سلامت نیوز : رئیس مركز سلامت محیط و كار با توجه به احتمال آبیاری برخی از مزارع كشاورزی با آب‌های آلوده بر سالم‌سازی سبزیجات، جوانه غلات و محصولات سالادی تأكید كرد.
دكتر كاظم ندافی  ضمن بیان این مطلب افزود: برای آبیاری سبزیجات ، جوانه غلات و محصولات سالادی ، ممكن است از آبهای آلوده و كودهای انسانی و حیوانی استفاده شود و علاوه بر آن ، حیوانات اهلی و وحشی در مزارع كشت سبزیجات و غلات رفت و آمد می‌كنند، بنابراین محصولات كشاورزی به انواع و اقسام تخم انگلها و میكروبها آلوده هستند و مصرف كنترل نشده آنها به صورت خام اعم از سبزی خوردن ، سالاد فصل ، تزئین ظرف غذا ، همراه ساندویچ ،‌كاهو، هویج (همراه با سالاد یا بصورت آب هویج)، كلم، گل كلم و جوانه غلات باعث ابتلاء ‌به انگلهای روده و بیماریهای عفونی روده ای مثل انواع اسهال‌ها، حصبه، وبا و شبه حصبه و بالاخره بروز و اشاعه اپیدمی بیماریهای مذكور در جامعه می‌شود.
رئیس مركز سلامت محیط كار به هم‌وطنان تأكید كرد: برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماریهای روده ای حتماً سبزیجات ، جوانه غلات و محصولات سالادی را كه می خواهند بصورت خام مصرف كنند طی چهارمرحله پاكسازی، انگل زدایی، ضدعفونی و شستشو سالم‌سازی كرده و سپس آنها را مصرف كنند.
وی در تشریح مراحل سالم‌سازی سبزیجات گفت: ابتدا سبزیجات را به خوبی پاك كرده شستشو دهید تا مواد زائد و گل و لای آن برطرف شود و سپس آنرا در یك ظرف 5 لیتری ریخته بازاء ‌هر لیتر 3 تا 5 قطره مایع ظرفشوئی معمولی به آن اضافه كرده و ظرف را از آب پر كرده قدری بهم بزنند تا تمام سبزی در داخل كفاب قرار گیرد . مدت 5 دقیقه سبزی را در كفاب نگهداری سپس سبزی را از روی كفاب جمع آوری و كفاب را تخلیه كرده و ظرف و سبزی را مجدداً با آب سالم شستشو داده تا تخم انگل ها و باقیمانده مایع ظرفشوئی از آنها جدا شوند. (انگل زدائی)
دكتر ندافی مرحله سوم سالم‌سازی را مرحله ضدعفونی عنوان كرد و گفت: برای ضدعفونی و از بین بردن میكروبها ،‌ یك گرم (نصف قاشق چایخوری) پودر پركلرین70درصد را در ظرف 5 لیتری پر از آب ریخته كاملاً حل كنید تا محلول ضدعفونی كننده بدست آید. سپس سبزی انگل زدائی شده را برای مدت 5 دقیقه در محلول ضدعفونی كننده اخیر قرار دهید تا میكروبهای آن كشته شوند. و اگر پركلرین در دسترس نباشد می توانید از یك قاشق مرباخوری آب ژاول10درصد یا دو قاشق مرباخوری آب ژاول 5 درصد استفاده كنید . ضمناً سایر گندزداهای موجود در بازار كه دارای مجوز از وزارت بهداشت می باشند نیز قابل استفاده هستند كه در این گونه موارد باید مطابق دستورالعمل مندرج بر روی بسته بندی اقدام شود.
وی درخصوص مرحله چهارم سالم‌سازی كه مرحله «شستشوی نهایی» سبزیجات است، گفت: سبزی ضدعفونی شده را مجدداً با آب سالم بشوئید تا باقیمانده كلر یا ماده گندزدا از آن جدا شود و سپس آنها را مصرف كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha