شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 289625

کابوس همان خواب های وحشتناکی است که می بینید، از چیزهای ترسناک که می بینید گرفته تا ترس های روزمره ترسناک تر، و خطراتی که در زندگی واقعی به آنها فکر می کنید یا آنها را تجربه کرده اید.

به چه دلایلی دیدن کابوس برای شخص مفید است؟

سلامت نیوز: کابوس همان خواب های وحشتناکی است که می بینید، از چیزهای ترسناک که می بینید گرفته تا ترس های روزمره ترسناک تر، و خطراتی که در زندگی واقعی به آنها فکر می کنید یا آنها را تجربه کرده اید.

کابوس های مکرر مطمئناً باعث می شود که به دنبال مشاوره پزشکی یا حداقل معاینه با روانپزشک باشید. با این حال، تحقیقات علمی تأیید می کنند که گاهی اوقات رویاهای بد هنگام خواب دلایل مفید(جسمی، روحی و عاطفی) برای وقوع دارند. در اینجا برخی از آنها ذکر شده است:

باعث می شود شما حس بهتری داشته باشید

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، مطالعات علمی نشان داده است که کابوس ها روند جالبی دارند، و روش های مقابله با استرس یا آسیب را در اختیار شخص قرار می دهند. دلیلش این است که مغز با بازی کردن آنها در “شبیه سازی مجازی” ایمن، عمیق ترین و تاریک ترین ترس ها را در روایت بازی می کند. این بدان معناست که وقتی بیدار می شوید و وقایع را به خاطر می آورید، به شما کمک می کند تا وضعیت خود را به طور مؤثر اداره کنید.

از سلامتی جسمی خود بهره مند شوید

کابوس های گاه به گاه نیز می توانند به نفع سلامت جسمی شما باشند. دلیل این امر این است که کابوس ها هنگام خواب REM  اتفاق می افتند، هنگامی که جریان خون به مغز به عضلات و سایر قسمت های حیاتی بدن هدایت می شود، به اعضای بدن اجازه می دهداز فعالیت های روزانه بازگردند و بهبود یابند. در نتیجه، روی رشد و هورمونهای استرس، سیستم ایمنی و فشار خون تأثیر مثبت می گذارد.

اگرچه این کار هنگام خواب نیز اتفاق می افتد، اما رسیدن به مرحله خواب REM تا حد ممکن، افزایش خونرسانی و بهبود رفاه در طولانی مدت را باعث می شود.

در برخورد با تهدیدهای احتمالی به شما کمک می کند

طبق تحقیقات دانشمندان علوم اعصاب، کابوس ها به شما کمک می کنند تا تهدیدهای بالقوه ای در زندگی واقعی داشته باشید، و همچنین قبل از وقوع روز، موقعیت های بالقوه خطرناک را انجام دهید.

نیمه اول یک مطالعه دو بخشی نشان داد که دو ناحیه از مغز در طول رؤیاهای ترسناک فعال هستند: انسولین و قشر سینگولات. در حالی که اولی پاسخهای عاطفی را در طول روز شناسایی و ارزیابی می کند، دومی بدن را برای واکنش های جسمی نسبت به تهدیدات درک شده آماده می کند، که به آنها پاسخ “مبارزه یا پرواز” گفته می شود.

از طرف دیگر، نیمه دوم نشان داده بود کسانی که کابوس بیشتری داشتند، نسبت به تصاویر پریشانی که باعث ایجاد واکنش در انسولین و قشر سینگولات می شوند، کاهش نشان داده اند. علاوه بر این، همچنین کاهش قابل توجهی از بخشی از آمیگدال ، “مرکز ترس” مغز را نشان داد.

به درک احساسات سرکوب شده کمک می کند

برخی دانشمندان بر این باورند که کابوس ها سیستم سرکوب مغز را آرام و احساسات را در هنگام کابوس در خواب REM باز می کند، فرصتی را برای فرد فراهم می کند تا در مورد چیزهایی که سرکوب کرده است فکر کند.

www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha