هجوم ملخ‌ها به ۲ استان بوشهر و فارس گزارش شده است.

هجوم ملخ‌های صحرایی به استان‌های بوشهر و فارس

سلامت نیوز:  هجوم ملخ‌ها به ۲ استان بوشهر و فارس گزارش شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از عصر یکم اسفندماه جاری ۹ شهرستان این استان با هجوم ملخ‌های صحرایی روبرو شده‌اند.

خسرو عمرانی افزود: حمله گسترده ملخ‌ها از طریق دریا به استان بوشهر همچنان ادامه دارد و جمعیت ملخ‌هایی که امسال به استان بوشهر وارد شده‌اند به مراتب بیش از سال گذشته است، سال گذشته به جز عسلویه و کنگان سایر شهرستان‌های این استان شامل بوشهر، دشتستان،جم، دیر، دشتی، تنگستان، گناوه و دیلم به ملخ آلوده شدند، اما امسال همه شهرستان‌ها به جز دیلم آلوده شده‌اند.

عمرانی با بیان اینکه امسال ملخ‌ها در کانون‌های جدیدی ورود کرده‌اند گفت: سال گذشته دسته‌های ملخ فقط در عرصه‌های طبیعی استان بوشهر وارد و ۱۰۴ هزار هکتار آلوده شدند، اما امسال علاوه بر عرصه‌های طبیعی، در زمین‌های زراعی و باغی نیز وارد شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با توجه به هجوم ملخ‌ها سطح مبارزه ۳ برابر سال گذشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: عملیات پایش در این استان آغاز شده‌است و به اندازه کافی سم تامین و توزیع و افزون آن، هماهنگی تامین ۲ هواپیمای سمپاش انجام و ۹دستگاه سمپاش «یو ال وی» تامین شده‌است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران استان بوشهر و سازمان جهاد کشاورزی و آماده باش همه نیروها گفت: با توجه به اینکه ملخ‌ها رفتارهای متغیری دارند و در کانون‌های آلوده باقی نمی‌مانند، بیشترین تاکید ما بر سمپاشی‌های شبانه است.

عمرانی اضافه کرد: از همه کشاورزان، محیط‌بانان و سایر افراد درخواست می‌شود در صورت دیدن کانون‌های جدید آلوده به ملخ، مسئولان جهاد کشاورزی منطقه خود را مطلع کنند.

عمرانی اظهار داشت: دامداران مراقب باشند دام‌های خود را به مناطقی که سمپاشی شده‌است وارد نکنند، آنان بعد از ۵ روز تا یک هفته اجازه دارند در این مناطق تردد کنند. زنبورداران نیز باید کندوهای خود را۱۰ تا۱۵ کیلومتر دورتر ازمناطق آلوده و سمپاشی شده مستقر کنند.

عمرانی اضافه کرد: همه ملخ‌هایی که وارد استان بوشهر شده‌اند، بالغ هستند و فرصت مبارزه ما با ملخ‌ها ۱۵ تا ۲۰ روز است تا آنها را از میان ببریم و اوج مبارزه با ملخ‌ها اردیبهشت ماه سال ۹۹ است.

وی گفت: هرچه وسعت مقدار مبارزه با ملخ‌ها در این فرصت بیشتر باشد، کانون‌های آلوده در فروردین و اردیبهشت ماه کمتر می‌شود.

* هجوم ملخها به جنوب استان فارس

سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با اعلام خبر هجوم یک دسته بزرگ ملخ‌های صحرایی به شهرستان‌های مهر و لامرد، برای مقابله با این آفت محصولات کشاورزی وضعیت آماده‌باش به نیروهای خود در جنوب استان اعلام کرد.

دراطلاعیه این سازمان آمده است که با توجه به ورود یک دسته بزرگ ملخ به شهرستان‌های مهر و لامرد که از ساعاتی پیش آغاز شده است و ادامه دارد، لازم است هر چه سریعتر با هماهنگی فرمانداران شهرستان نسبت به تعیین وضعیت هجوم ملخ‌ها در شهرستان‌های مربوطه، امکانات موجود و سایر موارد سریعا اقدام و گزارش آن را به مدیریت حفظ نباتات استان فارس اعلام کنند.

در این اطلاعیه آمده است:‌ مرخصی‌های کارکنان ذی ربط لغو شود و همه پرسنل در حالت آماده باش باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha