراهم می‌كند.

گفتنی است: مصرف مداوم كربوهیدرات‌ها و غلات همچون انواع كیك، كلوچه، بیسكوییت با توجه به كالری بالایی كه دارند می‌تواند سبب اضافه وزن و چاقی، به ویژه در افرادی كه فعالیت بدنی كمی در محل كار دارند، شود.

براساس این گزارش كه در ماهنامه صنایع فرآوری و غذایی به چاپ رسیده است، با تغییرات جزئی، از جمله كاهش مصرف قند و كافئین مصرفی در محیط كار و رعایت اصل تنوع در برنامه غذایی روزانه می‌توان به حفظ تعادل قند خون و افزایش دریافت مواد مغذی كمك كرد كه نتیجه آن علاوه برحفظ سلامت و كاهش عوامل خطر بیماری‌های مزمن، افزایش كارایی و بازده كاری كاركنان در محیط‌های كار است.

گفتنی است: افراد با پیروی از یك الگوی غذایی سالم در محیط كار نه تنها از اضافه وزن و چاقی، ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سایر بیماری‌ها پیشگیری كرده، بلكه با بهبود عملكرد و افزایش بازده كاری موجب ارتقاء در محیط كار نیز می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha