یک خبرنگار و فعال رسانه پس از مبتلا شدن به ویروس کرونا مشاهدات خود را از مرکز درمانی و وضعیت نابسامان پزشکان و پرستارانی که بدون امکانات اولیه همچون ماسک و لباس ویژه در حال خدمت به بیماران هستند، روایت می‌کند.

روایت یک خبرنگار مبتلا به کرونا از وضعیت نابسامان مراکز درمانی

سلامت نیوز:یک خبرنگار و فعال رسانه پس از مبتلا شدن به ویروس کرونا مشاهدات خود را از مرکز درمانی و وضعیت نابسامان پزشکان و پرستارانی که بدون امکانات اولیه همچون ماسک و لباس ویژه در حال خدمت به بیماران هستند، روایت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، در روزهایی که اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در کشور باعث هراس مردم شده است و بسیاری از افراد از ترس مبتلا شدن به این ویروس دست به هر تلاشی می‌زنند، شنیدن روایت افرادی که مبتلا به این ویروس شده‌اند و مشکلاتی که در خصوص درمان خود داشته‌اند می‌تواند گویای وضعیت نابسامان مراکز درمانی کشور باشد.


در همین خصوص روایت یکی از همکاران رسانه‌ای‌مان که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا بود و برای رسیدگی به وضعیت درمانش ساعاتی را در یکی از مجهزترین مراکز درمانی رشت تحت نظر بود نشان داد برخلاف صحبت‌های مقامات بهداشتی کشور، وضعیت مراکز درمانی و تجهیز آنان به وسایل ویژه مقابله با ویروس کرونا تعریفی ندارد و پرسنل بیمارستان از حداقل امکانات بهداشتی مانند ماسک و لباس ویژه بی‌بهره‌اند.


این خبرنگار با روایت مشاهدات خود از شرایط رسیدگی و درمان و مقابله با بیماری کرونا در شهر رشت گفت: شنبه شب گذشته در پی سرفه‌های خشک شدید و احساس درد در ناحیه سینه و گلودرد شدید علائم ابتلا به این بیماری را که کاملاً مشابه سرماخوردگی شدید است در خودم دیدم و به بهترین بیمارستان خصوصی رشت مراجعه کردم.


وی افزود: بیمارستان مملو از بیمارانی بود که با شکایت از بیماری مشابه از شهر و روستاهای اطراف رشت به این بیمارستان مراجعه کرده بودند.
این خبرنگار ادامه داد: در بیمارستان به من گفتند علائم اولیه بیماری کرونا در شما وجود دارد و مثل کسانی که دچار تب شدید می‌شوند یا دچار بیماری‌های دیگری مثل بیماری‌های خونی و قلبی هستند، شرایط شما حاد نیست. در این شرایط بیمارانی که دچار وضعیت حاد بیماری نیستند برای قرنطینه و طی کردن سیر بهبودی به منزل ارجاع می‌دهند.
وی توضیح داد: آن‌طور که من متوجه شده‌ام کرونا بیماری خاصی نیست و بیشتر شبیه یک آنفلوانزای شدید است و با تشخیص و مراقبت‌های درمانی به‌موقع امکان بهبودی در آن وجود دارد و غالباً درصورتی‌که با بیماری‌های دیگر ترکیب و همراه شده و یا به‌موقع مراحل درمانی برای آن آغاز نشود، می‌تواند منجر به شرایط حاد شود.
این بیمار مبتلا به کرونا با اشاره به این‌که بیمارستان محل مراجعه‌اش از بهترین بیمارستان‌های خصوصی شهر رشت است، اضافه کرد: این بیمارستان به‌هیچ‌عنوان قادر به رعایت الزامات مراقبتی در مورد شرایط خاص و تا حدی بحرانی بیماری کرونا نبوده و نه کادر درمانی و نه کارکنان بیمارستان و داروخانه آن، از ماسک و دستکش که از اولین موارد حفاظتی در برابر ویروس کرونا است استفاده نمی‌کنند.
وی اظهار کرد: بعد از اعتراض به وضعیتی که ازنظر نبود ماسک و دستکش ایجاد شده بود کردم، اعلام کردند ماسک و دستکش نداریم و موجود هم نیست تا استفاده کنیم.


این خبرنگار و فعال رسانه گفت: به دلیل کثرت مراجعه البته نمی‌توان از کادر بیمارستان توقع رسیدگی سریع و به هنگام داشت اما باید گفت به دلیل شلوغی و کثرت مراجعه‌کننده خدمات‌دهی در بیمارستان‌ها به ضعیف‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود.
وی تشریح کرد: پس از مراجعه به اتاق پزشک، درنهایت تعجب متوجه شدم خود پزشک معالج هم در حال سرفه کردن است و به من گفت دچار بیماری شده اما ناچار است به خاطر رسیدگی به مردم، کارش و ویزیت بیماران را کماکان ادامه دهد. پرستارها و دانشجوهای پرستاری مشغول به خدمت هم به عدم دریافت ماسک و امکانات اولیه مثل دستکش و ... معترض هستند و می‌گویند در صورت عدم حضور در محل کار هم مواخذه می‌شوند.


وی در خصوص عدم وجود ماسک در داروخانه هم گفت: به توصیه پزشک معالجم باید ماسک تهیه می‌کردم و وقتی برای دریافت آن به داروخانه بیمارستان و چند داروخانه شهر مراجعه کردم متوجه شدم ماسک در هیچ‌کدام از آن‌ها موجود نیست و چند داروی اولیه سرماخوردگی را دریافت کردم.
این خبرنگار که در حال حاضر در منزل در قرنطینه به سر می‌برد ادامه داد: این چه وضعیتی است که در داروخانه ماسک پیدا نمی‌شود درحالی‌که در سطح شهر و بر سر گذرها افرادی در حال فروش ماسک به قیمت‌های بالا و گزاف هستند. این نشان می‌دهد در رشت، مسئولان در کمترین کار ممکن که مدیریت ساده‌ای برای توزیع و عرضه ماسک در سطح شهر بوده، موفق و درست عمل‌نکرده است.


وی افزود: وقتی در یک بیمارستان خصوصی شرایط این‌طور است باید دید در بیمارستان‌های دیگر مثل بیمارستان رازی که تنها بیمارستان اختصاص‌یافته برای مقابله تخصصی با کرونا در شهر رشت است اوضاع به چه شکل است؟
این فعال رسانه با اشاره به شرایط روستاهای رشت هم گفت: در روستاها شرایط وخیم است و کمترین امکانات به آن‌ها اختصاص داده نشده است و افراد بیمار ناچار به مراجعه به بیمارستان‌هایی مثل بیمارستان رازی هستند.
وی در پایان اظهار کرد: میزان استرس و اضطراب در بین مردم کاملاً بالا گرفته است و به دلیل شیوع بیماری کسب‌وکار مردم مختل شده است و شهر مثل شهر مرده‌ها شده است. انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر رسیدگی‌های جدی به این موضوع و کمبود ماسک و امکانات اولیه شود تا شاهد وخیم‌تر شدن شرایط نباشیم.


ماسک رایگان شده و از طریق خانه‌های سلامت و ... به دست مردم می‌رسد
البته این‌ها در حالی است که رئیس هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت جزییات توزیع رایگان ماسک و ممنوعیت خریدوفروش آن در داروخانه‌ها خبر داده است.
مهدی یوسفی در گفت‌وگویی که با رسانه‌ها داشت، با اشاره به جزییات توزیع رایگان ماسک در کشور، گفت: باید توجه کرد که در زمان اپیدمی یک بیماری علاوه بر بحث‌های بهداشتی و درمانی، مسائل روانی هم ایجاد می‌شود؛ این در حالی است که درزمینهٔ بیماری کرونا استفاده از ماسک تأثیر درمانی آن‌چنانی در پیشگیری از این بیماری ویروسی ندارد.


وی افزود: متأسفانه سوداگران، استفاده از ماسک را بهانه‌ای کرده بودند تا بتوانند ماسک‌ها را گران‌قیمت و با ۱۰ تا ۲۰ برابر و حتی در برخی موارد تا ۳۰ برابر قیمت به فروش برسانند. بر این اساس دیدیم که حق مردم این نیست که این‌گونه از آن‌ها سوءاستفاده شود.
وی افزود: بر همین اساس با هماهنگی اداره کل تجهیزات پزشکی از وزیر بهداشت درخواست کردیم که توزیع ماسک را رایگان کنیم و آقای وزیر هم با این موضوع موافقت کردند که هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران تا اطلاع ثانوی با دستور وزیر بهداشت تنها مرجع خرید ماسک در کشور باشد.
حال باید منتظر ماند و دید آیا با این نحوه مدیریت اولیه آیا وزارت بهداشت که از طرف رئیس‌جمهور اختیارات خاص و کاملی برای مقابله با بحران مربوط به بیماری کرونا را در دست دارد چقدر در نحوه توزیع رایگان ماسک و اقدامات دیگر در مقابله با کرونا موفق خواهد بود؟ پاسخ این پرسش البته به‌طور مستقیم به جان مردم و با آرامش روحی و روانی آنان در ارتباط است و برای این وزارت خانه و دیگر مسئولان مدیریت شرایط مرتبط با بیماری کرونا باید آرزوی موفقیت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha